ynroenn Startet 17.Juni.2008 Del på Facebook Startet 17.Juni.2008 Da er motoren innkjørt, og jeg har gjort meg noen erfaringer. Bensinforbruk: Først av alt bensinforbruket. På innkjøringsperioden (10 timer) har forbruket ligget i snitt på 0,65l/nm - det er VESENTLIG lavere enn tidligere (ca. 1,5-1,6 på blandet kjøring med den gamle yamahaen) Den enorme differansen skyldes nok i høy grad at jeg kjører mye i 5-6 knop, der er nok forskjellen størst på de to motorene. Fart/egenskaper: Orginalpropellen som fulgte med ble for stor (14x23) til tross for utvekslingen på 2,59. Greide derfor ikke å få mere enn 5200rpm etter uttrim. Da gikk det i 32 knop. Alikevel akslererte båten bra opp i plan med 4 voksne, noe som tyder på at dreiemomentet var høyt rundt planingspunktet. Planet ved ca 3000 rpm = 18-19 knop, 25 knop ved ca 4000rpm og 32 knop ved 5200. WOT på motoren er 5600-6200. Kjøpte derfor i dag en Turning Point Express 13 1/4x19, tenkte denne ville heve turtallet til ca 6000rpm, der fikk jeg meg en overraskelse. Båten formelig spratt opp i plan, og nesten før jeg rakk og se på turtellen viste den over 6000 rpm. Flatet ut på 6500rpm(!) og 34,5 knop (før turtallssperren slo inn etter 10 sek....) Virker altså som om SUzuki propellen var mere effektiv enn først antatt, muligens pga høyere diameter? Har i allefall inne en bestilling på en Stiletto 14x20 (fra USA) som jeg tipper vil bli midt i blinken (forhåpentligvis 36-37 knop ved ca 6000 rpm?) Uansett med Turning Pointen, som tydeligvis er for liten, er akslerasjonen helt formidabel sammenliknet med den gamle motoren Sjelden jeg kjører over 30 knop, så jeg tipper jeg beholder denne propellen til vannski osv. Støy Veldig fornøyd Hvordan skal jeg beskrive? Ved 1500 rpm (ca 4,5 knop) er det kjølestrålen som bråker mest. Ved 2000 rpm er det hengslene på kabindøra og kokeapparetet som støyer mest. Ved 5000rpm og 27 knop er det vindstøyen........ Hydraulisk styring Veldig fornøyd! Bare en ting å si - at jeg ikke byttet før Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Gratulerer! I 4-5 knops fart er forbruket på denne motoren under 0.5 l/nm, jeg mener dette er vesentlig mindre enn sammenlignbare motorer. Og jeg har ennå til gode å høre en mer stillegående motor i klassen, spesielt på tomgang/rolig gange. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Turning pointen ble nok litt for liten i diam, med 3/4" mindre enn std. Blir spennende å høre hva du får med Stilettoen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chagall Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Og jeg har ennå til gode å høre en mer stillegående motor i klassen, spesielt på tomgang/rolig gange. Tviler ikke på at den er blandt de mest stillegående i denne klassen, men Honda BF 135 har de beste støymålinger i denne klassen. Knfr: Test "Vi Båtegare nr. 6 2008. Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 17.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Stemmer, sitter med bladet i hånden :) Dog var Suzukien den som kom nærmes Honda når det gjaldt støy (og fart). Suzukien var dog eneste motor uten stålpropell i testen. Det som jeg ikke liker med testene i dette bladet er at de ikke tar hensyn til støy i "dorgefart". For meg (og sikkert mange andre) er det der det er viktigst med lav støy. Kunne godt levd med "sekser" lyden fra optimax 135 på toppturtall for å si det sånn Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Stemmer, sitter med bladet i hånden :) Suzukien var dog eneste motor uten stålpropell i testen. Gratulerer med en fin motor `ynroenn`, kunne ikke la være å kverulere litt. Når du får på din korrekte "stålvisp", tar du nok "rotta "på Hondaen. Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 17.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 (redigert) Helt i orden Chagall, og takk for gratulasjoner Litt "kverulering" må vi tåle (selv om jeg egentlig ikke tenkte på det som det engang). For min del var det jo egentlig ikke aktuelt med Honda 135 eller noen av de andre som var med i denne testen. Valget sto i prinsippet mellom Yamaha F115, Suzuki df115 og Suzuki DF140. Endte på den største Suzukien da jeg synes jeg fikk mest for pengene (og så er jo sort finere enn grått ) Redigert 17.Juni.2008 av ynroenn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Endte på den største Suzukien da jeg synes jeg fikk mest for pengene (og så er jo sort finere enn grått ) Enig med deg at sort er finere enn grått. "Black is powerful" (beautiful). Ha en god båtsommer. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 mangel på elementær kunnskap blomstrer fortatt ser jeg... det finnes ingen tvil om at det er bedre med en 162hk (150) nedtrimmet til 135 hk enn en en 115 hk som er stresset til 140 hk.... elementær almenkunnskap.... Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Var litt rart at du skulle få så høyt turtall med Turning Point propellen. Du har riktignok 10 hk mer enn meg men... Hvor høyt står motoren din montert? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Helge Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 mangel på elementær kunnskap blomstrer fortatt ser jeg... enn en en 115 hk som er stresset til 140 hk.... elementær almenkunnskap.... Ja mangel på kunnskap ja 'Scrutinizer'..... På Suzuki DF115 kan man kanskje bruk ditt begrep en stresset Suzuki DF90 da dette er samme motor med samme slagvolum, men forskjellig motorstyring og kamaksling. Suzuki DF140 er imidlertid ikke identisk motor da den blant annet er borret opp til litt høyere slagvolum Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
baatsman Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Suzuki 90 og 115 hk er en bilmotor brukt i Suzuki Baleno(2l). 140 er en ren båtmotor. Mer effekt og mindre vekt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
csvirus Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Enig med deg at sort er finere enn grått. "Black is powerful" (beautiful). Ha en god båtsommer. Men mørkeblå er enda finere (e-tec) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 (redigert) Suzuki 90 og 115 hk er en bilmotor brukt i Suzuki Baleno(2l). 140 er en ren båtmotor. Mer effekt og mindre vekt. DF140 er en DF90/115 med større boring samt at den har fått en oljekjøler, den veier 2 kilo mindre, det er hele forskjellen. Redigert 17.Juni.2008 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 df140 er en konge motor, en kompis har en askeladden 585 invader med denne motoren, denne motoren er ny for sesongen, det er helt utrolig hvor stille den er, og i fart gir den fra seg et vakkert brum. sitter lett og prater vanlig i 30-35 knop med kalesjen av. dette er en fin konbinsjon av båt og motor, selv om motoren er for stor til båten, i forhold til hva den egentlig er laget for. Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 18.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 (redigert) mangel på elementær kunnskap blomstrer fortatt ser jeg... det finnes ingen tvil om at det er bedre med en 162hk (150) nedtrimmet til 135 hk enn en en 115 hk som er stresset til 140 hk.... elementær almenkunnskap.... Jeg velger å ta dette som en spøk Daffy: Forskjellen skyldes nok i stor grad gearutvekslingen som på min motor er så lav som 2,59:1 - motoren går altså på et lavere gir enn din. Motoren er hevet ett hull. Redigert 18.Juni.2008 av ynroenn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Ja det gjør det nok. Tenkte ikke på det... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Andy Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Tviler ikke på at den er blandt de mest stillegående i denne klassen, men Honda BF 135 har de beste støymålinger i denne klassen. Knfr: Test "Vi Båtegare nr. 6 2008. Tomgang/rolig gange skrev jeg, fikk du ikke med deg det? Med det mener jeg fart i området 2-5 knop. Det er det fartsområdet jeg beveger meg mest i. Den testen du nevner har ikke 'giddet' å måle støy i dette området. Jeg fastholder min påstand om at Suzukien er mest stillegående her Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Tomgang/rolig gange skrev jeg, fikk du ikke med deg det? Med det mener jeg fart i området 2-5 knop. Det er det fartsområdet jeg beveger meg mest i. Jo, jeg fikk med meg hva du skrev, men hvis jeg stort sett ikke beveger meg i mer enn 2- 5 knop tror jeg alle de testede motorer er ganske like hva støybilde angår. Muligens derfor støytesten startet på 10 knop for å få frem forskjeller? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Jo, jeg fikk med meg hva du skrev, men hvis jeg stort sett ikke beveger meg i mer enn 2- 5 knop tror jeg alle de testede motorer er ganske like hva støybilde angår. Muligens derfor støytesten startet på 10 knop for å få frem forskjeller? Jeg er ganske overbevist om at de relative/prosentvise forskjellene er minst like store ved tomgang til 2000 rpm som ved høyere turtall. Synd at ikke (flere) tester tar med dette turtalls/fartsområdet. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Tranen2 Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Pass på å bytt offeranode på powertrim sylinderen. På min DF90 2006 mod tæret denne fort opp og det ble tæreskade på hydraulikksylinderen. Det ville blitt dyrt om det ikke ble en garantisak. Så pass på! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Helge Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Pass på å bytt offeranode på powertrim sylinderen. På min DF90 2006 mod tæret denne fort opp og det ble tæreskade på hydraulikksylinderen. Det ville blitt dyrt om det ikke ble en garantisak. Ser at jeg må bytte denne offeranoden minst hvert 3.år, helst oftere. Det gikk 3 år til første bytte og det var på håret (uten skader). Med motoren opptiltet i hjemmehavn varer offeranoden på motoren leeeeenge i forhold. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
ivar Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Jo, jeg fikk med meg hva du skrev, men hvis jeg stort sett ikke beveger meg i mer enn 2- 5 knop tror jeg alle de testede motorer er ganske like hva støybilde angår. Muligens derfor støytesten startet på 10 knop for å få frem forskjeller? Min erfaring er at Suzuki er i en egen klasse på tomgang, hvor man omtrent må høre etter lyden av kjølevannsstrålen for å vite at motoren er igang. Mens på Honda og Yamaha så kan man høre at det er en motor som går :D På høyere turtall så bråker Suzuki like mye som de andre. Vil også si at støytester kan være misvisende, båten har mye å si. Testing på en annen båt kan gi helt andre resultater. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chagall Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Min erfaring er at Suzuki er i en egen klasse på tomgang, hvor man omtrent må høre etter lyden av kjølevannsstrålen for å vite at motoren er igang. På høyere turtall så bråker Suzuki like mye som de andre. Ja det er jo synd ikke støytestene omfatter tomgang også, da hadde vel Suzuki vært best der.? Det forundrer meg litt at noen kanskje velger motor etter hvem som støyer minst på tomgang. For min del kan jeg faktisk høre Optimax`en når den går på tomgang og det er jeg glad for. Jeg har litt nedsatt hørsel på det ene øret, så jeg hadde nok fått problemer med en Suzuki bakpå. . Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Alle disse nye motorene (4-t eller 2-t dfi) går uansett alt for stille Savner det gode gamle brølet fra mariner 60hken min når jeg ga på, e-tec høres heldigvis litt mer enn disse symaskinene som ellers diskuteres her..... sammenlignet den med en yamaha 50 hk 4-t, e-tecen overdøvet yamahaen, men det var ikke spesielt mye.... Men forundrer meg over at suzuki bruker en såpass skarp kontrållstråle at den høres, det må da heve lydninvået på tomgang med noen desibel På e-tec hvertfall (flere?) er det jo bare en tykk stråle ut bak som ikke du hører...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.