iflyers Startet 20.Juni.2008 Del på Facebook Startet 20.Juni.2008 Har problemer med å få start på min Mercury 650el 1970 modell. Har hatt start på motoren tidligere i sommer, men etter at den gikk tom for bensin vil den ikke starte lenger. Starter med startgass, men dør etter kort stund. Hva er det første jeg bør gjøre/sjekke? rense forgasser? Er ikke skiftet impeller på ca 13 år. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas R. Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 ta en ketchupflaske med slange på og koble deg rett på forgasseren, fyll flasken med bensin for og forsikre deg om at motoren(forgasser) faktisk får bensin...høres ut som om den ikke får det Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Starter med startgass, men dør etter kort stund. Hva er det første jeg bør gjøre/sjekke? rense forgasser? Er ikke skiftet impeller på ca 13 år. IKKE bruk startgass på en 2-takter, er ikke noe smurning i den, er bedre å bruke ei ketchup flaske med ferdigblande 2-taks bensin . Impeller....jeg vill byttet impeller snarest, samme hva mange sier en impeller kan regnes som ferskvare + den koster ikke mange kronene . Motor.... sjekk om bensinen kommer frem til forgasserne og om du har god gnist. Kan lese igjennom denne posten for mere info om justering av motoren, inneholder tenning og forgasser justering ( legg spesielt merke til det at disse motorene vil ha litt fett blanding på tomgang ) Jobber også med en enkel feilsøking guide her (pdf fil ) OBS er under utvikling !! Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
iflyers Svart 18.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Takker for svar Har sprutet bensin inn begge forgasserne, motoren tenner, men dør ut etter ca 0,5 sek. Har også skrudd ut tennpluggene for å helle bensin bak der, da startet motoren og gikk ca 2 sek. Tennpluggene er sjekket og det er gnist. Virker som kanskje den ikke får bensin. Noen som har forslag til hva jeg skal sjekke/gjøre videre? Kan bensinen være dårlig, bør jeg prøve med en ny? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Har sprutet bensin inn begge forgasserne, motoren tenner, men dør ut etter ca 0,5 sekVirker som kanskje den ikke får bensin. Kan bensinen være dårlig, bør jeg prøve med en ny? Er du usikker på bensin kvaliteten koster det jo ikke mange kronene å prøve med litt fersk bensin ( med 2% olje ).... Kan virke som om den ikke får bensin ja...... Kommer det bensin ut av forgasserne når du pumper på belgen ??, hvis du pumper opp trykk skal forgasserne renner over litt, dette er helt normalt ( da altså med et par trykk ekstra ). Hvis du ikke har flere en de 2 utleverte tomlene så er ikke en forgasser rens noe negativt, vaske/rense/blåse opp ALLE kanaler og dyser . Ligger en justerings howto her ( gjelder alle de klassiske rekke motorene ). Sjekk også bensin slangene på motoren, disse kan delamineres over tid og bli nesten helt tette. Hvis du har muligheten, kan en kompresjons test også være nyttig ( for å utelukke mekaniske feil ), også fordi bensinpumpen/e er drevet av veivhus trykk/suget . Skader heller ikke med en rens av bensinpumpen/e , men motoren skulle starte å gå selv med feil her, ihvertfald hvis du kan holde bensin flommen gående med pumpebelgen . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
SeaRaymond Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Impeller....jeg vill byttet impeller snarest, samme hva mange sier en impeller kan regnes som ferskvare + den koster ikke mange kronene . Sukk, har sjauet endel med den klassiske 4 sylindrede 50 hk mercuryen, eller 500, eller 45 hp, classic fifty om du vil, mener å huske 65 hk er av samme kaliber, ville bare bringe på banen at du kan støte på ubehagelige overraskelser når du skal prøve å skille gearhus fra stammen, modellene er kjent for å ha en drivaksel som ruster fast i veivstaken slik at hele motoren må plukkes fullstendig for å få skifte impeller (stod faktisk en hel artikkel i VG for noen år siden vedrørende dette, da en familie måtte ut med mangfoldige tusen for skifte av impeller på en classic fifty 87 modell) Videre har jeg erfart med mine 50 hk mercuryer fra begynnelsen av 70 tallet at drivaksel var så rustet at simmeringen under impellerhuset ikke lenger greide å tette, resultat mange havarerte gear og mye mekking, klassiske motorer som sammen med rekke sekseren er nydelige, men akk for så mange triste skjebner disse motorene har grunnet disse svakheter ved drivakselen Bare til info Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 begynnelsen av 70 tallet at drivaksel var så rustet at simmeringen under impellerhuset ikke lenger greide å tette, resultat mange havarerte gear og mye mekking, klassiske motorer som sammen med rekke sekseren er nydelige, men akk for så mange triste skjebner disse motorene har grunnet disse svakheter ved drivakselen Bare til info Drivakslingen ble byttet til rustfritt på slutten av 60 tallet, men det var det med penga da....rustfritt er dyrere... selv om mange andre brukt rustfritt nesten ifra dag 1 . Nesten sikker på at den siste seksern kom med rustfritt ifra dag 1 ( 1968, 1250BP første DC motor, siste ble produsert i 1988 ) . Når det gjelder splinsa oppi veiva......her er det mange som har slurva....et tyyynt lag med fett og problemet er borte, selvsagt også bytte eller ihvertfald en sjekk av impeller hvert andre år, IKKE hvert 15 år eller verre.. Disse motorene trenger litt grunnleggende stell, får de det så går de problemfritt i maange år . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
SeaRaymond Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 jeg hadde en 75 modell 50 hp, drivakselen såg ut som en gammel gjerdestang, likens med delemotoren jeg kjøpte den var en ca 68 modell, spesiellt rustet rundt det område simmeringen låg, låg på noe "metallmasse" i dette området og slipte ned så godt det lot seg gjøre, helt tett fikk jeg aldri gearet, også gearet på delemotoren hadde vannlekkasje, 1-2 timer båtglede = 12 timer med gearet i stikkebenken men fine motorer er disse rekke firerene og rekkesekserene, er vel å regne som "smykkene" blant utenbordsmotorene i gjennom alle tider spør du meg. Har forøvrig en oppfattning av at det ble solgt vannvittig mange av disse 5o hp 4 sylindrerene?? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Har forøvrig en oppfattning av at det ble solgt vannvittig mange av disse 5o hp 4 sylindrerene?? Vel solgt ifra 1963 > 1997, dog med noen små forandringer... jeg hadde en 75 modell 50 hp, drivakselen såg ut som en gammel gjerdestang Tror nok de satset mere på de større motorene for sekseren hadde rustfri aksling ihvertfald ifra 1972 ( eldste jeg har liggende )... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
iflyers Svart 22.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Bensinen kommer helt frem til forgasserne. Men det rennner ikke ut bensin av forgasserne når man pumper i belgen. Så da er det vel forgasserne som er tette og må renses? Bensin filterne var rimeilg tette. Må forgsserne tas ut for å renses? Eller kan man bare kjøre på med litt trykkluft? Må jo demontere halve motoren for å komme til. Trenger jeg noen nye pakninger eller deler for å rense?, hva skal jeg bruke som rense middel, (trykkluft)? Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 (redigert) Bensinen kommer helt frem til forgasserne. Men det rennner ikke ut bensin av forgasserne når man pumper i belgen. Ikke nødvendigvis, kommer litt an på hvor mye trykk en klarer, det at det renner over, kommer av at flottør ventilen ikke klare å hold igjen.. Så da er det vel forgasserne som er tette og må renses? Bensin filterne var rimeilg tette. Skader ikke. Må forgsserne tas ut for å renses? Absolutt anbefalt . Må jo demontere halve motoren for å komme til.Så ille er det ikke , ta av wrapen og topp lokket, ta så av fremre del av braketten som topp lokket satt på, nå skulle du ha ganske grei plass . Litt om nesten samme forgassere her . Oppjustering av forgassere kan du lese litt om her, er også tennings innstillinger. Trenger jeg noen nye pakninger eller deler for å rense? De korrekte svare er vel "kjøp et rep kit" , men tar du det pent skulle pakningene overleve, kunne vært en fordel å byttet fiber skiva under drennerings skuren, men den kan du sikkert finne lokalt . hva skal jeg bruke som rense middel Du kan kjøpe forgasser rens, eller bruke White Sprite/ tynner/Lynol eller parafin/diesel , bensin er også brukanes..( men ikke anbefalt pga brannfaren ++ ) Jeg pleier å bruke White Sprite, pleier å legge i bløtt delene litt før jeg vasker over med en litt stiv pensel, pleie så å blåse igjennom alle passasjer og dyser med trykk luft. Har lagt opp et dokument om "din" forgasser i tråden om oppussinga av Merc1100 motoren...( link lenger opp ) OBS noen av forgasser rense midlene tar alt, også pakninger .. Arne Kjetil Redigert 22.Juli.2008 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
iflyers Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Hei Har fått igang motoren nå, men den bruker usannsynlig mye suppe, målte den idag til ca 5 liter pr nautiske mil. Virker som bensinen bare renner gjennom. Noe må jo være galt. Er det noen som har tips til hva som kan være galt?? (forgasserne er stilt med 1,5 ganger ut) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.