Jump to content

Import av US båt....&&%"¤"!


Baatimport

Recommended Posts

He he, det er dette jeg sikter til. Siden du aldri har importert en eneste båt så blir vel det en masse synsing. Mao mye synsing og svada i tråden. Det er veldig mange av oss på båtplassen som gjerne uttaler seg om mye vi ikke har greie på. Jeg har sikkert ved flere annledninger gjort det selv også men hadde vært veldig interessant å høre om noe fakta noen ganger også. :cheers:

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Det var ikke så mye svada fra starten av men det begynner å bli det.

 

 

Ingen båter kan fortolles uten at båten er i brev frigitt fra tekn kontrollorgan hvis den ikke er ce godkjent fra før.

 

Om det finnes fortollede båter etter vedlegg 3 som skal ce merkes så har ikke tollvesent forstått lovene.

 

I mitt innlegg gikk jeg ut i fra att det ikke var noen fortollede båter omkring uten ce godkjenning.

 

Ved feilaktig godkjenning av tollvesenet kan neppe denne prosessen reverseres.

Link to post

Nå tror jeg (Fiskebat) blander litt her, CE merking og fortolling har ingen sammenheng.

 

Vedlegg3 er eneste, og riktige veien å gå for å ta hjem en bruktbåt fra tredje land uten motor.

 

Moms betales ved import, ferdig CE merking utføres når båten er klar til dette, men påbegynt CEmerking(Vedlegg3) må foreligge ved import for å unngå tolllager.. Inntil ferdig CE merking er klar heter det i reglene at båten ikke kan settes i markedet, dvs. tas i bruk eller selges.

Noen har nok ikke fått med seg nettopp det og min synsing er at det ikke finnes regler for dette og at myndighetene nok vil slite med å håndheve denne ubrukelige regelen.

Link to post

Problemet er att mange som du skriver hva di tror og det er som du sier å skrive svada.

 

Noen har intresannne kunnskaper som er mere intresanne en svada

I Norge har vi 2 tkn kontrollorgan NR DNV 0575 og IMCI 0609

Ingen båter tillates importert inn i Norge uten å ha CE merking , dog kan det gjøres etter avtale med en av disse 2 kontrollorganene etter en oppfølgingsplan ,da kan båten fortollles uten CE godkjenning.

 

tror jeg (Fiskebat) blander litt her, CE merking og fortolling har ingen sammenheng.

 

Det er greit å hvere sterk i troen , men da bør en hvære en rett troende.

 

Trykkleif

 

En annen som har trodd og synset er tollvesenet og dårlig kommunikasjon mellom Tollvesenet og Sjøfarsdirektoratet er ikke båtkjøperen sitt problem så om trådstarter har fortollet sin båt så er rissikoen ubetydelig vedrørende bot og straff ved bruk men båten kan ikke videreomsettes lovlig.

 

Det finnes heller ikke regler for hva som skal videre skje med disse tabbene.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Nei det er jo klart at du er bedre skikket til å tolke lovverket bedre enn både sjøfartsdirektoratet og tollvesnet som har godtatt vedlegg 3 erklæring og latt båtene bli fortollet. :wflag:

 

-Xlnt

 

Sellfølgelig kan jeg dette bedre en disse , kanskje , men trådstartes båt var da ikke en vedlegg 3 båt men en ce godkjent båt godkjent av IMCI som er ett godkjent organ.

 

Når trådstarter skriver attt båten ble satt på tollager betyr det att det ikke er betalt toll og den ble da tydlighvis avvist på grunn av manglende eller feil ce merking eller manglende tillatele til fortolling fra IMCI ell DNV etter vedlegg 3.

Vedlegg 3 er en dårlig og umulig måte å importere båter på.

Link to post

Fiskebåt...

 

Har du noen gang importert båt, eller er du en regelrytter?

Teori og praksis er 2 forskjellige ting...

 

Moms kan forhåndsbetales og eneste grunn til at CE merking henger sammen med fortolling er jo at du må ha en form for CE i det båten ankommer norge!

Correct me if i am wrong!

Link to post

Jo jeg har importert båter men nå er risikoen blitt for stor da sjøfardsdirektoratet ikke ønsker at noen skal kunne gjøre dette og da blir rissikoen for stor med å ikke lykkes med Ce merking og godkjenning for å kunne omsettes på det Europeiske markedet.

 

Å hvere regelrytter her blir å ett risiko ritt da reglene stadig endres for at slik import ikke skal skje.

 

Moms kan ikke forhånds betales , du må ha frakt/kaibrev fra shippingselskapet att båten er annkommet Norge og kan utleveres etter fortolling.

 

Båter uten CE merking tillates ikke tatt in til Norge og du får da ikke fortollet båten.

 

Ved avtale med IMCI eller DNV kan de etter en avtale om godkjenningsprossesen på båten gi en skriftlig bekreftelse på att denne båten er under godkjenning og kan tillates fortolles og da blir båten Norsk.

 

Som sakt reglene endres her men tror dette er den rette versonen enda.

 

Det virker for meg som tollvesenet har fortollet båter uten att det har funnet sted noen avtale om godkjenningsprossessen .

Jeg mener det her er det offenlige selv som da må ta støiten om de har gjor en slik feil.

 

Lurer foresten litt på hva som gjøres med oppfølgingen av de trolig mere enn 1000 avtaler med båter som ennå ikke er ferdig ce godkjent ?

Det kan vere lurt å følge litt Ce merkingen med ved kjøp av importert båt.

 

Det er derfor riktig som du sier att båten må ha en form for CE godkjening eller skriftlig forhådsavtale med IMCI eller DNV om ettergodgjenning for att båten tillates tatt inn til Norge , hvis ikke lander den på tollager og bør da sendes tilbake.

Link to post

Tror det er en stund siden Fiskebåt har importert noe ja, for her tar du nok feil på noen punkter. Det står ikke skrevet noen sted at det er kun IMCI og DNV som er godkjente teknisk kontrollorgan, det finnes ganske mange slike organer i verden og alle er bemyndiget til å kunne godkjenne CE merking, det står ikke skrevet noen sted at organet må befinne seg i Norge, les selv på Sjøfartsdirektoratet sine sider, der anbefaler de å bruke for eksempel et firma som heter CE proof og de benytter nemlig HPI (England) som sitt organ og utallige båter er godtatt av SFD med HPI som organ. Og det skulle jo være rart om SFD og tollvesnet har utarbeidet vedlegg 3 for å unngå sitt eget lovverk :crazy: Så dermed synes jeg du kommer med for mye svada som ikke stemmer med dagens lovverk. Det er helt sant at SFD og tollvesnet til stadighet endrer rutinene for import av båt men det betyr ikke at det er umulig.

Tror det er bedre å hold kjeft enn å komme med masse feilinformasjon. Før jeg tok hjem mine båter leste jeg en del inlegg her på båtplassen og etter alle rare utsagn fant jeg fort ut at her var det mye synsing og upålitelig informasjon.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Så dermed synes jeg du kommer med for mye svada som ikke stemmer med dagens lovverk. Det er helt sant at SFD og tollvesnet til stadighet endrer rutinene for import av båt men det betyr ikke at det er umulig.

 

Tror det er bedre å hold kjeft enn å komme med masse feilinformasjon.

Flott at flere begynner å få øynene for all svada som dette medlenmmmet kommer med her om CE merking.... Ja fiskebat det heter merking og ikke godkjenning... CE merking er ikke noen godkjenning, men en merking som sammen med samsvarserklæringen bevitner at båten er produsert i henhold til fritidsbåtdirektivet og intet annet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Du tar desverre feil i gjenn , det er mange former og krav for Ce merking og godkjenning etter hvilket produkt som skal merkes/ godkjennes.

 

I Norge s å er det sjøfarsdirektoratet som har ansvaret for godkjenningen av fritidsbåter.

Sjøfarsdirektiratet har godkjent bare to aktører som kan godkjenne fritidsbåter i Norge : IMCI og DNV

For att fritidsbåter kan importeres og eller omsettes i Norge må di og vere lovlig CE merket.

 

Det er ikke mange slike organer i hverden som kan gi CE merke på godkjente båter.

Det er bare IMCI og klistermeket betyr att båten har en CE Godkjenning som viser att båten har en CE godkjenning uanset om sydvesten måtte mene noe annet.

 

Den kan da brukes i Norge om merkingen er lovlig utført og toll og avgifter er betalt selv om Sjøfartsdirektoratet og/eller sydvesten måtte mene noe annet.

Link to post
Svada svada svada, det her blir bare dummere og dummere. Er det mulig??????????

 

 

-Xlnt

Det blir fort rotete når noen som ikke selv klarer å løse oppgaven forsøker å lære bort hvordan det skal gjøres. For egen del pleier jeg å kjøpe tjenester hos dem som kan vise til resultater.

 

For å svare på spørsmålet ditt. Ja, jeg tror det er mulig.

Link to post

Fiskebat: Ta hintet nå er du snill...

 

Var å hentet 3 båter i Gøteborg for bare 2 uker siden.

Betalte moms på samtlige båter før import, alle på Vedlegg 3.

Bare en bitteliten tur innom Svinesund før båten "var norsk"...

 

Hentet også en båt i 2006 på akkurat samme betingelser.

 

Føler jeg har satt meg ganske godt inn i etterkontroll (CE merking) men godt mulig jeg tok feil når det gjelder CIN nummer på nye båter i den andre tråden. På etterkontrollerte båter har man jo alltid 2 nummer, HIN og CIN, kanskje litt blanding her!?

 

Fiskebat: Du er nødt til å være innhabil i denne sammenheng da det virker som du prøver det du kan for å skremme evt. båtkjøpere fra å handle billigere fra f.eks USA??? Båtselger?

Link to post

Helt riktig, EU har en liste over alle godkjente kontrollorgan. Den listen er laaaaaang. Med helt riktig, sjøfartsdirektoratet forskjellsbehandler her, selv om de ikke har lov til det. Forøvrig er det bare DNV som er norsk. Ingen problem å ta inn på vedlegg tre, men det gjelder jo båter uten motor. Sort sett så lønner det seg å heller ta inn båt som kan godkjennes med motoren i. Litt mindre jobb også.......fordi en slipper å skru inn den nye.

 

Tilbake til trådstart. Smutthull finnes nok ikke dersom båten er tatt i tollarrest., men hvorfor er den det? Dersom den overholder kravene så godtar jo tollmyndighetene dokumenter fra udicer fortsatt. Er det tvil så gjør de ikke. Er dette en gammel båt? med motor?

Redigert av Yankee (see edit history)
Link to post

Litt saklig og noe dokumentert informasjon kan være påkrevd som en liten motvekt til all "svada og synsingen" som fiskebat lirer av seg her om ting han ikke har særlig greie på....

 

Det er i alt 33 godkjente tekniske kontrollorgan for "Recreational craft" i EU/EØS, var nettopp innom sidene til RSG og hentet ut siste versjon... Det er også listet opp hvilke moduler de forskjellige er sertifisert til å merke etter...... samt om de er godkjent for for støy, utslipp osv....

 

Listen finnes her

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Hei

Her var det mye frem og tilbake når det gjelder CE merking.

Kan ta mitt eksempel:

Tok inn en båt august 2006 på erklæring 3 vedlegg. Båten står fortsatt på land pga jeg fikser den opp. Ny motor blir satt inn nå.

Fikk brev fra Sjøfartsdirektoratet i mai i år på manglende CE godkjenning. Snakket med de og fikk utsettelse til etter sommeren i år

på å skaffe alle papirer. Fikk streng beskjed om at båten ikke kunne brukes i mellomtiden. Problemet er jo bare det at jeg er avhengig

av å sette båten på sjøen for prøvekjøring. De var enige i at det måtte jeg jo selvfølgelig gjøre men sa også klart fra om at mine rettigheter

hvis det skulle hende noe var minimale. Ellers så har de ingen hjemmel å ta i bruk sålenge båten var fortollet og motoren var lovlig sa de.

Forsikring av ikke CE godkjennt båt er det heller ikke alle som vil ta.

Papirene skal nå utarbeides av Thomas Wisløff og godkjenningen av Olav Hjelmeland. Har dere andre noen bedre forslag som er lovlige når

det gjelder godkjenning?

 

Mvh

Spirit

:flag::flag:

Link to post
Hei

Her var det mye frem og tilbake når det gjelder CE merking.

Kan ta mitt eksempel:

Tok inn en båt august 2006 på erklæring 3 vedlegg. Båten står fortsatt på land pga jeg fikser den opp. Ny motor blir satt inn nå.

Fikk brev fra Sjøfartsdirektoratet i mai i år på manglende CE godkjenning. Snakket med de og fikk utsettelse til etter sommeren i år

på å skaffe alle papirer. Fikk streng beskjed om at båten ikke kunne brukes i mellomtiden. Problemet er jo bare det at jeg er avhengig

av å sette båten på sjøen for prøvekjøring. De var enige i at det måtte jeg jo selvfølgelig gjøre men sa også klart fra om at mine rettigheter

hvis det skulle hende noe var minimale. Ellers så har de ingen hjemmel å ta i bruk sålenge båten var fortollet og motoren var lovlig sa de.

Forsikring av ikke CE godkjennt båt er det heller ikke alle som vil ta.

Papirene skal nå utarbeides av Thomas Wisløff og godkjenningen av Olav Hjelmeland. Har dere andre noen bedre forslag som er lovlige når

det gjelder godkjenning?

 

Mvh

Spirit

:flag::flag:

Dette er hva jeg kaller saklig informasjon :yesnod: Man snakker av erfaring og ikke utfra hva man tror er riktig etc.

Forsikring burde ikke være noe problem, det er flere selskaper som ikke spør etter om båten er CE merket. Jeg har forsikret min Cranchi i Norwegian broker og de spurte ikke om den var CE merket, noe den heller ikke er siden det er en italiensk båt bygget i 1997 (Før CE merking ble påkrevd)

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Det som har skapt forvirring her er att trådtstater sa att båten var satt på toll lager mens den i virkeligheten er fortollet.

 

Tolllager er da er ikke varen venter på fortolling.

 

Om spøsmålet har vert rikktig så har svaret blitt som på paralellinken og som ovenfor er bekreftet som rikktig men blir kalt tull og svada:

 

Til tådstarter : Har du fått fortollet båten så er du eier av en Norsk båt, god tur :flag:

Det er ikke ulovlig å vere i bestittelse eller å bruke båter som ikke er CE merket / Ce godkjent.

Etter 5 år så kan båten trolig selges videre .

Hei

Link to post
Fiskebat: Ta hintet nå er du snill...

 

nummer på nye båter i den andre tråden. På etterkontrollerte båter har man jo alltid 2 nummer, HIN og CIN, kanskje litt blanding her!?

 

Fiskebat: Du er nødt til å være innhabil i denne sammenheng da det virker som du prøver det du kan for å skremme evt. båtkjøpere fra å handle billigere fra f.eks USA??? Båtselger?

 

Hvem jeg er : jeg er en som er sterkt kritisk til forvaltingens forskjellsbehandlinger og beskyttelse av de etablerte båtimportørene som lager ulovlige regler for å hindre deg og meg å kunne kjøpe seg båt til halv pris fra land utenom det beskyttete EU markedet.

 

Etter hvert som slike som jeg angriper dem blir reglene raskt endret så når jeg skriver hva som ikke kan gjøres så er det bare godt ment og ikke for å prøve å skremme noen.

 

Om du har fulgt med før på baatplassen så har jeg etterlyst her og direkte til Sjøfartsdirektoratet til sydvestens kontakt der , den forsvunnede fontote som sier at HIN ,tidligere SIN nummeret skal stå i samsvarsærklæringen noe som normalt ikke kreves og som tyder på forkjellbehanling av de som klager sin nød her og de importørene som er sjøfarsdirektoratets venner.

 

Kan EU direktivet om båtimport til Eu og har etterlyst di Norske særreglene ofte og synes det er synd og dumt at våre skattekroner blir brukt i å tape i retten der tapene er meget forutsigbare for usynlige fotnoter.

 

For ordens skyld har jeg hvert i retten noen ganger men på en av de beste plassene og aldri på den andre siden i.

 

For sikkrets skyd ønsker jeg trådstarter en god sommer på sjøen og gratulerer med ny båt om det er riktig att båten er fortollet, om ikke så for all del ikke tenk tanken en gang på å begynne å bruke den .

 

Innhabil jeg ??? , :boxing: brukt brugde-hvalkanon ønskes kjøpt , betaler bra BM : nyttebåt

Link to post

 

Det er ikke ulovlig å vere i bestittelse eller å bruke båter som ikke er CE merket / Ce godkjent.

Etter 5 år så kan båten trolig selges videre .

 

 

Her må det være noe jeg ikke har fått med meg. Finnes det unntak med mindre man kopierer et historisk fartøy eller bygger hele båten selv?

Link to post
Helt riktig, EU har en liste over alle godkjente kontrollorgan. Den listen er laaaaaang. Med helt riktig, sjøfartsdirektoratet forskjellsbehandler her, selv om de ikke har lov til det. Forøvrig er det bare DNV som er norsk. Ingen problem å ta inn på vedlegg tre, men det gjelder jo båter uten motor. Sort sett så lønner det seg å heller ta inn båt som kan godkjennes med motoren i. Litt mindre jobb også.......fordi en slipper å skru inn den nye.

 

Tilbake til trådstart. Smutthull finnes nok ikke dersom båten er tatt i tollarrest., men hvorfor er den det? Dersom den overholder kravene så godtar jo tollmyndighetene dokumenter fra udicer fortsatt. Er det tvil så gjør de ikke. Er dette en gammel båt? med motor?

Hei,

Begge mine båter er tatt inn med motor. Første båt tok CE Proof og lagde vedlegg 3. Dette gikk bra. Andre båt tok Udiser og de lagde vedlegg 3. Det ble full stopp på Svinesund og jeg fikk beskjed at båten skulle leveres på tollarest i Drammen. Har fått den ut etterhvert på vedlegg 3 (ikke Udicer...) og måtte forskutere avgiftene. Båtene er fra 2000. Tollmyndighetene bryr seg ikke om båten er iht krav. De bryr seg kun om det Sjøfartsdirektoratet har sagt og da er det stopp. Det er dette jeg lurer på om de virkelig kan gjøre. På EU sine sider er Udicer fortsatt et godkjent organ men per dags dato ikke "godtatt" av Norge.

Link to post

Ole Petter ,dette var nok mere ett spøsmål en svar fra meg , etter 5 år som eier etter de regler som du nemner kan båten omsettes og :

 

Hva sjer med alle de andre båtene etter 5 år som ikke blir fremvist for ferdigkontroll ?

Finnes det lover om hva da må gjøres ?

Hvor finner jeg disse ?

 

Att disse båtene muligens kan omsettes etter 5 år er nok åpent for angrep men helst bruk lover og regler til angrep , ikke latterliggjøring , synsing og svada av de som er flike med det da dette spøsmålet nok burde hvere meget intresant for mange i slike båter.

 

Hva er den juridiske synlige forskjellen på en selvbygd båt som er bygd av andre proffesjonelle båtbyggere eller proffesjonelle selvbyggere eller vanlige selvbyggere , utenom skrognummer og dokumenter etter loven ?

 

Tillegg til båttinport : Ved skriftilig bekreftelse med tilatelse til utlevering slik det sår i vedlegg 3 så kan de ikke gjøre dette.

Om avgiftene er innkrevd uten att dette var i orden så er det tollvesnet som har gjor en feil og har ett problem og ikke du etter min tolkning av loven. Mener du har en sterk sak. Søk juridisk bistand.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...