Jump to content

Erfaringer med ny motor - Suzuki DF140


ynroenn

Recommended Posts

Ja det er jo synd ikke støytestene omfatter tomgang også, da hadde vel Suzuki vært best der.? :wink:

Det forundrer meg litt at noen kanskje velger motor etter hvem som støyer minst på tomgang. For min del kan jeg faktisk høre Optimax`en når den går på tomgang og det er jeg glad for. :lol: Jeg har litt nedsatt hørsel på det ene øret, så jeg hadde nok fått problemer med en Suzuki bakpå. :lol::cheers:

 

Ja du skal ikke kimse av det Chagall :wink: Da jeg sjøsatte båten i våres holdt jeg på å starte den to ganger! Nå har jeg lært meg til å se på turtelleren :lol:

 

Men nok om det-da jeg startet denne tråden ønsket jeg å lufte mine erfaringer rundt ny motor/propell. Hadde ingen intensjon om å starte en diskusjon om hvilke motor som er best og ikke. Minner om at da jeg opprinnelig begynte å se meg om etter ny motor (2005) hadde jeg nesten landet på e-tec 115. Men etter å ha flyttet slik at jeg har hus med egen vannlinje, og 5km elv til og fra sjøen, har det blitt vesentlig mere kjøring i 5-6 knop. DET gjorde utslaget for MEG :flag:

Link to post
Ja det er jo synd ikke støytestene omfatter tomgang også, da hadde vel Suzuki vært best der.? :wink:

Det forundrer meg litt at noen kanskje velger motor etter hvem som støyer minst på tomgang.

Vi snakker vel ikke bare om tomgang, men også turtallsregisteret fra tomgang opp mot ca 2000 rpm. Jeg har lagt merke til at det er mange flere enn meg her på BP som kjører mye av tiden i ca 5 knop og lavere selv om jeg også trives med god fart på båten.

 

Men forundrer meg over at suzuki bruker en såpass skarp kontrållstråle at den høres, det må da heve lydninvået på tomgang med noen desibel :lol: På e-tec hvertfall (flere?) er det jo bare en tykk stråle ut bak som ikke du hører......

He-he, :wink: kontrollstrålen er vel noenlunde lik. Hele forskjellen ligger vel i at Kontrollstrålen "støyer" i forhold til Suzuki DF90/115/140, mens E-Tec støyer i forhold til den samme kontrollstrålen :lol:

Link to post

Da fikk jeg testen båt/motor under litt andre forhold i går kveld. Festlig lag med 6 voksne samt full drivstofftank og masse "pikk-pakk" Nå var jeg spent på hvordan propellen passet. Også denne gangen ble jeg overrasket - Fikk lett 6400-6500 rpm også med denne belastningen, farten flatet ut rundt 33 knop(turte ikke la motoren gå sså lenge på 6500). Jeg trenger definitivt større propell(som heldigvis er på vei i posten i løpet av et par uker :cool: )

Link to post
  • 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...