Jump to content

Dunkelyd i Yamaha 30 3syl.


Sveinung_

Recommended Posts

Har en yamaha 30 3 sylindra (1998) som plutselig har begynt å lage stygg dunkelyd. Når jeg kjører i gir kommer det et kraftig dunk(hele motoren rykker til) ca en gang hver 8. sekund på tomgangsfart( i gir) og en gang i sekundet i marsjfart(tør ikke kjøre fortere). Motoren går ikke noe seinere enn før, men lager altså en kraftig dunkelyd som forekommer oftere jo mere gass jeg gir. Lyden kommer kun når motoren er i gir. Motoren skulle egentlig bli solgt i morra så det var en veldig ubeleilig tid dette skjedde.

 

Er det noen her inne som har en ide om hva som kan være galt?

 

Sveinung

Redigert av _V_ (see edit history)
Link to post

Det er ikke lenge siden jeg hadde girhuset åpent pga vann og en brukket pinne. Da så det helt fin ut. Var ute å testet nå og hvis jeg kjører på absolutt laveste turtall så kommer ikke dunkelyden. Med en gang jeg gir bittelitt mer gass kommer den. Det er forøvrig ingen ulyd i revers. Hva er rådet da? Åpne opp å se om giret ser slitt ut?

Redigert av _V_ (see edit history)
Link to post
Mulig Droll har noen tips, selv om der er mercury som er hans spesiale.

Har null erfaring med Yamaha, blir bare litt synsing...

 

 

34 har noen små hakk, men ikke noe av betydning.

Vil påstå at noen små hakk på pinion drevet kan ha endel å si jeg da, muligens ikke disse rystingene, men.....

 

 

 

Slik jeg forstår det har girhuset vært oppe nylig.... hvorfor ?? noe byttet ?? .

 

Vet ikke hvor mye klaring det skal være på Yamaha, men skal være litt.....

Hvis du setter den i gir.... holder propellakslingen låst ( hindre rotasjon ), er det da noe slark i drivakslingen ??( frem/tilbake..opp/ned )

 

Trimtab ?? noen merker på denne ??

Propellen ?? noen merker på denne, på bladene eller imot girhuset ??

Noen ulyder med litt turtall med motoren ifri ??

Noen ulyder med motoren i gir ( forover OG bakover )...UTEN propell ...

 

Når jeg kjører i gir kommer det et kraftig dunk(hele motoren rykker til) ca en gang hver 8. sekund på tomgangsfart( i gir) og en gang i sekundet i marsjfart

Tror muligens du kan finne noe i disse tallene......

 

Et dunk hvert 8 sek .....tomgang ca 800 ?, 800/60 = 13.33 omdreininger pr sek ..... passer ikke med motor, skulle hatt 13.3 dunk pr sek...

Hvilken utveksling er det på giret ??.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Slik jeg forstår det har girhuset vært oppe nylig.... hvorfor ?? noe byttet ?? .

Girhuset var oppe fordi det hadde vært vann i det og nr 42 var brukket.

 

Vet ikke hvor mye klaring det skal være på Yamaha, men skal være litt.....

Hvis du setter den i gir.... holder propellakslingen låst ( hindre rotasjon ), er det da noe slark i drivakslingen ??( frem/tilbake..opp/ned )

Hvis jeg holder propellakslingen låst i gir kan jeg rotere drivakslingen kanskje en millimeter hver vei. Ingen slark ellers.

 

Trimtab ?? noen merker på denne ??

Propellen ?? noen merker på denne, på bladene eller imot girhuset ??

Noen ulyder med litt turtall med motoren ifri ??

Noen ulyder med motoren i gir ( forover OG bakover )...UTEN propell ...

Ingen merker på verken girhus eller propell. Det er heller ingen ulyder når jeg ruser motoren i fri. Har ikke prøvd å sette den i gir uten propell enda, men kan jo prøve det. Akkurat nå sitter jeg med girhuset i fanget så det må bli i morra tidlig.

 

Hvilken utveksling er det på giret ??.

Holder på å finne det ut. EDIT: fant det ikke.

Redigert av _V_ (see edit history)
Link to post
Girhuset var oppe fordi det hadde vært vann i det og nr 42 var brukket.

Hvis jeg holder propellakslingen låst i gir kan jeg rotere drivakslingen kanskje en millimeter hver vei. Ingen slark ellers.

 

Ble alle klaringer sjekket i henhold til spec under montering ??, de aller fleste motorer jeg har vært borti må sjekkes og shimses etter at de har vært oppe.

1 mm slark høres mye ut, men igjen jeg kjenner ikke til Yamaha......

 

NR 42 brukket... ble alle deler funnet, kom delene fri ??, noen andre skader pga metall spon/biter ?

 

 

Da har jeg testet uten propell, men med girhus og funnet ut at det ikke kommer noen dunkelyd når jeg kjører i gir uten propell.

Kan hende dunkelyden trenger belastning for å komme, men kan også være noe med propellen.... noen mulighet for å prøve en annen propell ?

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Tviler på at det er noe med propellen. Alle delene av nr 42 ble funnet, ja. Begynner å tro på Ingars versjon om at hele giret er slitt. Har bedt om prisoverslag på alle delene som jeg oppdaget den minste slitasje på. (34, 35, 36, 41 og 46).

Kanskje en god ide, ta med ei verksteds bok samtidig, regner med at du da må sette opp høyden på piniong giret ( nr 34 )( justeres med tykkelsen på shims nr 5 ??

Backslashen på nr 36 gjøres med shims nr 38, samme justeringa på nr 46 gjøres med shims nr 49...

 

 

Har du noen anelse om hva nr 43 kan være? Har ikke funnet den noen av gangene jeg har hatt girhuset åpent.

Hvis jeg har rett i mine antagelser, er nr 43 VELDIG vital, ser ut til å være fjøra som holder nr 42 på plass, uten denne vil ikke giret holde mange minuttene.....mangler denne... tror jeg at jeg vet hva dunkinga er :smash: ( noe jeg håper den IKKE gjør ?? )

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Droll: Hvis nr 43 er fjæra så er den på plass som den skal være.

Ingar: Ja, lyden kom først etter at jeg hadde åpnet og satt sammen igjen girhuset, men det må merkes at jeg har åpnet det en gang før det pluss at sist gang jeg kjørte uten dunkelyden var nr 42 brukket og jeg kunne dermed kun kjøre forover.

Redigert av _V_ (see edit history)
Link to post
Er det slik å forstå at problemet ikke var der før du demonterte gearhuset. Og har vært der etterpå?

Var vel en grunn til at girhuset ble demontert, kan tyde på at det var flere skader.....

 

Nr 42 holder clutchen på plass, uten den ville vel clutchen kunne vandre fritt imellom girene.....som igjen kunne skade gripe flatene...

Teori nr 2 .....er ikke store delen som skal til for å gjøre stor skade .... hvis den kommer inn i inngrepet imellom drevene....

 

Droll: Hvis nr 43 er fjæra så er den på plass som den skal være.

Bra :smiley:

 

 

Noen mulighet til ta noen bilder av girene og clutchen ??

 

Er vel ingen mulighet for å forveksle disse drevene, bytte om forover/bakover ??

(Er mulig på noen motorer )

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Kan sikkert få tatt noen bilder av gir og clutch. Det innerste giret(forover) har jeg ikke fått tatt ut og sjekket fordi mutteren som holder pinion drevet(?) sitter bom fast. Han som egentlig skulle kjøpe både båt og motor kommer for å hente båten om en times tid. Etter det kan jeg se litt nærmere på hele undervannshuset. Kommer vel til å skru det helt fra hverandre for å lete etter løse metallbiter eller lignende.

 

 

Kom på en ny ting. Kan det være fjære som holder clutchen på plass når jeg kjører forover som er sliten? og dermet gjør at clutchen hopper tilbake nå og da? Men da hadde det vel ikke kommet regelmessig. Begynner å tro mer og mer på at det er hakkene i pinon drevet som får det til å glippe.

Redigert av _V_ (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...