Storø RC 34 Startet 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2008 Hei! Jeg har to motorer, to startbatterier, og kun ett forbruksbatteri. Dagens oppsett er hjemmelaget av forrige eier: - 1 stk ikkemarinisert lader som kobles rett på stikkontakten på brygga, via en EEC kontakt. - Kjøleribbe som fordeler 1 stk ladestrøm parallelt til tre batterier. Det finnes ikke en eneste regulator eller noe som helst, noe som har ført til overlading og "koking" i det ene batteriet. Spørsmålet er følgende: - Hvordan får jeg ordnet slik at en marinisert lader med kun en utgang kan lade mine tre batterier og samtidig tilpasse ladingen til de tre ulike batteriene: Eksempel: http://www.maritim.no/product.aspx?id=928&...upkey=006002091 Sidespørsmål: Trenger man egentlig et startbatteri per motor?? Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
mateco Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 (redigert) Hei Storø RC34! Jeg er i samme situasjon som deg! Har arvet det elektriske opplegget fra forrige eier. Ingen dokumentasjon overhodet! Åpner jeg batterikassene så ser det ut som et "Skjora-reir" der nede. Kabler i alle dimensjoner går i hytt og pine direkte tilkoblet polene. Kabelfargene er brukt omhverandre på pluss og minus. Kort sagt et virvar som det må ryddes i. Men tross alt, har forsøkt å få en grov oversikt, og har funnet ut følgende: Har også to motorer, men med en litt annerledes opplegg enn hva du beskriver. Jeg hadde i utgangspunktet 3 (4)batteri banker: Startbatteribank (210 Ah), Forbruksbank (280 Ah) og Baug Thruster batteribank (200 Ah). I tillegg har jeg montert egen Nav-batterinbank (160 Ah) som også er tilkopblet samme ladekrets som Forbruk & BT-bank via en likeretter. Dynamo på den ene motoren lader kun startbatteribanken. Dynamo på den andre lader resten, dvs. Forbruksbanken samt BT-banken og Nav-bank via diode. Har en ladac vedlikeholdslader på 2 x 5 Amp. I tillegg 2 vanlige Ladac ladere på ca. 35 Amp (tror jeg). Når skuta ligger i "Opplag" benytter jeg kun vedlikeholdsladeren. De andre laderne benyttes etter behov (På tur når motor er stoppet, men tilgang til landstrøm/aggregat). Var litt skeptisk til kapasiteten til vedlikeholdsladeren på bare 2 x 5 Ap pga forbruksbankens egenutladning (tot. 480+160 Ah), men ser at grønn diode lyser for full ladet. Har jeg derimot et forbruk fra denne banken som overstiger 5 Amp så sier det seg selv at vedlikeholdsladeren kommer til kort. Da må jeg i såfall koble inn den vanlige laderen. Forutsetter selvfølgelig tilgang til 220V AC driftspenning. Begge motorene startes fra samme Startbatteribank. Som "Nødstart" har jeg et kraftig vende relè som kobler start fra Startbatteribanken til Forbruksbanken. Dette skjer ved en trykknapp på panelet. mvh Mateco Redigert 19.Juni.2008 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Lotus Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 (redigert) Du trenger kun en lader direkte tilkoblet forbruksbanken - rett på polene før hovedbryteren. Har du behov for å stadig lade startbatteriene med landstrømslader har du et problem. Skal du lade dem en gang i blant, slår du bare på hovedbryterne til start og forbruk samtidig. Redigert 19.Juni.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Det finnes et svært godt alternativ som løser slike problemer elegant. Monter en digital duocharge til hvert startbatteri og kjør all hovedladning til forbruksbanken. Man vil da konsentrere ladningen til service banken både fra dynamoene og en enkanals lader og oppnå individuell temperaturkompensert ladning av startbatteriene. (Man bruker samme de samme komponentene til begge deler, og oppnår riktig ladning for alle batteriene hele tiden). Enklere og bedre kan det rett og slett ikke gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Storø RC 34 Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Først vil jeg si at du har en flott båt, har sett på den flere ganger selv. Jeg har et virvar slik som deg, ikke en eneste dimensjon, farge eller bryter er lik. Jeg har foreløpig kommet frem til at jeg vil ha følgende oppsett: 1 startbatteri for to motorer som lades av babord motor. Voltsensitivt rele slår inn å lader forbruk når dette batteriet er fullt . Jeg har også tenkt på en løsning som du har, for hurtig sammenkobling av flere batterier ved behov. 2 forbruksbatterier som lades av styrbord motor. Her vil jeg da få doblet kapasitet, slik at jeg kan flytte lensepumpene som i dag trekker strøm fra startbatteriene får mer å ta av, og på riktig sted. Utover dette skal jeg ordne et landstrømsanlegg med en marinisert lader som lader to banker, dvs startbatteriet, og forbruksbanken. Hva tror dere? Hei Storø RC34!Jeg er i samme situasjon som deg! Har arvet det elektriske opplegget fra forrige eier. Ingen dokumentasjon overhodet! Åpner jeg batterikassene så ser det ut som et "Skjora-reir" der nede. Kabler i alle dimensjoner går i hytt og pine direkte tilkoblet polene. Kabelfargene er brukt omhverandre på pluss og minus. Kort sagt et virvar som det må ryddes i. Men tross alt, har forsøkt å få en grov oversikt, og har funnet ut følgende: Har også to motorer, men med en litt annerledes opplegg enn hva du beskriver. Jeg hadde i utgangspunktet 3 (4)batteri banker: Startbatteribank (210 Ah), Forbruksbank (280 Ah) og Baug Thruster batteribank (200 Ah). I tillegg har jeg montert egen Nav-batterinbank (160 Ah) som også er tilkopblet samme ladekrets som Forbruk & BT-bank via en likeretter. Dynamo på den ene motoren lader kun startbatteribanken. Dynamo på den andre lader resten, dvs. Forbruksbanken samt BT-banken og Nav-bank via diode. Har en ladac vedlikeholdslader på 2 x 5 Amp. I tillegg 2 vanlige Ladac ladere på ca. 35 Amp (tror jeg). Når skuta ligger i "Opplag" benytter jeg kun vedlikeholdsladeren. De andre laderne benyttes etter behov (På tur når motor er stoppet, men tilgang til landstrøm/aggregat). Var litt skeptisk til kapasiteten til vedlikeholdsladeren på bare 2 x 5 Ap pga forbruksbankens egenutladning (tot. 480+160 Ah), men ser at grønn diode lyser for full ladet. Har jeg derimot et forbruk fra denne banken som overstiger 5 Amp så sier det seg selv at vedlikeholdsladeren kommer til kort. Da må jeg i såfall koble inn den vanlige laderen. Forutsetter selvfølgelig tilgang til 220V AC driftspenning. Begge motorene startes fra samme Startbatteribank. Som "Nødstart" har jeg et kraftig vende relè som kobler start fra Startbatteribanken til Forbruksbanken. Dette skjer ved en trykknapp på panelet. mvh Mateco Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
Dreamer Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Det du er inne på, Storø RC 34, er nesten samme anlegget som jeg har. Hos meg forsynes begge hovedmotorene fra samme startbatteri. Dette lades av babord motor. Batteribanken for forbruk lades av styrbord motor. I tillegg er det startbatteri for hjelpemotoren som lades av dennes dynamo. Jeg har en 230 V 30 A lader (3-kurser) som lader både start- og forbruksbatteri. Denne laderen har i tillegg en liten tredje ladekrets som kan brukes til å lade hjelpemotorens startbatteri. I dag har jeg imidlertid egen lader fra 230 V til startbatteriet for hjelpemotoren. 230 V nettet ombord kan forsynes fra land via skilletrafo, eller fra hjelpemotor over 115 / 230 V trafo. Det er en egen bryter for å koble alle batteriene sammen, i tilfelle noe skulle svikte. Her skal mange ting svikte før man blir uten strøm, så dette systemet kan anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Er det ikke så enkelt at du kan bestille en Quick lader fra Seatronic i Moss som er beregnet for 3 batteribanker ombord i båt? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Jeg har også tenkt på en løsning som du har, for hurtig sammenkobling av flere batterier ved behov. PS!! Relèet om bord hos meg er et venderelè som. Ved aktivering får det sin styrestrøm fra Forbruksbanken. Start kretsen for begge motorer tar vanligvis strømmen fra startbatteriene. Relèet vender altså mot startbatteriene når det ikke er aktivt. Skulle startbatteriene være utladet så trykker jeg på relèets aktiverings bryter som medfører at startkretsen får spenning ifra forbruksbanken så lenge jeg holder knappen nedtrykket. Det er altså ikke snakk om noe sammenkobling av de to batteribankene. Tror heller ikke at det er noen god løsning. Er startbatteriene totalt utladet, eller du f.eks. har total kortslutning i startbatteripakka så vil du få en enorm strømoverføring ved sammenkobling. mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Servicemannen Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Spørsmålet er følgende: - Hvordan får jeg ordnet slik at en marinisert lader med kun en utgang kan lade mine tre batterier og samtidig tilpasse ladingen til de tre ulike batteriene Vis du har tre ulike batterier kan du ikke få rigtig lading uten tre landstrømsladere med ulike innstillinger eller en lader og Digital DuoCharge til videreføring av ladingen. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Storø RC 34 Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Hei!. Joda, det er egentlig så enkelt, men det er flere underliggende greier her. For det første har jeg treskrog som tar i såpåass vann at pumpene går en del. Utover det så har jeg kjøleskap, El-dass og flere andrestrømsugere, slik at et forbruks batteri blir lite, og jeg har kun plass til totalt tre batterier. Med det opplegget jeg skisserte så vil jeg få fordoblet kapasitet på forbruk, det vil gjøre situasjonen bedre på flere områder, bla dobler jeg kapasietet på lensepumpa bak, uten at det går innom startbatteriet. Dagens oppsett: Start: 2x110AH, med lading fra hver sin motor Forbruk: 1X110AH, med lading via to startbatterier Foreslått oppsett: Start: 1X110AH med lading fra styrbord motor Forbruk: 2X Forbruk med lading fra babord motor + landbasert lader I tillegg ser jeg verdien av dette vendereleet som ble nevnt. Bedre ide enn min egen. Hvor finner jeg en slik venderelee billig? Er det ikke så enkelt at du kan bestille en Quick lader fra Seatronic i Moss som er beregnet for 3 batteribanker ombord i båt? Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
Sigurd Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Min Victronlader har egen utgang som tar seg av startbatteriet om det skulle ha behov for opptopping. Mulig de lager for to separate startbatterier også.Sjekk. Uansett veldig dyr løsning. Enklere, billigere og mer pålitlig metode enn den LOTUS skisserer tror jeg ikke du finner. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Spørsmålet er følgende: - Hvordan får jeg ordnet slik at en marinisert lader med kun en utgang kan lade mine tre batterier og samtidig tilpasse ladingen til de tre ulike batteriene: Hvorfor gjøre det så voldsomt vanskelig? Det er helt greit å bruke en eneste lader til å lade flere forskjellige ulike batterier som i utgangspunktet er helt forskjellig oppladet eller utladet. Det er intet problem! Hvorfor gjøre det til et problem? Det er ikke laderen som tilpasser seg, det er batteriene som tilpasser seg. Forklaring følger her: Man kjøper seg en eller annen intelligent landstrømslader av passende størrelse. Man kobler den direkte til forbruksbanken. man kobler den direkte til forbruksbanken fordi man ikke ønsker å ha hovedstrømbryter på når båten er forlatt, men der man behøver å lade batteriene. Om man har en eller to motorer, 1, 3, eller 10 dynamoer, ja så spiller det nada rolle. Plugger man i landstrømsladeren, lader man forbruksbanken. Slår man på hovedbryteren, lader man startbatteriet eller startbatteriene eller andre batteribanker man måtte ha. Om det ene banken er full, den andre halv og den tredje tom, så ender de uansett opp med å bli fulle alle sammen uten at overlading har skjedd. Og hvordan går det an da? Jo når første batteri har nådd landstrømsladerens reguleringsspenning, går landstrømsladeren over til eventuell timer-modus og deretter til vedlikeholdslading. Så lades de andre batteriene opp, de lades med vedlikeholdsladespenning, men hva så? Det er akkurat like greit, det bare tar litt lengre tid. Ikke mye lenger, nesten ingenting lenger, for vet dere hva? Den tomme store batteribanken har sugd til seg nesten all strømmen. Det betyr at ladespenningen har vært veldig lav fordi landstrømsladeren ikke leverer høyere spenning enn at den akkurat blir så høy at den klarer å levere så mange ampere ladestrøm som den er spekket for. Og hva er konsekvensen av dette? Konsekvensen er at det nesten fulladede batteriet ikke er interessert i å spise særlig strøm. Ladespenningen er jo kjempelav. Kanskje bare drøye 13V. 13V er imidlertid mer enn nok for en stor og sulten utladet forbruksbank. Enden på visa? Selv om den enslige landstrømsladeren lader både 2, 3 og 7 batteribanker med forskjellig størrelse og utladingsgrad, ender alle batteribankene likevel med å bli 100% oppladet så og si nøyaktig på likt. Så når laderen kobler om fra full guffe til vedlikehold, ja da passer det utmerket for alle og enhver. Bedre kan det ikke bli, kan det vel? Hvorfor lager noen problemer av noe som ikke er et problem? Dette er svaret på spørsmålet ditt. Dette er svaret til alle andre også. Men for all del, jeg diskuterer gjerne hvis noen er uenig PS: Hvordan du gjør med flere motorer/dynamoer/startbatterier, spør du ikke om, så da antar jeg at du har kontrollen på det. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Hei!. Joda, det er egentlig så enkelt, men det er flere underliggende greier her. For det første har jeg treskrog som tar i såpåass vann at pumpene går en del. Utover det så har jeg kjøleskap, El-dass og flere andrestrømsugere, slik at et forbruks batteri blir lite, og jeg har kun plass til totalt tre batterier. Med det opplegget jeg skisserte så vil jeg få fordoblet kapasitet på forbruk, det vil gjøre situasjonen bedre på flere områder, bla dobler jeg kapasietet på lensepumpa bak, uten at det går innom startbatteriet. Hvor finner jeg en slik venderelee billig? Vis du har så dårligt med plass for du mer brukbart kapasitet ut av AGM en opne syrebatterier. Dem koster penger men de gjør diesel også. Min Victronlader har egen utgang som tar seg av startbatteriet om det skulle ha behov for opptopping. Mulig de lager for to separate startbatterier også.Sjekk. Uansett veldig dyr løsning. Enklere, billigere og mer pålitlig metode enn den LOTUS skisserer tror jeg ikke du finner. Victron har kun en slaveutgang på sine ladere. Jeg har slaveutgang på min Mastervoltlader men den bruker jeg ikke. Startbatteri er av annen type en forbruksbanken og der bruker jeg DuoCharge. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.