hermansen Startet 18.Juni.2008 Del på Facebook Startet 18.Juni.2008 Hei. Jeg oppdaget tilfeldigvis at i min båt er dynamo + og dynamo - tilkoblet + og - på startbanken hele tiden. Dette også selv om hovedstrømbryter er av. Det er i tillegg litt vanskelig å endre dette fordi kablene er så veldig tykke (anslår dem til 140 mm2 dimensjon). Hovedbryter kobler inn/ut styresystemer som trengs av motor (KAD300) samt vinsjer og baugpropell. Forbruksbanken har jeg kontroll på. Kort fortalt så er kablingen som følger: Kabel på 140 mm2 fra startbatteri + til startmotor +. Videre fra startmotor + til dynamo + med 35 mm2 kabel. Samlet lengde ca 1,5 + 0,5 meter Kabel på 140 mm2 fra starbatteri - til startmotor -. Videre fra startmotor - til dynamo - med 35 mm2 kabel. Samlet lengde ca 1,5 + 0,5 meter I følge innlegget her Båtplassen - Dynamo og lading av flere batterier er det vist tilnærmet samme kobling. Dynamo + og - er koblet rett til batteri + og -. Er dette en vanlig måte å gjøre det på ? Grunnen til at jeg spør er at jeg tilfeldig (fikk bare et innspill) koblet fra kabel mot dynamo og målte strømmen med et ampermeter. Og den viste 16 mA, hvilket igjen betyr 0,384 Ah/døgn. Er slikt normalt ? Dynamoen har jo en spole og når batteri og dynamo er koblet sammen på dette viset så vil det jo gå en strøm mellom dem. En strøm på 16 mA skulle tilsi en indre motstand i dynamo på ca 750 Ohm (avhengig av spenning). Nå målte jeg motstanden til nesten 600 Ohm. Dette kan skyldes feil i måleinstrument eller for unøyaktig med mA målingen. Uansett, er dette rett måte å koble det på ? Er det vanlig med slike koblinger, og har en dynamo en indre motstand 600-700 Ohm ? Jeg kan alltids leve med et tap på ca 0,4 Ah per døgn. Men ønsker å vite om jeg bør gjøre noen endringer her ? /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Vel, du slipper ihvertfall å bekymre deg for at noen kobler fra batteriet under gange og tar livet av regulatoren. Likevel ikke en løsning jeg hadde valgt. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Kan ikke helt skjønne hvorfor det skal gå en strøm. Både innenfor pluss og på minus på dynamoen står det jo en diode og sperrer for strømmen. Sitér dette innlegget Link to post
pat Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Du har sannsynligvis ikke kun dynamoen som er koblet til på den kabelen du løsnet. Siden du har en KAD300 med EDC vil nok motorens elektronikkstyring trekke litt strøm selv om "alt" er slått av med "tenningsnøkkelen". Men du skal jo la båten din ligge uvirksom uten landstrøm ganske mange døgn før dette representerer noe problem. Antar at du har kun en hovedstrøm-bryter som går på forbruks-banken. I så fall kan du jo installere en bryter til. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Hvor får D+ spenning fra? Nå trekker jo den mer enn 16 mA så det kan jo ikke være den, men bare for å får et overblikk. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Kan ikke helt skjønne hvorfor det skal gå en strøm. Både innenfor pluss og på minus på dynamoen står det jo en diode og sperrer for strømmen. Det forstår ikke jeg heller. Jeg trodde at dynamoen sperret med dioder. Jeg får foreta noen flere frakoblinger når jeg kommer tilbake. Er på seminar ut neste uke og da blir det ikke mye båt på meg. Men betyr dette også at det er vanlig å koble slik som det er gjort i båten min ? Det er gjort av fabrikant og Volvo Penta har tilsvarende tegninger i sine manualer. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Det er nå i alle fall ikke uvanlig å koble slik, selv om det er vanligere å koble via en hovedbryter. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Kort fortalt så er kablingen som følger: Kabel på 140 mm2 fra startbatteri + til startmotor +. Videre fra startmotor + til dynamo + med 35 mm2 kabel. Samlet lengde ca 1,5 + 0,5 meter Kabel på 140 mm2 fra starbatteri - til startmotor -. Videre fra startmotor - til dynamo - med 35 mm2 kabel. Samlet lengde ca 1,5 + 0,5 meter /Øystein I følge denne beskrivelsen er dynamoen koblet i parallell med startmotoren? I så fall kan lekkasjen være også i startmotoren eller annet utstyr som er tilkoblet i denne kretsen. Hvis du har en hovedstrøm bryter i kretsen, og lekkasjen er der selv om denne er slått av, må hovedstrømbryteren slippe igjennom strøm den også. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 (redigert) Eller han eier en dynamo som f.eks. sitter originalt på Catapillar. Jeg selv hadde ikke en slik i hendene men flere telefonsamtaler med kunder som eier slik. Antakeligvis har den ikke D+ (fra ladekontrolllampe) men noe styring som reagerer på start av motoren slik at felt blir aktivert (internt) så snart motoren går. Alle kunder som ha spurt om det ha også fortalt om strømforbruk i mA-størrelsen. Jørg Redigert 20.Juni.2008 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hermansen Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Dynamo er orginal Volvo KAD300 type. Jeg synes å ha lest at de bruker 60A dynamo fra Valeo. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.