Alarm92 Startet 19.Juni.2008 Del på Facebook Startet 19.Juni.2008 Vi har kjøpt oss seilbåt. en dunas 720 24 foting :) Er det noen som har en anelse av hvilken fart man kan få på denne båten? Hva er forskjell på spinnaker og gennaker? og hvor mye vind tåler spinnakeren? la merke til at den var tynn som papir? Ting som hvordan man tar opp seilene og sånt finner jeg vell ut etter hvert, men litt hjelp om det hadde ikke vert dumt Har ikke hentet båten enda, så er også litt nysjerrig om hvor mange grader man kan seile mot vinden? Også har jeg masse andre spørsmål, men skal ikke plage dere med alt Har seilt med 12 og 16 foting som jeg bygde selv, med senkekjøler og seil og mast fra seilbrett så jeg kan grunnprinsippene tror jeg Info om seil og båt: Storseil: 10,2 m2 fokk: 10m2 Spinnaker: 17 m2 Bredde: 2,24 m dybde: rundt 1 m Ballast: 760 kg egenvekt:1400kg uten kjøl! Masterhøyde: 7,9 m Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 24 fot gir omtrent 23 fot vannlinjelengde? Maks fart ca 7 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Alarm92 Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Må også spørre om hvordan man bruker spinnaker? har lest litt om den her på båtplassen. Skal den bare henge løst å dingle framme når man seiler me vind i ryggen eller/og kan man sette ene hjørnet fast i bauen og bruke den som fokke når man seiler me vind ifra siden? Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 (redigert) Spinnaker har tau i begge hjørner nede, mens gennaker er festet med det ene hjørnet i baugen på båten. Spinnakeren er typisk medvinds-seil. Båtens fart blir nesten den samme som vindens fart og i samme retning. Derfor holder den selv om det er tynt stoff. På tide å ta den ned sånn omtrent i frisk bris. Båtens maksfart står direkte i forhold til båtens lengde i vannlinjen, med mindre båten har evne til å gå opp i plan eller er en katamaran. Skjønner at du gleder deg til å få båten! Du burde lese et par bøker om seiling mens du venter. Redigert 19.Juni.2008 av La Digue (see edit history) Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Enzo Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 24 fot gir omtrent 23 fot vannlinjelengde? Maks fart ca 7 knop. Hmm hvordan regnet du ut dette ? Jeg har en 34foter og fikk 7,14 i skroghastighet da jeg regnet på det sist Sitér dette innlegget Link to post
Alarm92 Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Drar til svalbard imorgen, skal svippe innom biblioteket før jeg drar, så kan jeg lese når jeg ikke har vakt :) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Vannlinjelengde i meter = max antall knop båten seiler i. Er vannlinjelengden 7 m, så vil den ha en teoretisk max fart på 7 knop. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Akult Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 "... skal svippe innom biblioteket før jeg drar ..." Disse vil nok være nyttig lesestoff. Illustrert Seil & riggtrim Seiling Sitér dette innlegget Link to post
rhea Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 (redigert) Hei Teoretisk fart regner du ut etter følgende formel Kvadratroten av vannlinjelengen i meter X 2,43 Hvis din båt er ca 6 m i vannlinjen blir det Kvadratroten av 6 =2,45X 2,43 = 5,95 knop Dette stemmer forbausende bra og på en rom slør vil du ligge oppunder denne farten. På lens kan du surfe og oppnå å gå fortere, men planingen har du først med tre ganger skroghastigheten. Beste måten å lære å seile er etter egen erfaring å være mannskap under regattaseiling. Se om det er noen ukentlig klubbseilaser i nærheten og prøv å bli med på en av båtene. Det du ikke kommer til å lære er tillegging i uthavn, fortøyning og å sørge for at alle har det komfortabelt ombord. Redigert 20.Juni.2008 av rhea (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Som andre har nevnt må du forvente 5-6 knop. Med litt dytt fra bølger noe mer. Spinnaker er symmetrisk og seiles med en egen spinnakerbom på lo side, Gennaker er assymetrisk og seiles (vanligvis) med et hjørne (halsehjørnet) festet i baugen. Du kan se på gennaker som en stor genoa som kun festes oppe og nede (og ikke i forstaget) samt i skjøtet (tauet fra skjøtehjørnet og inn til bak på båten). Hvor skarpt mot vinden du kan seile avhenger av seilene, men noe særlig mer enn 45 grader bør du nok ikke regne med, men med avdrift blir det da gjerne 55- 60 grader. Med gamle seil er det vanskelig å holde noe særlig høyde. Jeg husker vår gamle Killing med utblåste seil. Da solgangskulingen sto på og vi skulle krysse hjem greide vi (effektivt) 70-80 grader. Frusterende ? ... neida. Hvor mye vind spinnakeren tåler avhenger av tilstand, størrelse og dukvekt, mulig den er merket med det. Det finnes både hardvinds og lettvinds spinnakere. Men det er sjelden noen bruker spinanker til annet enn lettvindsseilas. Det er umulig å sette en absolutt grense fordi det avhenger veldig av båt og mannskap, men når det begynner å blåse mer enn 5 m/s begynner det å bli krevende å seile med spinnaker. Jeg anbefaler å vente med å teste den til du har mer erfaring med de vanlige seilene. Mye kan gå galt med en spinnaker så det krever litt erfaring. Jeg ville ha meldt meg på et seielkurs hvis jeg var deg, i hvertfall kjøpt et par bøker om (tur) seiling. Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Hmm hvordan regnet du ut dette ?Jeg har en 34foter og fikk 7,14 i skroghastighet da jeg regnet på det sist Med min svært tvilsomme hoderegning dessverre. Endte på drøyt 6.5 knop og rundet opp. Når jeg nå tyr til kalkulator ender jeg på 6.4. Hvis du har 34 fot i vannlinjen og får 7.14 har du brukt en svært lav faktor, jeg brukte 1.34. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Min vannlinje er 8,69m lang Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Vannlinjelengden er vel ingen konstant størrelse, men varierer med fart og skrogform. Særlig på eldre båter med mye overheng vil vannlinjen øke under seilas. Hvordan ta hensyn til det ved beregning av teoretisk skrogfart? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Du finner en kalkulator for maksimal skrogfart, samt en grei beskrivelse av teorien bak, her: http://home.golden.net/~capone1/wsc/calc.htm?stuff=26 Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
HaHa Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Angående seiltrim: Jeg kan også anbefale Granboken (gratis på nettet - og du kan sikkert få en trykt kopi ved å henvende deg til Gran Seil). Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Tjaa; Når skuta blir vanskelig å kontrollere og surfer mer eller mindre ute av kontroll, har du for mye seil. Har seilt i full storm med båt som er "ferdig revet fra verft". Umulig å bevege seg på dekk. (jeg var alene ombord) Måtte bare la det stå til, og håpe at riggen holdt. Riggen holdt, men min gamle fokk flagret ut over nordsjøen i små flak. Javel, fokken var likevel utslitt, ny rullefokk er innstallert. Seiler for Shetland for å prøve ut mitt nye "singlehand system". Sitér dette innlegget Link to post
LarX Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 http://www.boding.se/fileadmin/filemount/p..._lilla_roda.pdf Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Hmm hvordan regnet du ut dette ?Jeg har en 34foter og fikk 7,14 i skroghastighet da jeg regnet på det sist Max skroghastighet (som om det finnes). Kvadrat roten av vannlinje lengde i fot multiplisert med den berømte og difuse Faktoren. Kvadrat roten av vannlinje lengde i fot for 36' blir 6, som jeg vil bruke i eksempelet mitt. Dette multipliseres med en faktoren som du må finne selv på denne måten: Velg en dag med mye vind og lite sjø. Seil med relativ vind aktenfor tvers, ca 100 grader (har du et polardiagram, velg relativ vindrettning med max fart). Kreng båten til le. (stramme inn på storseil - slakke på uthal - sett folk på rekka. Noter krengning, sann vindhastighet og båthastighet (gjennom vann - ikke GPS). La oss si 8 knop Divider båt hastighet med 6 (i dette eksempel) . 8/6=1,33. dette er din midlertidige faktor ved x knop sannvind og y grader krengning. Etterhvert som du får mer erfaring - trimmer bedre - har sola i ryggen og hjemmelengsel så vil du finne at faktoren din øker Og da justerer du faktoren. Trenger du hjelp til å beregne sann vind? Bruke dette: Med disse formelene: { Apparent-Wind (AW) and Apparent-Wind Degrees off the bow (D) are known. } Y = 90 - D a = AW * ( cos Y ) bb = AW * ( sin Y ) b = bb - BS True-Wind Speed = (( a * a ) + ( b * b )) 1/2 True-Wind Angle = arctangent ( b / a ) Apparent-Wind Calculator Formulas { True-Wind (TW) and Apparent-Wind Degrees off the bow (D) are known. } Y = 90 - D a = TW * ( cos Y ) b = TW * ( sin Y ) bb = b + BS Apparent-Wind Speed = (( a * a ) + ( bb * bb )) 1/2 Apparent-Wind Angle = arctangent ( bb / a ) VMG S = speed A = course angle to mark Fa= Course change (+for falling off, - for heading up) S2= New speed to maintain VMG VMG= Velocuty Made Good towards the mark S2=S*cos(A) / cos(A+Fa) VMG=S*cos(A) Eller Blås i det hele. Den er sånn ca litt over 7 knop. Litt mer om du seiler sydover. (Nedover bakke vet du). Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Egentlig så kunne du skrevet det innlegget på tyrkisk følte meg bare litt dummere enn tidligere i dag Sitér dette innlegget Link to post
Alarm92 Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Hmm.. det var litt i meste laget for meg :) Men regner med 5-8 knop :P Anyway, har akkurat kommet heim fra svalbard, og jeg leste en bok om seiling :P Men etter at jeg hadde kommet litt inni boka viste det seg å være mest for regatta seilere -.- Så det blei litt avansert før meg :) Men vi henter båten imårra ;) glede mæ som en hund =) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Ta med deg en som kan seile! Sitér dette innlegget Link to post
Alarm92 Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 That i can do =) Skal høre me gammlingen i nabohuse, men han må vell heises ombord i båten :P Sitér dette innlegget Link to post
Alarm92 Svart 2.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 no ligg båten i brygga :) Vi har satt opp masta og holt på å plages me bommen no, må finne ut kor alle dissan trådan skal være :O Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Boken "Illustrerte Seil- og Riggtrim" anbefales. NOK 198 hos f.eks. Haugen Bok. Den gir deg et enkelt og oversiktlig "konsentrat" av det du trenger å vite om trimming av seil og rigg. Jeg har ett eksemplar i båten og ett hjemme Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Alarm92 Svart 4.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2008 Dunas 720 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.