Jump to content

Biltema polyester herder ikke.


Ingar

Recommended Posts

Holder på å reparere en 70cm lang sprekk i kjølen på en jolle. De som har gjort dette vet hvilken prøvelse det er å få klissete remser til å sitte opp ned. Ble iallfall ferdig og det så fint ut.

Men det herdet ikke, til tross for at jeg tok i litt ekstra for å være helt sikker. Etter to døgn blandet jeg en skvett med 10% herder og smurte utenpå, har erfart at dette kan sette fart på herdingen.

I dag morges lå hele påstøpen på bakken. Selv ikke 10%'en hadde herdet... :headbang:

 

Har dyrkjøpt erfaring fra tidligere med å bruke gammel polyester så jeg kjøpte ny på Biltema til denne jobben. Det er ikke noe datomerking på 5l spannet.

 

Kan herder også gå ut på dato?

 

biltema_polyester.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er definitivt herder, har brukt av samme flasken flere ganger uten problemer. Men den er nok 3-4 år gammel. Har aldri opplevd problemer med gammel herder tidligere. Men da har jeg kanskje lært en ny lekse, å gå på den jobben en gang til frister ikke.

Har kjøpt ny herder på Biltema og skal gjøre en test.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ingen tvil om at herderen blir dårligere med tiden, polyesteren har nok mye lengre holdbarhet.

Men det er jo kjedelig da, når man har sitti og støpt opp ned og rulla ut luft og greier at etter en stund så ligger hele lefsa på bakken.

Har et par erfaringer med det ja, ikke pga. herderproblemer men rett og slett at jeg har blitt litt for vågal og lagt på for mange lag :crazy:

 

Ketil

Link to post
Share on other sites

Står du utendørs så vil vind kjøle ned polyesteren slik at den ikke vil herde. Temperaturen må være over 15 gr. helst 20 gr. Hvis du dekker til med presenning vil du få opp temperaturen når solen skinner på.

Har selv støpt mye med polyester fra biltema, og har brukt herder som har stått lagret i 10 år uten problemer.

Link to post
Share on other sites

jeg jobber med glassfiber og glassfiberstøyping til daglig, og tillater meg å informere litt om denne prosessen :-)

 

Når det gjelder polyester så er denne sammensatt av flere elementer som gjør at den holder seg flytende til vanlig, men herder (blir hard) når den blandes med herder (akselerator). Det som holder polyesteren 'flytende' er et element som kalles styren. det er dette elementet som fordamper når den iblandes herder. det er også dette elemetet som forårsaker den 'deilige' duften av glassfiberen under herding, og i lang! tid etterpå :-)

 

Polyesteren bør ikke iblandes mer en MAX! 3% herder.. Biltema sin polyester spessielt..

 

En veldig enkel forklaring til prosessen :-)

 

Når en blander inn herder i ferdig utblandet polyester (biltema) så starter en kjemisk reaksjon som forårsaker varme. Under denne reaksjonen fordamper styren'et som gjør at polyesteren blir hard.. Har man i for lite herder, så opplever man at prosessen stopper før all styrenet har fordampet, og derfor sitter igjen med en ufullstendig støyp (noe hardt, og noe klissete områder) Så kommer bomba.. Det samme skjer om man har i for mye herder.. da blir prossessen ferdig før man har fått en fullstendig fordamping.. og man sitter igjen med samme resultat som om man hadde i for lite herder :-)

 

Så noen råd som hjelper veldig godt :-)

 

- Puss, slip et godt trappes der støypen skal sitte.. min 10mm pr duk som legges på. dette for å oppnå best mulig heft mellom gammel og ny duk.

- Rist eller rør godt i polyesteren før du blander den ut med herder. Dette for å unngå at noen av stoffene har samlet seg på bunn, eller ikke er godt blandet med resten.

- Rør herderen omhyggelig og ekstra godt i polyesteren for å oppnå mest mulig gjevn herdeprosess.

- Idealtemperatur under herding er fra 20 grader--> +. Rigg gjerne til med en pressenning som tetter rundt støpeområdet, og sett inn en varmeovn. Høyere temperatur påskunder prosessen :-). Sørg for at det er noe gjennomlufting for varmen, og la gjerne denne stå på over natten.

 

Håper dette kan hjelpe dere til å forstå mer om støypeprossessen med polyester, og at dere vil kunne benytte dere av dette innlegget for å få en god, og holdbar støyp :-)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke fordampet Styren som får polyesteren til å bli hard. Det er en krysslenking aksjon hvor molekylene kroker seg sammen I kjeder. Styrenen er en av komponentene I krysslenkingen.

Man skal heller ikke tilsette ekster varme. Krysslenkingen utvikler sin egen varme som påskynder prosessen. Alt skal ha samme temperatur. Tilsetter man varme fra en side, kan man risikere at laminatet slår seg på grunn at krympingen skjer skjevt.

Link to post
Share on other sites

Av erfaring så herder polyester normalt ivertfall ned til 8 grader. Har støpt fler båter ned i denne temp. Derimot er det et krav til minimumstemp på Gelcoat som er 15 grader. Under dette blir det bare levring /koking osv. Dette med gal blanding ved lave tempraturer kan også medføre levring/ koking i gelcoat, da styrenen/polyesteren kan løse opp gelcoat.

 

Når det gjelder lapping som her er tilfelle kan dette fint gjøres uten ekstern varmetilførsel og ikke tempen går mye under 10 grader.

 

Som nevnt over er det veldig viktig å blande herder/polyester omhyggelig. Jeg ser på bildet at det er noe plastikk der. Jeg har opplevd at om støpen kommer i kontakt med gale stoffer så vil den rett og slett ikke herde skikkelig. Bunnstoff er et av disse stoffene. Jeg regner med at Ingar har slipt godt rundt skadestedet så det er ikke årsaken. Polyester på noen tapeprodukter kan også få samme resultatet.

 

Fukt er også helt bannlyst.

 

For å få dette til å henge så er det viktig med akkurat riktig mengde polyester i forhold til duk (bruk radiatorrulle og rull/masèr duken til du ser fibrene "flyter", samt omhyggelig bruk av aluminiumsrulle til slutt. Da bør dette sitte. Det er heller ikke noe problem å legge 2-3 lag vått i vått.

Redigert av Per Harald (see edit history)

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Årsaken er funnet. Polyesteren oppfører seg normalt med den nye herderen, ingen tegn til herding med den gamle.

Når jeg ser nærmere på den gamle har den skilt seg litt, akkurat som små vanndråper oppi der.

Da er det bare å bite tennene sammen og gjøre jobben om igjen... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Tja, har rep. endel "plastik" etterhvert. Det første som slår meg er: hvorfor snur du ikke jolla opp/ned? :confused: Da begynner jo en slik liten jobb å nærme seg "bare morro".

Så ser jeg det kommer frem litt motstridene opplysninger ang. herdeprosessen. Det jeg som menigmann fikk beskjed om fra min plastpusher var, at dersom polyesteren ble lagret for lenge, ville det kunne oppstå problemer med herding. Da var trikset å tilsette aksellerator, og blande godt FØR en tilsatte herder ( 1-3%). :yesnod:

Link to post
Share on other sites

enig med tb55, snu jolla opp-ned. Mye bedre å jobbe den veien. Er det en GH10 forresten?

 

jeg jobber med glassfiber og glassfiberstøyping til daglig, og tillater meg å informere litt om denne prosessen :-)

 

Når det gjelder polyester så er denne sammensatt av flere elementer som gjør at den holder seg flytende til vanlig, men herder (blir hard) når den blandes med herder (akselerator).

 

Herder og akselerator er ikke det samme...!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Poliester og Geilcoat er freskvare som etter lang lagring så virker ikke stoffet som setter i gang herdeprosessen.

Mener å huske att dette stoffet heter Cobolt eller noe lingnende .

Smurte inn ett skrog med hvit gammel geilcoat som etter hvert ble mørkere da den fungerte som en fluefanger .

Link to post
Share on other sites

Har opplevd det samme selv, men da med gammel Biltema polyestersparkel og rød kremaktig herder på liten tube.

Herdet svært dårlig. Prøvde så med noen dråper MEK rett i sparkelen og det herdet helt fint.

 

Herdere har tydeligvis holdbarhetsdato og noen herdere er tydeligvis bedre enn andre.

Link to post
Share on other sites

Jag har också plastat rätt mycket, också med Biltemas polyester (50-75 kg). Tror inte egentligen det är någon större skillnad på den och andra fabrikat. Att den inte härdar beror inte på att den kommer från Biltema :lol: .

Har också använt härdare som stått ett par år, men det är nog väldigt viktigt att flaskan är tät vid lagring. Ned till +7°C har fungerat bra, men det måste vara vindstilla, man behöver täcka (för att behålla egenvärmen under härdning) och inget att rekommendera. Bättre är att vänta tills det är 15-20°C, då kommer härdningen igång bra efter någon timme.

 

För att få rätt blandning (1-3% beroende på temperaturen) brukar jag använda ett "medicinmått" som jag fått tillsammans med barnens medicin. Det är graderat för varje ml upp till 10 ml, och det går då väldigt lätt att dosera rätt mängd härdare. Likaså kan man nog aldrig röra om och blanda för mycket.

 

Jag plastade också en del "upp-och-ner" vid skrovombyggnaden på min NB870 (se min hemsida, under "dagbok" och april-maj 2008). Efter att ha lärt sig "den hårda vägen" så vet jag nu att man maximalt bör lägga ett par lager åt gången. Låter man det inte härda efter ett par lager så blir det för tungt och hamnar på backen så fort man vänder ryggen till och tror man är klar :nonod:

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Ett godt tips er og rulle polyester på en treplate så legger en duken på platen og ruller den inn i polyester men ikke for mye polyester heller. så ruller en litt polyester på skroget og legger disse remsene som er vetet med polyester på skroget, og ruller dette godt med alurullen sånn at all luft er ute. til slutt ruller du polyester lett over skadesdedet for å mette helt med polyester. Og har du for mye herder i så starter ikke herdeprosessen verken på polyester eller gelcoat. Vi bruker ofte varmevifter for og framskynde herdeprosessen og ved injeksjon så har vi en halltemp på 27 grader. Og vi har hatt polyester som er flere år gammel som funker fint, men ved store støper bruker vi bare nytt. Se (High Comp).

Link to post
Share on other sites

Etter inleggene og egen erfaring så må det hvere en del forskjell på polierster spesielt før og nå .

Da jeg var uheldig med med geilcoaten som jeg kjøpte direkte og rimelig fra ett båtbyggeri så fortalte selger att dette skjedde noen ganger da kobolten ble ødelagt etter lengre lagring slik att ny måtte tillsettes , men det har sikkert skjedd en del utvikling på 30 år for de fleste produsenter av poliesterstoffer, men tydlighvis ikke hos alle slik att holbarheten trolig ikke er lik fra alle produsentene

 

 

Under bygging av min Selfa 30 var jeg uheldig med blandingen av ei bøtte poliester som fikk for mye herder og den rykene brunsvidde massen ble i all hast fraktet på usiden av fabrikken så att det ikke herder ved for mye herder er jeg litt undrende till.

 

Derimot er det fukt eller for høg fukt% i lufta, eller i poliesteren eller i lokalet , eller ute ved forsøk på støping blir det ingen vellykket herdeprosses.

 

trykkleif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...