logget av Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 (redigert) Jeg har overhodet ikke antydet at SD og norske båtbyggere har sammensverget seg mot norske forbrukere (båtkjøpere). Det jeg mener, er at hele ordningen med CE merking av bruktbåter bærer preg av proteksjonisme satt i scene av EU byråkratene i Brussel, under dekke av forbrukervern. Jeg ville løyet hvis jeg sa at jeg ikke skjønner hva du mener, og jeg kan være enig i at en viss proteksjonisme vil eksistere i alle systemer med et byråkrati. Hva konsekvensene er på godt og ondt kan diskuteres, men her gjelder det vel førts og fremst trådstarters problem med å få båten ferdig på vannet. Hvis ingen har skjønt det til nå, så har noen utro tjenere i dette markedet godkjent båter som ikke skulle vært godkjent og har blitt ”oppdaget”. Det er vel her hunden ligger begravd, og hvis trådstarter trenger råd på hvordan saken kan løses, så tror jeg diskusjonen rundt hvordan man kan få godkjent båten på en tvilsom måte ikke hjelper for det er jo allerede ubevisst forsøkt. (Jeg mener ikke at den som importerer båten nødvendigvis har forsøkt seg på noe lureri, men heller de eller den som skulle forestå godkjenningen og kjører prosjektet i grøften). At noen benytter konsulenter som er i søkelyset begriper ikke jeg, men uheldigvis var ikke trådstarter klar over at så var tilfelle. Hva gjør man når det først skulle gå så galt er vel spørsmålet alle venter svar på? Redigert 24.Juni.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 At noen benytter konsulenter som er i søkelyset begriper ikke jeg, men uheldigvis var ikke trådstarter klar over at så var tilfelle. Hva gjør man når det først skulle gå så galt er vel spørsmålet alle venter på? Ut i fra hva tråstarter skriver så så har han da fått merke hva som skjer når dette går galt. http://imci.org/index.php?nav=115&pageId=86 har trolig fått sine ca 10 000 kroner og sier noe som : en av våre konsulenter har ikke gjort en bra nok jobb så vi må ha kr 10 000 till så skal vi hjelpe deg med denne båten som er sertifisert 2 ganger før og trenger en 3 gangs sertifisering . Hvordan fordeles disse pengene? Om det ikke gjøres så er denne båten så farlig at den må hugges opp etter din mening i etter et tidligere innlegg. Att det er sjøfarsdirektoratet som her er hovedaktør er meget betenkelig synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 (redigert) Fiskebåt Ut fra det du skriver tolker jeg det slik at du ikke har en løsning for trådstarter men har flere personlige betraktninger på andre områder. Min anbefalning er å benytte en konsulent som har tillit hos Sjøfartsdirektoratet av den enkle årsak at det er en grunn til at denne tilliten finnes eller kanskje er skrantende. Jeg vet om tidligere tilfeller hvor bilen ble EU godkjent hvis det sto en kasse øl i bagasjerommet. Jeg tror denne ordningen ikke eksisterer lenger for prøveperioden er forbi. Amerikanerne sier ”it will backfire at you” og det er akkurat det som har skjedd. I alle kontrollsystemer bygges tilliten på erfaring ovenfra og ned, og hvis en kontrollør overser andres feil nedenfra og opp, så brenner han seg på fingrene før eller senere. Årsaken til at dette skjer mener jeg er at ølet i bagasjerømmet har vært for fristende for noen kontrollører i overført betydning. Tro hva dere vil, men når båten ikke tilfredsstiller kravene så har det blitt begått en feil og noen blir da nødvendigvis lei seg. Hvis den som opprinnelig skulle godkjenne båten er lei seg, så hadde også pengene for oppdraget som ikke kunne fullføres blitt tilbakebetalt. Redigert 24.Juni.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Jeg ville løyet hvis jeg sa at jeg ikke skjønner hva du mener, og jeg kan være enig i at en viss proteksjonisme vil eksistere i alle systemer med et byråkrati. Dette er nå å møte seg selv i døra når du sier dette handler om sikkerhet og båter som bør kastes og ikke proteksjonisme. Når det gjelder Tillsynsmyndighetens ,Sjøfartsdirektoratets sitt bidrag til bidra till sikkre import båter så har det hvert det å tillate att importører , kanskje Øst Auropeiske direktører med postboksadresse og ukjent bobel blir produsent og en slik produsent har sellfølgelig ingen juridiske ansvarsforhold slik som en båtbygger fra den virkelige verdenen fx USA har. Hvis dette handler om å prøve å unngå att usikre båter settes ut på markedet så må dette derfor endres. Når det gjelder uhederlighet av sertifisererne så må de hvere en intern sak mellom tillsynsmyndigheten og http://imci.org/index.php?nav=115&pageId=86 som fremdeles har sin autorisasjon og dermed full tillit Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 (redigert) Helt greit, finn et smutthull, kall det eksprimentbåt eller hva som helst. Men vær så snill og hugg båten opp etter dere i stedet for å lure den på en annen stakkar.De fleste menneskene på denne jord forventer å få en båt som er bygget etter regelverket når de anskaffer seg båt, så la oss bidra til at den muligheten fremseles er til stede i størst mulig grad. Dette er nå å møte seg selv i døra når du sier dette handler om sikkerhet og båter som bør kastes og ikke proteksjonisme. Tror du misforsto deler av inlegget mitt. Kan du venligst lese det en gang til. Redigert 24.Juni.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 (redigert) Det lurer jeg på også, finns det noen med erfaring? Har tollvesnet eller sjøfartsdirektoratet konfiskert noen båter for brudd på tollager reglene rundt US båter? -Xlnt Tollvesenet er strenge på om båten er CE godkjent eller ikke. De følger loven. Men du får vel ikke fortollet båten om CE ikke er ok. Redigert 30.Juni.2008 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
power Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Hvordan gikk det med denne saken Baatimport ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.