Jump to content

Indre motstand i dynamo og kobling dynamo-batteri


hermansen

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg oppdaget tilfeldigvis at i min båt er dynamo + og dynamo - tilkoblet + og - på startbanken hele tiden. Dette også selv om hovedstrømbryter er av. Det er i tillegg litt vanskelig å endre dette fordi kablene er så veldig tykke (anslår dem til 140 mm2 dimensjon). Hovedbryter kobler inn/ut styresystemer som trengs av motor (KAD300) samt vinsjer og baugpropell. Forbruksbanken har jeg kontroll på.

 

Kort fortalt så er kablingen som følger:

 

Kabel på 140 mm2 fra startbatteri + til startmotor +. Videre fra startmotor + til dynamo + med 35 mm2 kabel. Samlet lengde ca 1,5 + 0,5 meter

Kabel på 140 mm2 fra starbatteri - til startmotor -. Videre fra startmotor - til dynamo - med 35 mm2 kabel. Samlet lengde ca 1,5 + 0,5 meter

 

I følge innlegget her Båtplassen - Dynamo og lading av flere batterier er det vist tilnærmet samme kobling. Dynamo + og - er koblet rett til batteri + og -.

 

Er dette en vanlig måte å gjøre det på ? Grunnen til at jeg spør er at jeg tilfeldig (fikk bare et innspill) koblet fra kabel mot dynamo og målte strømmen med et ampermeter. Og den viste 16 mA, hvilket igjen betyr 0,384 Ah/døgn. Er slikt normalt ? Dynamoen har jo en spole og når batteri og dynamo er koblet sammen på dette viset så vil det jo gå en strøm mellom dem. En strøm på 16 mA skulle tilsi en indre motstand i dynamo på ca 750 Ohm (avhengig av spenning). Nå målte jeg motstanden til nesten 600 Ohm. Dette kan skyldes feil i måleinstrument eller for unøyaktig med mA målingen.

 

Uansett, er dette rett måte å koble det på ? Er det vanlig med slike koblinger, og har en dynamo en indre motstand 600-700 Ohm ?

 

Jeg kan alltids leve med et tap på ca 0,4 Ah per døgn. Men ønsker å vite om jeg bør gjøre noen endringer her ?

 

/Øystein

Link to post

Du har sannsynligvis ikke kun dynamoen som er koblet til på den kabelen du løsnet.

Siden du har en KAD300 med EDC vil nok motorens elektronikkstyring trekke litt strøm selv om "alt" er slått av med "tenningsnøkkelen".

Men du skal jo la båten din ligge uvirksom uten landstrøm ganske mange døgn før dette representerer noe problem.

Antar at du har kun en hovedstrøm-bryter som går på forbruks-banken. I så fall kan du jo installere en bryter til.

Link to post
Kan ikke helt skjønne hvorfor det skal gå en strøm. Både innenfor pluss og på minus på dynamoen står det jo en diode og sperrer for strømmen.

 

Det forstår ikke jeg heller. Jeg trodde at dynamoen sperret med dioder.

 

Jeg får foreta noen flere frakoblinger når jeg kommer tilbake. Er på seminar ut neste uke og da blir det ikke mye båt på meg.

 

Men betyr dette også at det er vanlig å koble slik som det er gjort i båten min ? Det er gjort av fabrikant og Volvo Penta har tilsvarende tegninger i sine manualer.

 

/Øystein

Link to post
Kort fortalt så er kablingen som følger:

 

Kabel på 140 mm2 fra startbatteri + til startmotor +. Videre fra startmotor + til dynamo + med 35 mm2 kabel. Samlet lengde ca 1,5 + 0,5 meter

Kabel på 140 mm2 fra starbatteri - til startmotor -. Videre fra startmotor - til dynamo - med 35 mm2 kabel. Samlet lengde ca 1,5 + 0,5 meter

 

/Øystein

I følge denne beskrivelsen er dynamoen koblet i parallell med startmotoren? I så fall kan lekkasjen være også i startmotoren eller annet utstyr som er tilkoblet i denne kretsen. Hvis du har en hovedstrøm bryter i kretsen, og lekkasjen er der selv om denne er slått av, må hovedstrømbryteren slippe igjennom strøm den også.

Link to post

Eller han eier en dynamo som f.eks. sitter originalt på Catapillar.

Jeg selv hadde ikke en slik i hendene men flere telefonsamtaler med kunder som eier slik.

 

Antakeligvis har den ikke D+ (fra ladekontrolllampe) men noe styring som reagerer på start av motoren

slik at felt blir aktivert (internt) så snart motoren går.

Alle kunder som ha spurt om det ha også fortalt om strømforbruk i mA-størrelsen.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...