Jump to content

Baugpropell i trebåt

Martin_

Recommended Posts

Hei Martin_

Velkommen på baatplassen!

Ut fra bildet du har lagt ut av båten din ser den ut for å være forholdsvis grunn i baugen og dermed "flat". Derfor er det nok ingen enkel sak å montere en tunnel for en effektiv baugpropell. I praksis ville den sikkert også komme til å kutte ett eller to spant, og den styrken som forsvinner må jo kompenseres på ett eller annet vis.

Alt i alt tror jeg det ville bli en så kostbar  -  og tvilsom  -  operasjon at det neppe er det første du bør satse på.

Men spørsmålet som jeg stiller meg er: "Hva i allverden skal du med det?" Hvis du bruker litt tid på å bli godvenn med båten, trener med å manøvrere den i litt forskjellige vind og strømforhold  -  så klarer du deg helt sikkert uten.....

Lykke til!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hulda har gått i læra som trebåtbygger. Poseidon rappa alle poengene mine. Ellers går det teknisk sett greit å legge inn en tunnel på en kravellbygget båt. Man skjærer hull, trer gjennom et stålrør og sveiser forholdsvis store stålkrager fast til røret på utsiden av båten. Kragene boltes fast til løse krager som ligger på innsiden. Samme kan forsåvidt også gjøres med glassfiber, men "liming" istedet sveising. Er man nøye med jobben er det ikke sikkert at det behøver å bety noen svekkelse av skroget. Enkelte vil hevede at man kan oppnå styrking av skroget. Uansett er muligheten tilstede for at man lager en "råte-felle". Tror ikke jeg ville gjort det hvis jeg hadde hatt en slik båt. Vi hadde en som gjorde en slik jobb her i Son for et par år siden. Det var en motorkrysser med forholdsvis dyp baug.

Hvis det ikke går med med bau propel så mgår det kanskje med hekkthruster, blir vel ikke det samme men det skulle hjelpe det og. Det er en nydelig båt du har

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

[q

Men spørsmålet som jeg stiller meg er: "Hva i allverden skal du med det?" Hvis du bruker litt tid på å bli godvenn med båten, trener med å manøvrere den i litt forskjellige vind og strømforhold  -  så klarer du deg helt sikkert uten.....

Lykke til!

mvh

Poseidon

Det er stort vindfang i denne båten og itilegg så er den sikkert veldig mye lettere og stikker mindre ned en det du bruker, er havnen trang så vil jeg anbefale de hjelpemiddler ssom går an. Mannen/damen kan jo skade både brygger og båter hvis en ikke har kontroll. Hvis man i tilegg føler seg usikker er det ikke bare bare å bruke gassen og giret effektivt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Ja, båten har stort vindfang og det er det som kan gjøre det aktuellt å bedre manøvreringsegenskapene, men jeg vil helst ikke sette igang noe veldig omfattende prosjekt.

Hvordan er det bare å ha en hekkthruster? Vil det gi bedre manøvreringsegensakper? Er det forholdshvis enkelt å montere?

Håper på noen gode svar!

Hei igjen,

Jo, jeg ser at båten har stort vindfang. "Kunsten" er å bruke vindfanget til sin fordel, det krever litt øvelse, men det er virkelig en fin følelse når man behersker den! La derfor ikke vinden komme som en overraskelse som plutselig tar båten sidevis når du begynner å bakke opp; bedøm den riktig på veien inn og la vinden gi det lille "pushet" som du skulle ha for å komme helt på plass  :cheers:

En aktertruster har ingen verdi i denne sammenheng. For det første reker ikke akterenden meget sidevis pga kjølen og for det andre er akterenden lett å kontrollere ved å gi fullt ror ene eller andre veien  -  og så gi et kort "spark" med propellen.

Det blir som å lære seg å sykle; man kan ikke lære det fra en bok  -  man må prøve seg frem med forsiktighet, feile litt  -  og bli bedre etter hvert....

Men du allverden hvor kjekt det er når man håndterer båten selv i de trangeste havnene  -  uten at det surrer som en mixmaster forut, og skummet minner mest om at det kanskje er dassen som står helt forut  :wink:

mvh

Poseidon

Som ennå ikke har baugpropell og heller ikke kommer til å få det:

Bilde

Martin_: Tror du gjør et fornuftig valg.  Hvis jeg skulle gjort noe overhode med en slik båt som du har, ville jeg kanskje vurdert et Becker-ror. Men bare kanskje. Utrolig hva man kan få til med litt trening.

Da vi var guttunger hadde jeg seiler uten motor. Vi seilte ut og inn av havner, parkerte bom still ved bøya. Vi savnet ikke motor i det hele tatt, hadde god unnskylding for ikke å komme hjem til middag når det ble vindstille.

Båten din likner en av båtene som Viksten bygget i Larvik, vet du hvor den kommer fra?

Martin_: Tror du gjør et fornuftig valg.  Hvis jeg skulle gjort noe overhode med en slik båt som du har, ville jeg kanskje vurdert et Becker-ror. Men bare kanskje. Utrolig hva man kan få til med litt trening.

Da vi var guttunger hadde jeg seiler uten motor. Vi seilte ut og inn av havner, parkerte bom still ved bøya. Vi savnet ikke motor i det hele tatt, hadde god unnskylding for ikke å komme hjem til middag når det ble vindstille.

Båten din likner en av båtene som Viksten bygget i Larvik, vet du hvor den kommer fra?

Båten er bygget på Skogsøy båtbyggeri i sør-norge. Den er fra 1991. Skroget er et yrkesbåt skrog. Motoren er en 5,9 liter 210 hk Cummins turbodiesel med Hurth hydraulisk gear.

Hva er et Becker-ror? Kan du fortelle litt om det?

Bilde

Dette bildet får meg til å minnes (pga. seilbrettet oppå styrhuset).

For nen år siden hadde vi lagt til i Eivindvik for natten og tatt turen til hottelets resturang, med utsikt over havna. Mens vi spiste ser vi en båt på 40 +++ fot komme inn. Han hadde på targabøylen følgende: en gummi båt, en "lekegummibåt" to seilbrett mm. Dette for å ilustrere størrelsen. Han forsøkte å legge til damskipskaia, værforholdene var idielle. Etter tre - fire forsøk ga skipperen opp og seilte vekk. Komenter fra Admiralen var: ville vært flau over å ha en så stor båt............

Mitt svar: ville vært flau over å ikke kunne legge til på en så idiell plass :headbang::cheers:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

BildeDette bildet får meg til å minnes (pga. seilbrettet oppå styrhuset).

Tja er det seilbrett??  i tilfelle er det et brett med fortrengerskrog. Finnes en del av de, men de er ikke så vanlige. Satser heller på at det er en kajakk jeg,,,,,? eller hva Jan ??

Ellers har jeg nå hatt 2 båter i den strørrelsen som din, og har klart meg godt uten baugpropell på begge. Som alle andre sier er det flittig bruk og trening som skal til

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Hei Pjolter,

Det som ligger på styrehustaket er en kajakk, eller muligens to kajakker. Vi har nemlig to helt like som ofte ligger på taket, på hver sin side av mast og skorstein.

I tillegg ligger ofte en kajakk eller to nede på dekk, mellom overbygg og skansekledning på styrbord side. Det grå dyret som ligger på salongtaket er en såkalt "gummibåt".

Når det gjelder baugpropell så må jeg innrømme at jeg aldri har kommet på tanken å savne noe slikt. Med en propelldiameter på 1465 mm får jeg nok propellvann på roret til at den kaster akterenden akkurat slik som jeg ber den om...

mvh

Poseidon

Min lille tre snekke på 18 fot er også håpløs å bakke med, skal det i tilegg svinges mot propell retningen så er mitt knep å "gi på litt" for så å sette giret i fri. Blir en fin sving og god sving av det. Vil "nesten" påstå at den da svinger like godt som om den skulle få forover. Båtplassen min ligger litt trangt til helt innerst i havne med bare en båt innenfor meg mot land. Uten å gjøre dette måtte jeg bakke ut hele havne på 100 m. Hadde ikke følt meg kjempesmart da.

Fortalte dette til de andre snekkeeierne på havna og tror opplevelsen av å kunne bakke og svinge samtidig, nesten ble en fornøyelse for alle.... :headbang:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Hei Hebbe,

Det du nevner er et typisk "triks" som brukes. Forholdet er jo at når du bruker propellen akterover så dominerer propellens sidekrefter fullstendig over roret, dvs hva man gjør med roret har liten inflytelse så lenge propellen går akterover. Men kobler du fri propellen, da forsvinner sidekreftene fra propellen, det som da påvirker båtens sving er roret   -   den svinger omtrent som en seilbåt når roret ikke "forstyrres" av propellkreftene....

Et annet triks som brukes hvis man skal bakke et stykke og akterenden trekker hardt til en av sidene; gi fullt ror og et kort spark forover; da rettes båten fort opp  -  og du kan fortsette bakkingen.

Dessuten merker man fort at båten på forover svinger godt en vei  -  og merkbart dårligere den andre veien. Det må man selvfølgelig også ha i tankene hvis man skal inn i en trang bås, ellers kan det bli vanskelig å komme rundt....

At man kommer inn mot en kai og begynner å bakke fører også til at akterenden kaster mot en av sidene, og da er det jo greit å ha valgt å legge til med den siden som båten kaser seg imot. Kommer man da inn med riktig skråning, så er resulatet at man bakker opp  -  og simsalabim ligger man fint inn til kaien, helt parallelt med fendrene, det er bare å sette fast fortøyningene i land.

Ingen tvil: der finnes mengder av praktiske triks, men der finnes bare en effektiv måte å lære på: øvelse, øvelse, øvelse.

Lykke til!

mvh

Poseidon

Båten er bygget på Skogsøy båtbyggeri i sør-norge. Den er fra 1991. Skroget er et yrkesbåt skrog. Motoren er en 5,9 liter 210 hk Cummins turbodiesel med Hurth hydraulisk gear.

Hva er et Becker-ror? Kan du fortelle litt om det?

Roret ble omtalt for få måneder siden her på baatplassen, bare søk på becker. Roret har en liten klaff i aktekant som svinger mer enn resten av roret. Dette gir en meget god effekt på roret med fart forover.

Min lille tre snekke på 18 fot er også håpløs å bakke med, skal det i tilegg svinges mot propell retningen så er mitt knep å "gi på litt" for så å sette giret i fri. Blir en fin sving og god sving av det. Vil "nesten" påstå at den da svinger like godt som om den skulle få forover.

Hei*

Joda var klar over dette "trikset" og prøvde det mange ganger det og, uten noe særlig resultat. Nå kommer det nok litt ann på hvor stort ror man har og, på den snekka jeg hadde vil jeg påstå at det var forholdsvis lite.

Mvh Jonny

• 2 uker senere...

Hei Martin_!

Den er kanskje av interesse? Fant denne på Finn.no - forøvrig en vakker 34' Skaarkrysser!

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=425...472&pos=0&rub=7

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...