mortenl Startet 17.Juni.2008 Del på Facebook Startet 17.Juni.2008 http://www.dn.no/baat/article1412079.ece?j...l=article_title Test: Bensin eller diesel? Sitér dette innlegget Gla eier av Viksund 310 St-Cruz 2007 modell Link to post
edo Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Vil si at de bommer stygt når de estimerer en snitt pris på avgiftsfri diesel til 8,50, den tiden er forbi Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
TideRace Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 (redigert) Jeg tror også de bommer stygt på sin vurdering om disse båtene i bruktmarkedet. For det første er jeg overbevist om at bensin/ diesel etter noen bruksår vil ha betydelig større reell differanse i pris enn hva bladet forventer. For det andre tror jeg bensinvariantene generelt sliter med å bli solgt, og dermed blir lite likvide for eieren i bruktmarkedet. Dette nevner ikke artikkelen med et ord. Redigert 17.Juni.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Amerikansk V-8 bensinmotorer er vel ikke akkurat kjent for sin rakett teknologi. Men lyden er jo fin da. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Nå skal en jo ikke svartmale helt. Husk at disse bensinmotorene er svært enkle å vedlikeholde har ikke injektorer til 4000pr stk ingen høytrykkspumpe til 20000 ingen turbolader til 20 000 ingen intercooler som kan gå hull på ingen el hjerne med div følere som må feilsøkes av ekspert til 900kr timen osv. Videre kan de i teorien kjøres på autogass til 5kr literen. Med dagens usikkerhet om avgifter og diesel priser og visset om at desto mere komplisert ting er desto høyere vedlikeholdsutgifter, kan man lett komme til at en bensinmotor blir like billig i lengden. Selv om jeg var skremt over forbruket til disse V8 motorene! Jeg har to ganske like biler og den ene har 2liter turbodiesel (Direkte inssp) og den andre 1.6 bensinmotor. Forskjell på min pendlerkjøring er ca 0.05liter pr mil eller ca 7%..Bensinbilen bruker 0.57 diesel 0.53! Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Likte selvsagt denne lesingen, selv om det ikke var så mye nytt: - D6`en er kommer suverent best ut i forbruk - I totaløkonomi blir det ganske likt (selv om jeg også tror at en forskjelle på bare 10% mellom bensin og diesel på bruktmarkdet er kraftig undervurdert) - Når det gjelder støy er bensin og diesel ganske like (D6 kommer også her best ut) - M.h.t akslerasjon er det ikke vesentlige forskjeller på bensin og diesel (D6) Og da har de ikke tatt med en rekke andre driftsfordeler med diesel på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Den D6'en som er testet her er også den med minst dreimoment - den har ikke kompressor slik D4 260/300 og D6 370/435 for drev/IPS har Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Må si meg enig med byggmester; jeg hadde ingen aning at slike bensinmotorer brukte sååååå mye drivstoff. Sammenlikner en D6-en med 496 MAG, som omtrent gir lik toppfart og da samme forbrukskurve, ved marsjfart (30 knop), snakker vi om forskjeller på 70%!!!!!!! Nå skal det sies at bensinen yter flere gamp, men i og med at disse har samme drivstoffkurve samt fartspotensial, er det en grei sammenlikning. Skal ikke snakke dritt om bensinmotorer, men 70 %..... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 (redigert) En bensinmotor gir 2-3 hk per liter drivstoff per time. En dieselmotor gir 5-6 hk per liter drivstoff per time. Redigert 17.Juni.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 En bensinmotor gir 2-3 hk per liter drivstoff per time. En dieselmotor gir 5-6 hk per liter drivstoff per time. Der ser du ja....utrolig Interessant informasjon det der. Det er gøy å lære Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Det er en gylden regel dette her. Om man måler forbruket kan man da regne ut hvor mange hk man tar ut på et gitt turtall Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Litt enkel den der! En liter diesel inneholder 42900kj/Kg*0.85kg/l/3.6= 10.12kwh =13.7hk/h DVS at du med 5-6hk pr time har en virkningsgrad på 36 til 44% greit nok. En motor som bruker 0.225kg/kwh har da en virkningsgrad på 0.225kg/kwh*42900KJ/kg som gir 9652kj/kwh dette kan omreines til 3600/9652= 37.2% virkningsgrad. Men at en bensinmotor har halvparten av dette tror jeg ikke. Motoren i min bensinbil har et beste forbruk på 0.238kg/kwh Dette skulle gi en virkningsgrad på 0.238*43.68kJ/kwh som gir 10395kj/kwh eller 36.63% virkningsgrad! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 (redigert) Klart den er enkel - det er derfor den er fin Inngår i pensum i motorlære på D5L, og selv om den er enkel stemmer den forbaska bra om man sammenligner sanntidsmålinger på D4/D6 og kurvene til VP som finnes i spec sheets. Redigert 17.Juni.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.