ynroenn Svart 18.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Ja det er jo synd ikke støytestene omfatter tomgang også, da hadde vel Suzuki vært best der.? Det forundrer meg litt at noen kanskje velger motor etter hvem som støyer minst på tomgang. For min del kan jeg faktisk høre Optimax`en når den går på tomgang og det er jeg glad for. Jeg har litt nedsatt hørsel på det ene øret, så jeg hadde nok fått problemer med en Suzuki bakpå. Ja du skal ikke kimse av det Chagall Da jeg sjøsatte båten i våres holdt jeg på å starte den to ganger! Nå har jeg lært meg til å se på turtelleren Men nok om det-da jeg startet denne tråden ønsket jeg å lufte mine erfaringer rundt ny motor/propell. Hadde ingen intensjon om å starte en diskusjon om hvilke motor som er best og ikke. Minner om at da jeg opprinnelig begynte å se meg om etter ny motor (2005) hadde jeg nesten landet på e-tec 115. Men etter å ha flyttet slik at jeg har hus med egen vannlinje, og 5km elv til og fra sjøen, har det blitt vesentlig mere kjøring i 5-6 knop. DET gjorde utslaget for MEG Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Ja det er jo synd ikke støytestene omfatter tomgang også, da hadde vel Suzuki vært best der.? Det forundrer meg litt at noen kanskje velger motor etter hvem som støyer minst på tomgang. Vi snakker vel ikke bare om tomgang, men også turtallsregisteret fra tomgang opp mot ca 2000 rpm. Jeg har lagt merke til at det er mange flere enn meg her på BP som kjører mye av tiden i ca 5 knop og lavere selv om jeg også trives med god fart på båten. Men forundrer meg over at suzuki bruker en såpass skarp kontrållstråle at den høres, det må da heve lydninvået på tomgang med noen desibel På e-tec hvertfall (flere?) er det jo bare en tykk stråle ut bak som ikke du hører...... He-he, kontrollstrålen er vel noenlunde lik. Hele forskjellen ligger vel i at Kontrollstrålen "støyer" i forhold til Suzuki DF90/115/140, mens E-Tec støyer i forhold til den samme kontrollstrålen Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Andy Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Hele forskjellen ligger vel i at Kontrollstrålen "støyer" i forhold til Suzuki DF90/115/140, mens E-Tec støyer i forhold til den samme kontrollstrålen Dette er forklaringen ja. Vet at Rolls Royce i sin tid fikk klager på at klokka i dashboardet støyet (tikket for høyt) Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 21.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 Da fikk jeg testen båt/motor under litt andre forhold i går kveld. Festlig lag med 6 voksne samt full drivstofftank og masse "pikk-pakk" Nå var jeg spent på hvordan propellen passet. Også denne gangen ble jeg overrasket - Fikk lett 6400-6500 rpm også med denne belastningen, farten flatet ut rundt 33 knop(turte ikke la motoren gå sså lenge på 6500). Jeg trenger definitivt større propell(som heldigvis er på vei i posten i løpet av et par uker ) Sitér dette innlegget Link to post
john kristian Svart 19.Juni.2016 Del på Facebook Svart 19.Juni.2016 Hvilken båt står denne motoren på. Jeg har ein DF 140 på ein skipsplast 655 og får så vidt 30 knop. Burde vel gjøre litt mer en det? Noen tips. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.