Mulligan Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Vet ikke hva "24" er.Er ikke alle matter pulverbundet? Det finnes en bråte sånne peroxider, alle til sitt bruk. Gir forskjelig "potlife" bl. annet og er tilpasset forskjellige materialer og prosesser. Nr. 1 brukes ved håndopplegging med polyester. Nr. 19 brukes gjerne ved maskinell produksjon med polyester. Nr. 24 brukes sammen med vinylester. Matta vi bruker er vanligvis emulsjonsbundet ved arbeid med polyester. Ved bruk av vinylester er den vanligvis pulverbundet. Men enten det er sånn eller sånn skal de ikke blandes på grunn av bonding agent som får matrisen til å feste til fibret. Eller det kan lede til at det ikke herder i det hele tatt, noe jeg har sett noen eksempler på. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 ok, da er jeg med, blandet pulver og emulsjon. Har bare brukt emulsjonsbundet. Herderen fikk jeg fra et firma som reparerer båter, antar det er nr 1. Har som nevnt oppført seg normalt tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 (redigert) 27 grader barracuda?! du må snakka hardt te lasse då Det vigtigaste med temp e at ein har jevn og lik temperatur i alle deler av støypet. Sånn at det ikkje herder fortere en plass o.l. Herder reasjonen starter ved temp. over 18 grader med en herder kons på 0,6 % (per 1) etter dette er den eksoterm og ordner seg sjøl. Det eg egentlig ville sei va at styrengass e tyngre enn luft , som tidligare sagt så forhindre styren herding, så viss du jobbe oppi i ei jollå så e det lurt å setta ei vifta e.l. oppi for ellers får du ein "dam" av styren der og ingen herding eller dårlig herding. Trenger heller ikke bruke pulver matte viss du ikkje skal bruke vinylester isteden for polyester. Redigert 21.Juni.2008 av sodne (see edit history) Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Baracuda Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 Ja du har ikke glemt noe ser jeg, go læremester var du også og kansje en av Norges beste på injeksjon. Lasse vil helst ha 35 grader 2% inibitor og 0,5 % peroxid samt Kaffe. Snakkes gamle ringræv. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 Bruk gjerne litt lufting også , hvis ikke er det fort bjort fort att det fårsvinner en del bokstaver fra alfa. Trykkleif Sitér dette innlegget Link to post
Kæpt'n Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 Jeg støpte med Biltema Polyester, herder og matter i 10 grader. Brukte nøyaktig 2% herder. Når jeg hadde støpt, tok jeg delen inn i et uthus og satte en varmevifte med lav varme på den. Var tørr og fin etter en god time. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 Tok en test med herder fra ei gammel 5 liters kanne , god gammel årgang til sitt bruk , 1987 var et bra år og herderen virket normalt , så herder står seg lenge. Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 22.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2008 takk for skryt, Tok en test med herder fra ei gammel 5 liters kanne , god gammel årgang til sitt bruk , 1987 var et bra år og herderen virket normalt , så herder står seg lenge Det e detta så e proff å gjera. Ta ein geltest. veldig lurt. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.