Jump to content

Import av US båt....&&%"¤"!


Baatimport

Recommended Posts

Noen andre her med ferske erfaringer rundt import og CE? Har tatt inn to båter fra USA og det gikk ikke helt knirkefritt. Den ene tok CE Proof og der gikk det bra. Den andre skulle også tas av de men pga tidsbrist hos de måtte jeg ut på nettet og finne alternativer fort. Traff på Udiser og Heinrich.......... Lite viste jeg...rett i toll arrest hilsen Sjøfartsdirektoratet som har lagt sin elsk på disse. Status nå er at Udiser går til sak mot Sjøfartsdirektoratet siden de avviser dette på "synse grunnlag" og ikke iht EU regulativ. Resultat.... jeg sitter på benken og venter.... Hadde jeg bare lest på baatplassen.no først...etterpåklok.... De lå jo inne som godkjent aktør og er det fortatt selv om Sjøfartsdirekturatet har gitt instrukser til alle toll steder at de er "svartelistet". Lurer på om det finnes noen smutthull jeg....?

Link to post

Kan ikke fatte at Sjøfartsdirektoratet kan nekte å godta en CE godkjenning fra et offesielt godkjent organ som faktisk Udicer fortsatt er. En ting er at de har dårlig erfaring med de men jeg lurer virkelig på om de har rettslig lov til dette. Hr hørt at Henrich og Udiser har gått rettens vei en gang og vunnet.

Link to post

Hvis et firma med myndighet for å gjøre slike kontroller og utstede en godkjenning kommer i søkelyset og muligens gjør en dårlig jobb, ville jeg tatt signalene til følge. I og med at det finnes andre firmaer som like enkelt kan forestå en slik jobb ville jeg valgt korteste vei.

 

Skiftet firma og da fortrinnsvis til et firma som har sjøfartsdirektoratets fulle tillit. Det er vel snakk om å få godkjent båten etter gjeldende regelverk for å sikre at båten er i orden?

Link to post
Det er vel snakk om å få godkjent båten etter gjeldende regelverk for å sikre at båten er i orden?

 

Vel, etter min mening har CE merking ingen ting med sikkerhet eller at båten er i orden og gjøre, men mer med beskyttelse av europeiske interesser.

Båten som kommer fra USA, et land hvor de antagelig produserer like mange båter om dagen, som vi gjør i året har allerede godkjent båten og i så måte blir CE merking i mine øyne smør på flesk.

 

Flott at det må monteres brannslukker i motorrommet! Men se litt forbi påbudet og heller på løsningen så vil du finne ut at dagens krav ikke bedrer sikkerheten ved brann i motorrom heller...

 

:flag:

Link to post

Det som skjer er att båter blir godkjent med samsvarsærkleringer som er feil og ikke er i samsvar med hva som står erklæringen.

Har du en uriktig samsvarsærklæring så har du et problem og den som har skaffet til veie denne samsvarsærkæreingen som tydlighvis ikke samsvarer med båten er den som er ansvarlig og att enkelte kontrolører mister sin bevilgnig tyder på att de har hvert litt for hjepsom med å skaffe disse sammsvarsærklæringene med feil.

 

Det største problemet er att mange produsenter gjør endringer på båtene for å unnngå reeksport og parralellinport slik att disse båtene ikke kan godkjennes og de hvet også da att den sammsvarserkæringen som eventuelt er brukt må hvere uriktig da de er bare de som hvet hva som ikke er i samsvar med de som er ce merket som ny.

Link to post
Hvis et firma med myndighet for å gjøre slike kontroller og utstede en godkjenning kommer i søkelyset og muligens gjør en dårlig jobb, ville jeg tatt signalene til følge. I og med at det finnes andre firmaer som like enkelt kan forestå en slik jobb ville jeg valgt korteste vei.

 

Skiftet firma og da fortrinnsvis til et firma som har sjøfartsdirektoratets fulle tillit. Det er vel snakk om å få godkjent båten etter gjeldende regelverk for å sikre at båten er i orden?

 

Problemet mitt var at jeg hadde kontaktet et firma (CE proof) som skule ta jobben men når datoen for ankomst kom hadde de ikke tid pba en båtmesse og stor arbeidsmengde. Måtte da hive oss rundt og finne alternativer i Gøteborg destriktet. Det var da Udicer dukket opp... :headbang: Følger kommentarene på at det ikke er sikkerheten som er i høysetet her men å ivareta interesser og melke kroner. Det hele minner meg om alt oppstyret om import biler for mange år siden. Bilforhandlere øste ut skrekkhistorier om hvor dårlige disse bilene var.

Link to post

Det er en del snøskutere som blir tatt og mange av dem blir solgt på tollauksjon etterpå og det er og tatt båtmotorer som tollvesenet har prøvd å sege på auksjom men auksjonen ble stoppet pga samme grunn : motorene var ikke ce merket og dermed ikke lov til å ommsettes i Norge.

 

Er usikkerpå hva som vil skje med en hel båt , tror ikke det bør prøves da den trolig kan bli destruert på eiers regning.

Link to post

Jeg tror det må skilles mellom manglende godkjenning og manglende fortolling. Jeg kjenner til et tilfelle hvor båten ble konfiskert på grunn av at avgiften ikke var betalt. Båten var CE merket og i orden sånn sett.

Hvor mye det kostet ”eieren” utover de vanlige avgiftene i kroner kjenner jeg ikke til. Jeg antar man vil få en dom kanskje, alt etter hvor mange regler som er brutt.

 

Foreløpig er det vel ikke kjent at noen politikere har gjort noen brølere på dette området, så det er vel heller ingen formildende omstendigheter å vise til enda. Straffen blir nok derfor passende pluss litt til. :flag:

Link to post

Om en har klart å fortolle båten , noe som normalt ikke lar seg gjøre uten at den er ce godkjent så er det ikke noe stort problem ,

Jeg går ut ifra att båten bare er flyttet fra offenlig tollager til privat tollager (hjem til deg) og om du blir tatt på sjøen med denne så er de også + skyhøge ekstra kostnader straffbart og kalles smugling.

 

 

Nå har nok tolvesenet ett stort problem med alle båtene (trolig pasert 1000 ) som etterhvert har staus som privat tollager pga manglende Ce merking og hva som må gjøres med disse når lovlig tid for slik oppbevaring er opphørt.

 

De frøver trolig å stattuere noen exempler så det er kunsten å følge med slik att forskjellsbehandligene blir registrert og ved hjelp av en kyndig jurist så ordner dette seg nok også for de som blir trukket ut.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Om en har klart å fortolle båten , noe som normalt ikke lar seg gjøre uten at den er ce godkjent så er det ikke noe stort problem

Dette for eksempel, båter blir fortollet uten CE i all mass så lenge importør signer på en såkalt vedlegg 3 erklæring som tilsier at importør har igangsatt CE merking. CE merking kan ta alt fra 3 uker til 1,5 år og det er vel i denne perioden det er snakk om å sjøsette og bruke båten, noe som er forbudt i henhold til sjøfartsdirektoratet.

 

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Her var det mye synsing og svada gitt. Er det ingen som har noen konkrete eksempler å vise til?

 

 

-Xlnt

 

 

Dette for eksempel, båter blir fortollet uten CE i all mass så lenge importør signer på en såkalt vedlegg 3 erklæring som tilsier at importør har igangsatt CE merking. CE merking kan ta alt fra 3 uker til 1,5 år og det er vel i denne perioden det er snakk om å sjøsette og bruke båten, noe som er forbudt i henhold til sjøfartsdirektoratet.

 

 

-Xlnt

Har du? Jeg mener noe å vise til. :boxing:

I dag er det lørdag. Jeg viser til kalenderen. :lol:

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Som jeg skrev i innlegg 2 i denne tråden er jeg i samme situasjon som trådstarter og jeg har selv importert 3 båter og alle har jeg hatt på privat tollager i henhold til vedlegg 3 erklering. Eller tenkte du mere på at min er større en din :lol:

Det jeg mente å vise til var om noen vet om konkrete eksempler ang sjøsetting og bruk før CE merking er klar og har mistet båten sin eller fått bøter.

 

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...