Jump to content

Vanskelig å starte, Perkins 4-108

Gliset

Recommended Posts

Jeg har en Perkins 4-108 i min Tresfjord 26. Den går veldig bra og jeg har ikke problemer med den når den først har startet. Men det ender ofte med at jeg må bruke startgass for å få den i gang. Jeg er rimelig fersk i "gamet" og lurer veldig på om jeg kanskje pumper for mye/lite diesel (hva er normalt?) før start. Hva er vanlig i forhold til forvarming, og hvor lenge skal man gjøre det av gangen?

Noen tips?

Og er det veldig skadelig for motor med bruk av startgass?

Med vennlig hilsen en stolt skipper som koser seg med båt, bra vær eller ei :yesnod:

Trur du gløder litt for lite, har selv hatt Perkins med gløding i innsuget, jeg glødde til det tok fyr og da startet den som eit skudd. Måtte av og til når det var lenge siden den vart startet nikke litt på fødepumpa eller kinne litt før jeg begynde å gløde for å få opp diesel.

Startgass er meget uheldigt.

Redigert av TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Jeg har en Perkins 4-108 i min Tresfjord 26. Den går veldig bra og jeg har ikke problemer med den når den først har startet. Men det ender ofte med at jeg må bruke startgass for å få den i gang.

Hørtes kjent ut, få sjekket kompresjonen. Min var dårlig, fikk nye stempler/foringer. Etter dette starter motoren alltid uten problemer, men sjekk først gløding og husk at du bør gløde 25-30 sekunder.

Lykke til :flag:

Da er jeg hjemme igjen :)

Motoren startet etterhvert, men det etter å ha forvarmet ca 15-20 sek for så å kinne, en del ganger. Gjentok prosessen et par tre ganger, men fortsatt ikke liv.

Ventet så noen minutter før jeg prøvde igjen, etter to ganger med gløding og så kinning kom den (som musikk i ørene). Skal prøve å forvarme enda lenger neste gang.

Ser at jeg kanskje bør bytte stempler/foringer, er dette en grei operasjon?

tusen takk for tips!!!!!!!!!!

Det her må være det mest hjelpsomme forumet på nettet :flag:

Redigert av Gliset (see edit history)

Jeg får prøve å komme til bunns i problemet, skal si fra når jeg får fikset det.

Virker som om det har noe med dieseltilførselen i oppstartsfasen å gjøre. Jeg prøver jo å starte med toppladet batteri og etter å ha forvarmet (hvertfall en viss tid).

Når den har gått i to minutter kan jeg skru den av igjen og vente en stund. Når jeg starter igjen da tenner den omtrent før jeg vrir om nøkkelen....

Redigert av Gliset (see edit history)

Neste gang, sjekk du att det er god kontakt på kabel inn på plugg og att pluggen er godt skrudd skikkelig inn i innsuget og jorder skikkelig.

Forsikr deg også att det kommer nok diesel ned på plugg. Du kan prøve å koble på en liten beholder med diesel for å sjekke.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Ser at jeg kanskje bør bytte stempler/foringer, er dette en grei operasjon?

Det er nok en grei operasjon for de som driver med slikt, men motoren må ut av båten og stort sett plukkes fra hverandre og det er ikke så rent lite kostbart og arbeidskrevende, mere som er worst case scenario for din del, men om du får målt kompresjonen så kan du i alle fall bekrefte/utelukke at det er slitasje som er årsaken til problemene dine.

Lykke til

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...