Jump to content

Volvo D6 310HK Diesel bra ut i Forbrukstest


mortenl

Recommended Posts

Jeg tror også de bommer stygt på sin vurdering om disse båtene i bruktmarkedet.

For det første er jeg overbevist om at bensin/ diesel etter noen bruksår vil ha betydelig større reell differanse i pris enn hva bladet forventer.

For det andre tror jeg bensinvariantene generelt sliter med å bli solgt, og dermed blir lite likvide for eieren i bruktmarkedet.

Dette nevner ikke artikkelen med et ord.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

Nå skal en jo ikke svartmale helt. Husk at disse bensinmotorene er svært enkle å vedlikeholde har ikke injektorer til 4000pr stk ingen høytrykkspumpe til 20000 ingen turbolader til 20 000 ingen intercooler som kan gå hull på ingen el hjerne med div følere som må feilsøkes av ekspert til 900kr timen osv. Videre kan de i teorien kjøres på autogass til 5kr literen. Med dagens usikkerhet om avgifter og diesel priser og visset om at desto mere komplisert ting er desto høyere vedlikeholdsutgifter, kan man lett komme til at en bensinmotor blir like billig i lengden. Selv om jeg var skremt over forbruket til disse V8 motorene! Jeg har to ganske like biler og den ene har 2liter turbodiesel (Direkte inssp) og den andre 1.6 bensinmotor. Forskjell på min pendlerkjøring er ca 0.05liter pr mil eller ca 7%..Bensinbilen bruker 0.57 diesel 0.53!

Link to post

Likte selvsagt denne lesingen, :yesnod: selv om det ikke var så mye nytt:

 

- D6`en er kommer suverent best ut i forbruk

- I totaløkonomi blir det ganske likt (selv om jeg også tror at en forskjelle på bare 10% mellom bensin og diesel på bruktmarkdet er kraftig undervurdert)

- Når det gjelder støy er bensin og diesel ganske like (D6 kommer også her best ut)

- M.h.t akslerasjon er det ikke vesentlige forskjeller på bensin og diesel (D6)

 

Og da har de ikke tatt med en rekke andre driftsfordeler med diesel på sjøen.

Link to post

Må si meg enig med byggmester; jeg hadde ingen aning at slike bensinmotorer brukte sååååå mye drivstoff. Sammenlikner

 

en D6-en med 496 MAG, som omtrent gir lik toppfart og da samme forbrukskurve, ved marsjfart (30 knop), snakker vi om

 

forskjeller på 70%!!!!!!! Nå skal det sies at bensinen yter flere gamp, men i og med at disse har samme drivstoffkurve samt

 

fartspotensial, er det en grei sammenlikning. Skal ikke snakke dritt om bensinmotorer, men 70 %.....

Link to post

Litt enkel den der! En liter diesel inneholder 42900kj/Kg*0.85kg/l/3.6= 10.12kwh =13.7hk/h DVS at du med 5-6hk pr time har en virkningsgrad på 36 til 44% greit nok. En motor som bruker 0.225kg/kwh har da en virkningsgrad på 0.225kg/kwh*42900KJ/kg som gir 9652kj/kwh dette kan omreines til 3600/9652= 37.2% virkningsgrad. Men at en bensinmotor har halvparten av dette tror jeg ikke. Motoren i min bensinbil har et beste forbruk på 0.238kg/kwh Dette skulle gi en virkningsgrad på 0.238*43.68kJ/kwh som gir 10395kj/kwh eller 36.63% virkningsgrad!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...