Jump to content

Lekkasje i hylse til propellaksling

Røbekk

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Jeg har oppdaget en lekkasje i gjennomføringen til propellakslingen som jeg ikke er helt sikker på

hvordan kan ordnes på enkleste/beste måte. Som dere kanskje kan se så er det en slangelignende gummihylse festet med en rekke klemmer, og en nylonavslutning formet som mutter med kontra. Her er det lekkasje mellom akslingen og "nylonmutteren" og jeg frykter at skuta må på land. Ikke at det er noen stor sak siden avstanden til krana er et lite nautisk steinkast fra båten, men likevel.

Er denne hylsa full av fett som må etterfylles, eller er det andre ting som må gjøres. Kan man dra til disse mutterene på noen måte for å stoppe lekkasjen, eller vil da hele havet komme inn? :diving:

hylse2.jpg

hylse4.jpg

... og så et lite skrytebilde.

img_0288.jpg

- Røb

Flott båt du har. Hvor og når er den bygd?

Dersom vi sammenligner bildet ditt med en standardløsning som vist i bildet under (hentet fra Sleipner Motor), går det kanskje an å ressonnere seg frem til hvor du bør jobbe videre. Vannintregning i fremdriftssystemet er ikke bra, og den forsvinner ikke av seg selv.

aksling_mv..jpg

På bildet er 1) stevnelageret, 2) hylserøret, 3) innvendig monteringsflens, 4) pakkboks. Mellom monteringsflensen og pakkboksen er det en armert gummihylse.

Jeg vet ikke hvor lenge siden det er at du har skiftet gummihylsa, men denne ser litt gammel ut. Hos deg virker det som om at det du kaller nylonmuttrene utgjør pakkboksen. Det kan være at det er en pakning mellom disse to muttrene som må skiftes. Jeg vil anbefale at du løfter opp båten, løsner akslingen, trekker denne tilbake, inspiserer cuttlesslageret i stevnelageret, bytter armert hummihylse og setter på 4 nye rustfrie slangeklemmer, og vurderer om du skal bruke annen type pakkboks. Du må kanskje polere opp akslingen i området hvor pakkboksen blir stående, slik at rust på akslingen ikke skader ny pakning. Denne operasjonen tror jeg ikke blir så kostbar. Etterpå kan du seile trygt. Det verste som kan skje er at den (armerte) gummihylsa revner på grunn av slitasje, rust fra slangeklemmene og kraft fra nulonmuttrene. Da kommer vannet fort inn i båten. Det har jeg opplevd selv.

Slik som jeg kan se, så er det talgpakning som tetter, det er muttern som trykker talgpakningen inn i hylsa, og den andre låser slik at den ikke skal løse seg.

Der normalt med en greae topp i tillegg.

Det ser ut som om slangklemmer og gummislange er moden for utskiftning.

Jeg anbefaler at du tar båten på land, det er veldig kjedelig i få hele Breisundet inn i båten :lol::cheers:

Er det Ødegård båt?

Redigert av jonn (see edit history)

Joda joda, her var det mange gode tips. Jeg hadde en liten tanke om at det kunne være mulig stramme til denne "pakkboksen" ved hjelp av disse mutterlignende greierne. Det har jeg slått fra meg. Denne båten er fra - 75, så denne løsningen er det nok ikke mange som ser lenger. Meg inkludert. Nå har jeg noe konkret å gå ut ifra, så jeg får slenge den på land noen timer for en overhaling. Takk for det.

Etter å ha bearbeidet min nye lærdom finner jeg ut at slike pakkbokser ikke nødvendigvis er 100% tette. Fettsmurt pakkboks drypper med 5 - 10 drypp pr. minutt. Er dette noe å ta til etterretning, eller bør man forvente at det er potte tett?

Hvor båten er laget er jeg faktisk ikke sikker på. Jeg husker rett og slett ikke hva selgeren sa. Men det skulle være en plass på vestlandet, Florø eller lignende.

For flere fine bilder kan dere ta en titt på finn.no kode 13404208.

Ikke at jeg hadde tenkt å selge den, men alt er til salgs for rett pris. (møring)

Redigert av Røbekk (see edit history)

Flotte eksteriørbilder (og noen interiørbilder) av båten din på finn.no.

Jeg har de siste 8 sesongene erfaring med vannsmurte pakkbokser (vann kommer fra uttak på selve motoren). Disse har vært pottetette. Du kan evt. lage et trau som du setter under pakkboksen din. Det er ikke så veldig mye arbeid som skal til for renske litt opp i systemet ditt. Ser du har en trebladers propell og en Perkins motor. Dette er vel kanskje optimal propell for båten. Ser at du oppgir 12 knop som toppfart - da er vel trimflapsene helt nede og vel så det? Lykke til med utbedring av pakkboksen.

..... Denne båten er fra - 75, så denne løsningen er det nok ikke mange som ser lenger. Meg inkludert......

1975 er da ingen ting! finnes sikkert mange slike. Det høres og ser ut som du har en alminnelig pakkboks med talgpakning. Vanlig vis strammer en litt på denne dersom det lekker noe. Litt lekkasje under drift, dvs. en dråpe av og til er normalt. Pakkboksen skal ikke strammes så mye at den blir særlig varm!

Når jeg ser på "skrytebildet" av båten din synes jeg ikke det harmonerer med tilstanden rundt aksel og pakkboks. En fin og velholdt båt bør også være ren og velstelt der en ikke alltid ser, og spesielt når det gjelder viktige tekniske komponenter. Derfor foreslår jeg at neste gang du tar båten på land, gjør skikkelig rent under dørken og setter deg inn i hvordan pakkboksen din virker. Demonter og skift talgpakning og eventuelt andre deler om nødvendig. Dersom du er usikker finner du helt sikkert noen som kan hjelpe deg. En fin båt fortjener å være velstelt over alt og en eier som vet hvordan det tekniske fungerer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Vel NilsPils, det har seg slik at nå er vi i 2008 og 1975 er 33 år siden. Nå skal folk ha moderne plastbåter med serviceavtale, og det er vanskelig å finne en som vet hvordan ting såg ut før i tiden.

Årsaken til dette pakkboksproblemet er at denne vinteren som gikk var den første på svært mange år at båten fikk stå inne. Da var det først og fremst overbygget som måtte tettes for lekkasjer og nater som måtte skiftes. Det var også en oljelekkasje på kjøleren samt div. nødvendige gear- og dieselpumpeproblem som stod i første rekke siden denne pakkboksen har vært tett og grei nok. Det skal være sagt at min gamle far har påpekt flere ganger hvor viktig det er med fett i hylsa.

Vinteren kom og gikk, og plutselig var det en kar som sa at nå måtte alle ut. Det er dette evinnelige problemet med tid.

Du skriver at man strammer litt dersom det lekker, er det slik at det går an å stramme denne jeg har her? Løsner man da på den fremste mutteren og strammer den neste? Trenger slangeklemmene å løsnes da, eller er alt jeg foreslår bare tull?

røb

Det er nok mange av oss som fremdeles har gamle trebåter som vi prøver å holde i original stand. Tora er fra 1967 og har en pakkboksløsning som ligner på din.

Det er ikke så lett å se av bildet ditt, men jeg tror du har en vanlig justerbar pakkboks med talgpakning. I tilfelle er det ingen katastrofe om det lekker litt gjennom talgpakningen. Vanlig prosedyre er da å løsne kontramutteren og stramme forsiktig og sjekke at pakkboksen ikke blir varm. Det skal helst komme en dråpe vann av og til da det smører pakningen. For eventuelt å skifte pakningen må du ha båten på land.

Slangeklemmene skal ikke løsnes. Tvertimot er det viktig at disse er i orden og ikke gjennomrustet. Dersom de ryker får du mye vann i båten. Vanligvis er det to slangeklemmer i hver ende av gummihylsa. De kan da i tilfelle skiftes en av gangen hvis de er i ferd med å ruste i stykker. Her bruker en i dag kun slangeklemmer av rustfritt stål.

Skulle gjerne sett noen bedre bilder etter hvert.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 9 måneder senere...

Hei igjen folkens.

Nå har atter en vinter vært over oss, og det er ikke lenge til neste sesong. Jeg har oppgradert med ny (kostbar) klemflens og talgpakning av ypperste kvalitet. Jeg hadde også en sinnsvak jobb med å få løsnet akslingen fra den gamle flensen, og fikk en god ide til den jobben uten å feste en strekkfisk til grunnfast fjell. Jeg løsnet flensen og la imellom et stykke solid stål. Skrudde den av med en god porsjon tolmodighet. På Nils Pils oppfordring vil jeg nå vise oppgraderingen etterhvert som monteringen går sin gang.

Holder også på med et forsøk på å fjerne dieseldyr fra tanken. Er det noen som vet hva dieseldyrene absolutt ikke liker?

dsc01960.jpg

dsc01954.jpg

Litt trøst i mellom slagene er ikke dumt. Anbefales.

• 2 uker senere...

Lignende hylse som eg har men min er og til å klemme grease inn i . Løsnet kontra og strammet til det slutta å lekke. Kjørte motor en del i gir så lakk det igjen . Strammet ytterlige så nå tror eg det er tett..'

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...