Havdude Startet 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2008 Hei, Jeg er ny her og prøver å lære. Ser at dette er en måte å forklare bensinforbruk på ved hjelp av nevnte måleenhet: L/Nm Hva betyr dette? Sitér dette innlegget Gromling 15 med 70 HK Tohatsu Link to post
Trident Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Liter pr. nautiske mil. Sitér dette innlegget Trident Link to post
Ingar Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Liter/nautisk mil. En nautisk mil er 1,85km. Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Skal man være pinlig nøyaktig så heter det vel egentlig l/nm da liter skrives med liten l og samme med nautiske mil. Nm er Newton meter. Dette er hentet fritt etter hukomelsen fra den gang jeg gikk på skole så arrester meg hvis jeg tar feil. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Sydvesten Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Det stemmer nok dette, og dette er en vitkig påminnelse til oss alle... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
håpløs Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Det stemmer nok dette, og dette er en vitkig påminnelse til oss alle... Kan fort bli store misforståelser om man ikke har det riktig vettu. :lol: Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Gunga Din Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Skal man være pinlig nøyaktig så heter det vel egentlig l/nm da liter skrives med liten l og samme med nautiske mil. o skall man vare ennu mer pinlig nöyaktig......så l/M http://en.wikipedia.org/wiki/Nautical_mile Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
håpløs Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 o skall man vare ennu mer pinlig nöyaktig......så l/M http://en.wikipedia.org/wiki/Nautical_mile Læreren min lærte meg nm for nautiske mil, så han har nok gått glipp av disse andre som er nevnt på Wiki. men det står da også. Sitat fra Wiki: "The abbreviation nm, though conflicting with the SI symbol for the nanometre, is also in widespread use." Så ser ut som at alt er riktig. Jeg kommer nok til å bruke nm selv i fremtiden da det er forferdelig få ting i min båtverden som blir målt i nanometer. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Gunga Din Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 på navigasjonskolerna idag, så lär man ut "M" eftersom dette er det mest korrekte själv använder jag både og !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sydvesten Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Beklager at jeg tok det for gitt at det var norsk språk og skrivemåte vi brukte, om vi ser på den norske måten så er den ganske så ensartet etter mitt syn. Skal lære meg å ta ennå flere forbehold i min innlegg, det er nok ingen ulempe..... Det neste blir vel at noen kommer med en japansk skrive måte eller koransk for den saks skyld.. Jeg kan komme med den arabiske hvis det skulle være av interesse for kverulatene.. Fra Wikipedia, der forkortelsen som er brukt står rimelig greit beskrevet etter mitt syn Nautisk mil Fra Wikipedia, den frie encyklopedia Nautisk mil (1/60 breddegrad)Nautisk mil (= 1 breddeminutt), forkortet nm, (tidligere også kalt kvartmil) er en måleenhet for lengde som brukes til sjøs, i luften og i meteorologi. En internasjonal nautisk mil er 1852 meter, som er omtrentlig lengden av et breddeminutt. En nautisk mil deles videre inn i ti kabellengder á 185,2 m. En nautisk mil tilsvarte tidligere også 1/4 sjømil. En internasjonal nautisk mil ble utregnet ved at man delte Jordens omkrets over polene, 40 007 863 m (WGS 84) på 360 (grader), og deretter på 60 (minutter), hvilket gav 1 852,216 m (WGS 84), dette ble rundet av og den er siden 1929 definert å være nøyaktig 1852 m. Betegnelsen kvartmil har sammenheng med tidligere tiders sjømil som utgjorde 7408 m (fire nautiske mil), altså fire kvartmil. Fritidsseilere bruker ennå ofte betegnelse sjømil for nm, hvilket altså ikke er korrekt. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hifo Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 nå. hvem i huleste legger kabler på 185,2 meter ?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hilmar 2 Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 kystverket kansje Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Dreamer Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Hei,Jeg er ny her og prøver å lære. Ser at dette er en måte å forklare bensinforbruk på ved hjelp av nevnte måleenhet: L/Nm Hva betyr dette? Jeg oppgir alltid forbruket i l/nm fordi jeg mener det er en nyttigere opplysning. Liter pr time sier svært lite, hvis man ikke vet hvilken hastighet vedkommende har. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 (redigert) Dette blir en liten avsporing til strengstarteren... Kan fort bli store misforståelser om man ikke har det riktig vettu. :lol: Takker for grei oppdatering. ...Fra Wikipedia, der forkortelsen som er brukt står rimelig greit beskrevet etter mitt syn Hva med katagana eller hieragana? Tar du den også? Betegnelsen sjømil (gammel, fra før forrige århundre (1800-tallet)) ble visstnok sist brukt av min bestefar her i familien, da han rodde på Lofoten.... Kvartmil ble brukt i noen å senere, men i dag er det kun nm (nautisk mil) som brukes. Kabellengde brukes svært skjelden. Hundre favn = 1 kabellengde = 1/10 nm.... GLEM DET! Ellers synes JEG at liter / time er uinteressant! Derimot liter / utseilt distanse betyr endel, for det angir økonomi fra A til B. Har nettopp montert forbruksmåler som gir meg DET svaret. Og da behøves enten en hastighetsføler eller NMEA-signal. Redigert 17.Juni.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Dreamer Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Dette blir en liten avsporing til strengstarteren...Har nettopp montert forbruksmåler som gir meg DET svaret. Og da behøves enten en hastighetsføler eller NMEA-signal. Er det dieselmåler du har installert? Kan du si noe om type, nøyaktighet, installasjon etc? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.