Gliset Startet 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2008 Jeg har en Perkins 4-108 i min Tresfjord 26. Den går veldig bra og jeg har ikke problemer med den når den først har startet. Men det ender ofte med at jeg må bruke startgass for å få den i gang. Jeg er rimelig fersk i "gamet" og lurer veldig på om jeg kanskje pumper for mye/lite diesel (hva er normalt?) før start. Hva er vanlig i forhold til forvarming, og hvor lenge skal man gjøre det av gangen? Noen tips? Og er det veldig skadelig for motor med bruk av startgass? Med vennlig hilsen en stolt skipper som koser seg med båt, bra vær eller ei Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Startgass er FYFY :nono: Hvis du har forvarming sjekk at den virker, at glødepluggen blir varm Et annet problem kan og være at diesel renner tilbake til tanken pga liten lekkasje ved filteret Er det noen diesel lekkasjer i nærheten av filteret ? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Gliset Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Ja, jeg har vel forstått at det skal være siste utvei.... Jeg forvarmer til jeg jeg ser det ryker ørlite grann, ca 10-12 sek. Tror ikke det skal være noen diesel-lekkasjer, men dette skal jeg sjekke opp i. Hva skjer hvis man bruker startgass for mye? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Har den gått mange timer ?? Gløder ikke min 86mod,den starter som ett skudd. Sitér dette innlegget Link to post
Gliset Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Den har gått langt. Men ble totaloverhalt i 2001. Etter det har den gått 2000 timer tenker jeg. Den går som en klokke gjennom hele turtallsregisteret, men det er altså startingen som er en utfordring. Så du gløder ikke i det hele tatt, selv om motoren har stått en ukes tid? Det hørtes deilig ut :) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Her er en tråd lengre nede på siden om justering av dieselpumpen, sjekk den kanskje noen tips der Sitér dette innlegget Link to post
Gliset Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 titter litt rundt jeg! Takk for svar :) Blir hvertfall slutt på bruk av startgass etter å ha lest litt om det Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 (redigert) Trur du gløder litt for lite, har selv hatt Perkins med gløding i innsuget, jeg glødde til det tok fyr og da startet den som eit skudd. Måtte av og til når det var lenge siden den vart startet nikke litt på fødepumpa eller kinne litt før jeg begynde å gløde for å få opp diesel. Startgass er meget uheldigt. Redigert 19.Juni.2008 av TB2855 (see edit history) Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Gliset Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Håper det, frister å dra ned for å sjekke........... Hmmmmmmm........... Jeg drar ned!! Sier fra om det hjelper å være litt mer tålmodig med glødingen....... Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Tenker det gjør susen, ser frem til å høre resultatet. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Oliver Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Jeg glødet min motor 1 minutt etter først å ha kjørt den litt på starteren for å få fram diesel. Med både start og forbruksbatteri innkoblet startet den. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Jeg har en Perkins 4-108 i min Tresfjord 26. Den går veldig bra og jeg har ikke problemer med den når den først har startet. Men det ender ofte med at jeg må bruke startgass for å få den i gang. Hørtes kjent ut, få sjekket kompresjonen. Min var dårlig, fikk nye stempler/foringer. Etter dette starter motoren alltid uten problemer, men sjekk først gløding og husk at du bør gløde 25-30 sekunder. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Har VP røykmaskin fra 84, den skal glødes i ca 30 sekunder... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Gliset Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 (redigert) Da er jeg hjemme igjen :) Motoren startet etterhvert, men det etter å ha forvarmet ca 15-20 sek for så å kinne, en del ganger. Gjentok prosessen et par tre ganger, men fortsatt ikke liv. Ventet så noen minutter før jeg prøvde igjen, etter to ganger med gløding og så kinning kom den (som musikk i ørene). Skal prøve å forvarme enda lenger neste gang. Ser at jeg kanskje bør bytte stempler/foringer, er dette en grei operasjon? tusen takk for tips!!!!!!!!!! Det her må være det mest hjelpsomme forumet på nettet Redigert 19.Juni.2008 av Gliset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 eg har en slik selv, og hadde problem med å starte, og fant liten lekkasje, og fikset den så den starte fin og lett , må gløde ca 30 sek. motoren er gått no litt over 3000 timer. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
mewa 2 Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 har hatt perkins 4.108 i 9 år solgte nettopp den gamle båten men den startet om den hadde stått 1 måned jeg glødet aldri ei heller startgass den startet alltid som et skudd. mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Gliset Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 (redigert) Jeg får prøve å komme til bunns i problemet, skal si fra når jeg får fikset det. Virker som om det har noe med dieseltilførselen i oppstartsfasen å gjøre. Jeg prøver jo å starte med toppladet batteri og etter å ha forvarmet (hvertfall en viss tid). Når den har gått i to minutter kan jeg skru den av igjen og vente en stund. Når jeg starter igjen da tenner den omtrent før jeg vrir om nøkkelen.... Redigert 19.Juni.2008 av Gliset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Neste gang, sjekk du att det er god kontakt på kabel inn på plugg og att pluggen er godt skrudd skikkelig inn i innsuget og jorder skikkelig. Forsikr deg også att det kommer nok diesel ned på plugg. Du kan prøve å koble på en liten beholder med diesel for å sjekke. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Gliset Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 (redigert) Her er yachten Jeg får titte på det i morgen, orker ikke en tur til i dag :) Men uansett, takk for hjelpen og god natt! Ship oh hoi Redigert 19.Juni.2008 av Gliset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Jeg har en Perkins 4.236 med glødeplugg i inntak men i dag er nytt strømanlegg på motor og gløding har vært fjernet. Bruker motor året rundt men har aldrig brukt glødinga, den starter altid med en gang. Ta og mål trykk i cylinder og send dyser i trykktest. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
TB2855 Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Neida Men du må ikkje glemme å ladde nåda opp i all denne kinningen. Go natt Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Gliset Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 det tærte nok litt på startbatteriet det jeg gjorde istad ja :) Takk for tips Servicemannen, jeg får ta et og et tips av gangen og skynde meg langsomt. Det gode været lar vente på seg hvertfall.... Nei, nå er det kvelden!! Sitér dette innlegget Link to post
viking.24 Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Hei Monterte ei elektrisk dieselpumpe på min gamle Perking. Starter med en gang uten gløding. Slipper faktisk å lufte den etter filterskifte også !!! Sitér dette innlegget Link to post
Gliset Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Er det en krevende jobb? Det hørtes forøvrig ut som en lur ide.... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Ser at jeg kanskje bør bytte stempler/foringer, er dette en grei operasjon? Det er nok en grei operasjon for de som driver med slikt, men motoren må ut av båten og stort sett plukkes fra hverandre og det er ikke så rent lite kostbart og arbeidskrevende, mere som er worst case scenario for din del, men om du får målt kompresjonen så kan du i alle fall bekrefte/utelukke at det er slitasje som er årsaken til problemene dine. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.