Jump to content

Gardiner i Skibsplast 655. -hvordan?

HC74

Recommended Posts

Hei godtfolk!

Vi ønsker oss gardiner på sidevinduene i kabinen i vår Skibsplast 655. Er det noen som kan si noe om hvordan dette har blitt løst i de båtene som har blitt levert med dette originalt?

Er det slike aluminiumsskinner som er skrudd fast, eller er det gjort på annet vis? Jeg er litt skeptisk til å begynne å skru i glassfiberen, ihvertfall intill jeg vet om det er slik Skibsplast selv gjør det.

Dersom noen kan legge ut bilder av hvordan dette er løst hadde selvsagt det også vært fint. :)

God båtsommer til dere alle! :sailing:

mvh

HC

Du kan bestillle lister hos Skibsplast direkte, inklusive gardiner. Jeg gjorde det i min 2000-modell 655 som ikke hadde gardiner fra originalt. Listene skrus fast i "plastinnfatningen" som vinduene står i, ikke i glassfiberen. Jeg for min del snudde skinnene opp - ned, dermed ble også skruene skjult når gardinen er trukket for ...

Her er et bilde med en detalj av min montering den gangen, håper det er til hjelp! :tongue:

gardinskinne_01.jpg

Interresant, jeg har kjøpt skinner og gardiner fra Skibsplast og skal montere det selv. Var og så på det i båten i går...

Vinduene skråner jo nedover jo lenger forover i kabinen man kommer. Vil det ikke se rart ut (gardinen henger langt ned, under kanten til oppbevaringshylla) fremst?

Må man forbore, husker du evt. hvilken bordimensjon?

Vil skruene gå gjennom glassfiberen om man monterer lenger oppe?

Hei!

Jo, det er korrekt som du sier, vinduene skråner nedover og dermed gardinene også, men om det ser rart ut kommer vel an på øyet som ser, jeg irriterte meg litt med en gang, men senere tenker du ikke mer på det.

Det er tre - fire år siden jeg gjorde dette, så jeg husker dessverre ikke om jeg forboret, men tror ikke det, siden dette er plastlist? Jeg kom i alle fall frem til at det ikke var lurt å prøve å feste i selve veggen, - for det første er det glassfiber med de utfordringer det er i forhold til feste, og for det andre er det ganske tynn vegg, så du kan risikere at skruen går gjennom og ut i det fri ... :eek:

Men kanskje en 655-eier som har slike skinner og gardiner originalmontert kan fortelle hvordan Skibsplast selv gjør dette? Jeg tror ikke det er så mange alternativer, og slik jeg gjorde det, som avbildet, fungerte det i alle fall helt supert.

Det som ikke er supert er at jeg solgte båten :headbang:

En sjekk på finn.no viser at de fleste, men ikke alle har montert gardinene på vindusramma.

Bilde på skibsplast.no avslører fasiten, den er på ramma, og med skruene ned (din patent). Da blir det slik :smash:

Skal også montere takgardin, regner med at dette er kurant (forbore med 2 mm bor).

Fikk forøvrig 20% på gardinene under Skibsplast sin 50 årsdag i fjor høst. Var på omvisning på fabrikken, fikk bl.a. se formen min 655 var støpt i. De holdt på med 655 serienummer 870 tror jeg det var når jeg var der - såpass mange er det blitt siden 1997.

Var med lagermann Albert og hentet gardinene samt annet selv og fikk spesialomvisning, super service :smiley:

Kjøpte annet i farten fra 'restesalget':

Batteri 300 kr

Havnekalesje med et par hull feil 2000 (over 5500 full pris)

Teakkloss til targabøylemontasje av lanterne 100

Lanterne 100

Horn 100

Batterivelger til 2 batterier 100

Bensinfilter 100

Komplett dashboard komplett med Faria instrumenter (fart, turtall, tilt, tank) 100 kr

Så la de til jubileumsboka, diverse skruer, knagger og strikker som er kjekt å ha, før de rundet sluttsummen nedover :yesnod:

Hei igjen!

Takk for svar! -og bilde.

Jeg sendte en mail til Skibsplast også, og fikk en beskrivelse av montering (og pris. 1100,- for blå gardiner inkl monteringsdetaljer). De sier det skal monteres i vilduslista, og festes med 4mm popnagler, evt skruer. Det er nok ikke så dumt å forborre, for å hindre at det blir så mye spenn i plasten at den sprekker.

Jeg får ta en titt på dette i morgen :)

mvh

HC

Skal også montere takgardin, regner med at dette er kurant (forbore med 2 mm bor).

Jeg monterte også takgardin selv, synes å huske at det var en kurant og grei jobb. Her må du også merke deg at denne SKAL monteres slik at selve gardinfestet og opprullingsmekanismen skal være forrest, og "knaggen" til festet bak vinduet. Har faktisk sett dette omvendt montert i en 655 på nettet, men da får du jo en "kloss" å stange hodet i, midt i kabinen.

Her er detaljer fra min montering den gang. (På bilde nr. 2 ser du også at det ikke blir så verst med sidegardinen, den henger ikke helt ned på ryggputen ...)

rullgardin_01.jpg

rullgardin_02.jpg

Jeg monterte også takgardin selv, synes å huske at det var en kurant og grei jobb. Her må du også merke deg at denne SKAL monteres slik at selve gardinfestet og opprullingsmekanismen skal være forrest, og "knaggen" til festet bak vinduet. Har faktisk sett dette omvendt montert i en 655 på nettet, men da får du jo en "kloss" å stange hodet i, midt i kabinen.

Rullegardinen under kabinluken i min 655 var ferdig montert når båten ble levert fra fabrikk og er montert akkurat slik du gjorde Skvulpen - i forkant av kabinluken. Jeg har aldri hatt gardiner i sdevinduene, men der er det en temmelig mørk solfilm i min båt, så med unntak av når det er mørkt ute og man har på kabinlyset så ser man ikke inn.

• 4 år senere...
  • 2 år senere...

Monterte gardiner i 655 (2003) modell i går. Vindusforma er litt ulik bilete øverst i denne tråden. Eg tok ein telefon til Skibsplast og fekk god hjelp der. Eg enda med å snu skinne med hol vendt nedover og då skjult bak plastlista. Festing av pop naglar var litt knot pga dårleg verktøy. Nagletang bør ha spisst "nebb". Det var ikkje så vanskeleg, men hadde heller inga erfaring med pop-nagling.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...