Jump to content

noen spørsmål om marinisert 1.9 dieselmotor.

kjell-arne

Recommended Posts

Hei på alle sammen.

Jeg har nå fått marinisert en eldre 1,9 dieselmotor som jeg tok ut av min gamle pensjonerte vw golf :-) Den er tight og fin, og sviver som en klokke. Er lettstartet, og enkel å ha med å gjøre :-)

Denne motoren skal bygges inn i min Norman 20 med et hekkagregat :-). Arbeidet med montering er godt igang, og går kjempebra :-)

det er nå på tide å finne et hekkaggregat og en skrue til denne motoren, og siden jeg går for brukt i første omgang vil jeg stille noen spørsmål, så jeg slipper å gå i fella med å kjøpe helt feil første gangen :-)

Noen motorfakta;

4 sylindere og 8 ventiler

50 kW (68 HK) ved 4.400 rpm

124 Nm (91 ft·lbf) ved 2.400 rpm

Nå kommer denne motoren neppe til å bli kjørt på 4400rpm, men nærmere 2500 - 3000 siden det er der Nm ligger :-)

Hva vil dere anbefale av utveksling, og type aggregat, og hvilken skrue bør jeg gå for ?

Takker for alle svar :-)

Hilsen Kjell-Arne

Vet du at 68 hk er nok til å dra denne båten i plan, ser på Finn at det ligger en der med 85 hk utenbordsmotor som er oppgitt til 25 kn. Innboard diesel med hekkagregat veier ganske mye mer en en 85 outboard. Testet en Nordkapp 21 med 120hk besinmotor i fjor, og det var etter min mening helt håpløst. Mulig noen av de 120 hestene var ute på beite, men ikke nesten halvparten av dem.

Dette kan bli ille! Du bør nok gå for 2.1 utveksling på drev om du har flaks og får den til å plane tviler jeg på at du kommer over 20knop.

Med slipp på 20% må propellen bli 15 tommer. Diameter ca 13tommer.Finner du et 1.89 utvekslings drev blir propellen 13tommer. Mulig at dette er en svært flatbunnet båt som planer lett og har lav vekt. Det hadde aldri gått med min 22foter! Monter en turbo når du først holder på! Da får motoren det bedre og du vil få litt margin på turtallet!

Den veier ca 800 kg netto.

Ifølge datablad er den oppgitt med følgende motorytelser;

Innland waterways 5 - 10 Hp

River Estuary 20 - 45 Hp

Coalstal 45 - 100 Hp

L/Shaft only

De blir, eller ble, levert med både inboard, og outboard.

Kjølen på den er forholdsvis flat.. se bilder for en anntydning.

dsc00197.jpg

dsc00200.jpg

Og om ikke jef g så appsolutt klarer å få den i plan, gråter jeg ikke av den grunn.. klarer jeg 15 - 20 kn er jeg glad jeg :-)

Det er gode motorer disse, har selv mange km i Caddy med denne motoren. Å si den er sprek er å ta i, men det hjelper på at du bruker de litt. Da går de bedre.

Opp i plan tviler jeg på, men det finner du raskt nok ut av. Uansett så må du nok bruke den effekten du har for å greie det.

Interesant prosjekt, skal bli artig å føge med hvordan det går. Lykke til

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...