Grand Banks jr Startet 16.Juni.2008 Del på Facebook Startet 16.Juni.2008 Jeg pusser opp min Nidelv, og har nå omsider fått bort mesteparten av lakken. Hva nå? Det er teak, men den er ujevnt "solslitt". Noen områder har omtrent riktig teakfarge, mens andre steder er veldig lyse. Hvordan bør jeg behandle treverket? På malingsbutikkegav de meg mahognybeis, til tross for at jeg sa teak. Kan og bør jeg bruke denne, eller bør jeg bytte i annen beisfarge? Dette kan jeg ikke... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
HansT Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 Hei. Vis det er teak farge du vil ha så ville jeg byttet mahogny beisen til teak beis.mahogny beis gir en mørk og rødaktig farge på treet.teak beisen er en del lysere og gir teaken tilbake sin "orginale" farge. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ba Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 Da jeg for et par år siden gjorde en make over på min nidelv 28 brukte jeg med stort hell ravilakk som jeg tilsatte mahognybeis for å utjevne solblekingen, dette fungerte meget bra for meg men vurder selv av bildene. tilsett så mye beis du ønsker for å få den fargenyansen som du synes passer for deg. tynn ut ravilakken i første strøk, legg så mange strøk du synes du må for å få dybde og glans nok. obs, bordet er ikke lakket, dette er kun oljet, grunnet lettere vedlikehold og små barn med kniv og gaffel Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Når du oljet, brukte du edelolje - eller Owatrol eller noe liknende? Jeg har blitt anbefalt Edelolje i stedet for lakk. Ser ut til å gi samme finish (jeg så på fargeprøve i butikk). Jeg har ikke åpnet beisen enå, slik at jeg evt kan bytte den. Men jeg er veldig usikker... Noen som har skrapt vekk all lakk, freshet opp treverket med beis - og deretter oljet/ lakket dette? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Verrie Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Mahognybeis brukes på alt av eik, mahogny og teak i våre båter. Dette i kombinasjon med edelolje, ravilakk, Brava alt ettersom hvor det skal brukes. Når du har beiset, kan du lakke etter halvtime/times tid. Når det gjelder innvendig i Nidelven anbefaler jeg mahognybeis og edelolje fra Owatrol. Første tre strøk vått i vått. Vask over med rødsprit på emnet før du beiser, slik at du er sikker på at du har fått bort alle lakk/voks rester. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Mahognibeis har en litt varmere glød enn teakbeisen. Dette gir på en måte litt glød tilbake til teaken. Men det er klart, helt som original teak blir det ikke da. Så om du vil at det skal se originalt ut bør du nok bytte ja! Jeg tok denne jobben på forrige båt, slipte ned, beiset med mahognibeis og lakkerte med Epifanes teaklakk. Det ble mørkt og ganske lekkert, men ikke helt "teakfølelse". Jeg brukte forresten Edelolje på benkeplata i byssa for noen uker siden, og det ga en meget fin finish! Blankt og fint, og hardt nok til vanlig bruk ser det ut til. Anbefales! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Flott Verrie (Steinar) og Index! Høres det riktig ut det som jeg har gjort, og tenker å gjøre ferdig: (?) 1) Har brukt lakkoppløser + skrape Selv med tykt lag av lakkoppløser og venting, må jeg bruke mye krefter for å fjerne lakken. Lakkfjerneren jeg bruker nå er kjøpt på malerbutikk, og er på boks med rød etikett. Kr 195,- for liten boks. Fungerer bedre enn Biltema sin, men er ikke 100% fornøyd. Har prøvd varmluftspistol uten stor suksess... 2) Skal vaske alt med rødsprit og lo-fri klut. 3) Pusse mer eller mindre lett med 180 papir. 4) Vaske med rødsprit igjen. 5) Tar på et tynt lag med mahognybeis med kost som ikke slipper "pels", og stryke umiddelbart med svamp. 6) Sjekker fargen. (må jeg igjen vaske med rødsprit???) 7) Legger på Edelolje (er Owatrol jeg har kjøpt) Fått beskjed fra malerbutikk å legge minst 3 strøk, tørt i tørt i stedet for vått i vått. Stemmer det? Jeg vet jeg ber om å bli matet med te-skje, men det er fordi jeg ikke har gjort dette før - og det er litt uoversiktlig med informasjon :-) Jeg vil heller høre på dere som har gjort det før, enn å anta det ene eller det andre ;-) PS: Vi skal bytte fra brun til nesten hvis skai i putene ute. Til opplysing pusser vi kun opp treverket ute (under kalesjen) og ikke inne i kabinen (det er fint nok). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Batilla Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 (redigert) Har laget noen fargeprøver (har forøvrig ikke funnet ut hvilken farge jeg skal bruke) med forskjellig underlag. Noen av prøvene er på ubehandla merantifiner, noen på eik. Begge typer er lakka. Som du ser er det stor forskjell på hva underlaget gjør med fargen og hvilken type beis det er. Merantifiner Ubehandla (den er lysere enn det bildet viser): Jotun fargeekte mahognybeis (styggdyr!) Herding ekte beis (pulver) Ovenfra og nedover: Mahogny 1 strøk Mahogny 2 strøk Mahogny brun 1 strøk Mahogny brun 2 strøk Tar også med noen prøver på eik: Disse er blandinger av begge fargene (eik): Denne er fra venstre: Mahogny 1 og 2 strøk Mahogny brun 1 og 2 strøk Batilla Redigert 17.Juni.2008 av Batilla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Med tanke på fjerning av gammel lakk/voks/annet har jeg best resultater med sikleskrape. Den får du på Einar Johnsen i Arendal. Kjøp ei fil samtidig. Du sikler ferdig svære arealer på kort tid uten sår dersom du avrunder hjørner. Dernest pusser jeg med 120 papir. Deretter vask med rødsprit. Ferdig. Vått i vått 3 strøk er korrekt ja. Kjemiske produkter har jeg dårlig erfaring med. Varmepistol funker så lenge det er tykk lakk eller maling som skal fjernes, ved tynne strøk lakk/maling funker det dårlig. Sikleskrape er det lagt ut lenke på her i forumet tidligere, men fant den ikke i farta. Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Det var et smart trekk å blande beis og Jotun ravilakk - de må jeg prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Ok, da er det mahogny brun som er riktig etter mitt skjønn. Jeg trodde det kun fantes én farge mahogny, men der er altså galt... Flasken jeg fikk med meg var ganske dyr (219,- ?) for relativt lite beis. Men holder det til båten min nå, så trenger jeg ikke mer... :-) Jeg får sjekke om det er brun eller rød som er i den... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.