runes Startet 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2008 For de av dere som skal seile litt lengre distanser i sommer eller som er opptatt av å seile raskest mulig fra A til B så bør dere ta en titt på Sailplanner ( www.sailonline.org ). Jeg har lekt litt med dette programmet de siste dagene og brukte det som underlag for veivalg for overseiling fra Finland til Gotland. Enkelt lite, men kraftig program. Vermodellene det baserer seg på virker relativt bra (med forbehod om det lille jeg har testet det her i Østersjøen). Om man ikke ønsker å bruke ruteplanleggerdelen så er værmodellen i seg selv verdt en titt. Til nå synes jeg de virker bedre/mer nøyaktige enn f.eks GRIB.US (som ikke forholder seg til mesonivå). (Værmodellen blir oppdatert ca 12 & 24 UTC). Programmet utviklet av svenske seilere/meterologer og er gratis nå i testfasen. Anbefales!!! ps: Jeg har og skrevet litt om efraringer ved bruk + tatt noen skjermdumper/eksempler på syirie sin blogg +finsk +ålandsk Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Lars H. Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Har du ikke flagg for Finnland og Åland? Resten av de nordiske lands og landskapsflagg finner du her Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mikkel Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Dette er faktisk også websiden til et "seiling på pc"-spill, hvor de legger opp løyper og man seiler real-time mot andre spillere fra hele verden. Ganske spennende, selv om det handler mest om å planlegge og velge riktig kurs/strategi mer enn å håndtere en båt. Liker du å seile uten å bli våt, er jo dette noe å ta en titt på... :) www.sailonline.org. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Er det noen fler som har fått testet ut sailplanner i båten , koblet opp med GPS og medinnlagt polardiagram ? Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Dette er holdt for å være noe av det beste. Når en tenker på å legge raskeste veien fra A til B i forhold til vind, bølger og strøm. Samtidig som en har lagt inn polardiagrammene på seilene. Dette programmet tar hensyn til alt, så det er ikke alltid storsirkelen som blir tegnet opp som korteste vei her. http://www.iexpedition.org/ Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Enzo Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Jeg tenkte bare å ha et kartprogram på PCn i båten og vil gjerne ha mulighet til å hente inn polardiagram og vind evnt strøm , expedition er vel en ren regattaprogramvare som er kostbar og vanskelig å lære/bruke sammenlignet med sailplanner ? Har du prøvd begge De Cåsta ? Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Last den ned, det er 30 dagers prøve på den. Når en har lært seg og laste og legge inn gribfilene og polardiagrammene er det veldig enkelt å bruke. Bruk vinteren på å lære programmet? Her er dealer i norge, og forklaring på programmet på norsk: http://www.seilpartner.no/public.aspx?pageID=33710 Prisen har gått opp et par tusen det siste 2 årene ser jeg, har blitt dyrt?. Sailplanner har jeg ikke utforsket så mye, men Nkr 700,- ca for 5 mnd. Hmm? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Enzo Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 700.- for 5mnd er ikke galt da kan man ha sailplanner i årevis før den kommer opp på expedition pris og til mitt bruk så tror jeg det rekker i massevis , skal egentlig bare ha en ekstra plotter nede og polar,Grib,strøm osv er på kjekt å ha stadiet Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Enzo, er det en A400 som er i fokus nå. ? Sailplanner er mer en gid nok for været i våre lokale forhold. Men skal du vinnne, så må du bruke det beste. for det bruker de beste. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Enzo Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Jeg er ikke ute etter det beste regattaprogrammet som finnes , har bare aldri hatt kartprogram til PC og tenkte å kjøpe det nå i vinter og da tenkte jeg at jeg ville ha et av disse programmene med mulighet til å laste inn vær og polardiagram så kan jeg utnytte de fordelene det gir både på tur og i regatta. Har lest litt om de som bruker slike programmer kontra de som ikke gjør det og de med tilgang på slike data seiler ofte helt annen rute enn de uten og kommer først fram , det hadde slett ikke skadet å lett kunne få opp VMG og slikt , og samtidig ha oppdaterte værkart liggende på kartet. A400 ? mener du arcona 400 ? Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 13.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Har ikke koblet til GPS på den, men de jeg chattet med når jeg brukte Sailplanner tidligere i sommer ga intrykk av at det fungerte bra. Medmindre det har skjedd mye den siste tiden (ser det er i versjon A7 nå, jeg brukte A5) http://trac.sailport.se/wiki : Kartene du får er enkle kart kun ment for å illustrere beste, rute , det var snakk om å kunne printe/skrive/lagre ut beste rute til waypoints (som man så kan importere til plotteren) men vet ikke om dette har kommet i ny versjon. Kjernen i god værruting er gode værmodeller og et riktig polardiagram for din båt. Sailplanner har meget gode og lokale værmodeller i nærheten av Stockholm og dette er pt Sailplanner sin forse. For seiling i skagerak mener jeg å huske at det bruker mer generelle GRIB filer. Dette vil fungere bra for planlegging av overseilinger. Jeg brukte programmet på lengre overseilinger i Østersjoen og Bornholm i vår/sommer og det fungerte bra til dette. Primært brukte vi det til å bestemme når man skal starte seilasen og hvor man skal seile/avvike fra "storsirkelen". Den gir og et bra bilde av vindstyrke langs den planlagte seilasen. Ideelt sett skulle jeg kjørt værruting underveis med oppdatert prosijon (gjerne via GPS) og oppdaterte værfiler. Men tok meg oftest ikke bryet med å laste ned dette når vi var underveis. Værdataene vi fikk for Østersjen var bedre og ferskere enn det vi fikk fra f.eks. grib.us. Har intrykk av at dataene ikke er like detaljerte og oppdaterte for Skagerakk og Oslofjorden. For oss fungerte programmet supert som et bra vindmeldingsprogram for turseiling. Polardiagram legger man inn selv i Sailplanner. Nå har ikke jeg noe polardiagram for B42CR (om noen har dette så hadde jeg blitt evig takknemmelig...), så vi la inn erfaringstall som så genererte et polardiagram, dette fungerte bra. Jeg sluttet å bruke programmet når vi kom til Vestsverige/Danmark fordi de da begynte å ta betalt for bruk..... men kommer garantert til å anskaffe noe lignende neste gang jeg skal seile lengre utaskjærsdistanser. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Hei Enzo Har seilt på båt med MaxSea med innlagt ruote-planning modul. Dette virket helt supert. En artig ting var at vi seilte mot en båt med tilnærmet likt LYS tall (1.23 mot 1.22), og de brukte Deckman. Rutene som ble laget av disse to programmene var tilnærmet identiske, vi var aldri lenger enn 0.5 NM fra hverandre tror jeg. Og ja - hvis ikke ruteplanleggeren hadde laget den ruta så hadde vi aldri turt å gå så langt vekk fra rhumbline Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Enzo Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Når vi seiler tur så seiler vi stortsett altid rett på mål men med en slik programvare så hadde vi muligens valgt lengre vei og seilt fortere , er bare dette å regne ut om man tjener på lengre vei som jeg ikke er god på og da hadde det vært genialt med den programvaren , og under regattaer så ville det også virkelig komme til sin rett. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Ja Enzo tenkte på "er det verdt pengene" Arcona 400 er en flott tur og regatta båt- Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Enzo Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Ja arcona 400 er en fin tur/regatta båt det er jeg overbevist om men jeg synes det er noe i overkant å betale 8-10000.,- for slike programmer når jeg enda ikke vet om jeg vil like å bruke det Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Når vi seiler tur så seiler vi stortsett altid rett på mål ............ når jeg turseiler, så seiler jeg oxo rett på mål.....vrir vinden,så skifter vi mål.......legger inga penger på ett sådant program Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Enzo Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Om vi har venner som ligger på Koster en fredag kveld og vi har sagt at vi kommer senere på kvelden så seiler vi dit , dreier vinden 60grader så vender vi ikke og velger Larvik istedet Eneste gangene vi seiler dit vinden bringer oss er på dagsturer der vi kun er ute for å seile for nytelsen/sportens del , har vi et mål så seiler vi dit , høres det stressende ut Gunga Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 har inga venner jeg kan därför seile dit vindarna bär........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Careka Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 har inga venner jeg kan därför seile dit vindarna bär........ er det fordi du seiler en gammel Najad er du klar til kvelden. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Gunga Din Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Nei Najaden viler i kveld...så att alle er uthvilt til lördag......hele besettningen har landgangsförbud Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.