Sveinung_ Startet 20.Juni.2008 Del på Facebook Startet 20.Juni.2008 (redigert) Har en yamaha 30 3 sylindra (1998) som plutselig har begynt å lage stygg dunkelyd. Når jeg kjører i gir kommer det et kraftig dunk(hele motoren rykker til) ca en gang hver 8. sekund på tomgangsfart( i gir) og en gang i sekundet i marsjfart(tør ikke kjøre fortere). Motoren går ikke noe seinere enn før, men lager altså en kraftig dunkelyd som forekommer oftere jo mere gass jeg gir. Lyden kommer kun når motoren er i gir. Motoren skulle egentlig bli solgt i morra så det var en veldig ubeleilig tid dette skjedde. Er det noen her inne som har en ide om hva som kan være galt? Sveinung Redigert 20.Juni.2008 av _V_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Høres ut som om "clutchen" i gearhuset er utslitt og glipper. Men det er rart at det skjer på lavt turtall, pleier å inntreffe først når motoren belastes. Sitér dette innlegget Link to post
Sveinung_ Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 (redigert) Det er ikke lenge siden jeg hadde girhuset åpent pga vann og en brukket pinne. Da så det helt fin ut. Var ute å testet nå og hvis jeg kjører på absolutt laveste turtall så kommer ikke dunkelyden. Med en gang jeg gir bittelitt mer gass kommer den. Det er forøvrig ingen ulyd i revers. Hva er rådet da? Åpne opp å se om giret ser slitt ut? Redigert 20.Juni.2008 av _V_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Symptomet på clutch som glipper er kraftig dunkelyd som følger turtallet, og hele motoren rister. Omtrent som ekstrem fusking. Man vil også merke det på at skyvkraften er redusert. Hvis du nettopp har hatt gearhuset oppe er den kanskje en mulighet for at det ikke er har blitt korrekt satt sammen, shims etc. Sitér dette innlegget Link to post
Sveinung_ Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 (redigert) Bitteliten mulighet for at det er noe jeg har oversett, ja. Merker dog ingen redusert motorkraft. Bare ekstrem dunking og risting. Redigert 20.Juni.2008 av _V_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Jeg vet iallfall ikke om andre diagnoser som passer med dette symptomet. Hvis du ikke er 100% sikker på at gearet er korrekt montert ville jeg åpnet det og sjekket. Sitér dette innlegget Link to post
Sveinung_ Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Får gjøre det da. Noe tungvint å få det av når båten ligger på vannet, men det går nok. Hva bør jeg se etter bortsett fra feilmontering? slitt gir? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Sorry, her har ikke jeg noe å bidra med, gearhuset er det eneste jeg ikke har skrudd på når det gjelder Yamaha... Mulig Droll har noen tips, selv om der er mercury som er hans spesiale. Sitér dette innlegget Link to post
Sveinung_ Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Jaja går ned å skrur jeg, dere hører(ser?) vel fra meg når jeg har fått av gearhuset. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Lykke til, med litt flaks så er det bare en justering eller lign. Sitér dette innlegget Link to post
Sveinung_ Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Det eneste jeg kunne finne var noen litt slitte tenner på , hmmm vanskelig å forklare, tannhjulet som er festet på akslingen?(stanga som går opp i motoren). Tviler likevel på at det var de som har laget alt bråket. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Det er 36, 41 og 46 som utgjør clutchen. Sitér dette innlegget Link to post
Sveinung_ Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Jøss, har samme tegninga som meg du. 36 er litt vanskelig å se siden girhuset er fullt av olje, men 41 er ikke slitt i det hele tatt. 34 har noen små hakk, men ikke noe av betydning. Hvor fant du den tegninga forresten? Sitér dette innlegget Link to post
Sveinung_ Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Alt fungerer knirkefritt så lenge det ikke står på motoren... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Er det slik å forstå at problemet ikke var der før du demonterte gearhuset. Og har vært der etterpå? Tegningen er fra Yamaha linken. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Mulig Droll har noen tips, selv om der er mercury som er hans spesiale. Har null erfaring med Yamaha, blir bare litt synsing... 34 har noen små hakk, men ikke noe av betydning. Vil påstå at noen små hakk på pinion drevet kan ha endel å si jeg da, muligens ikke disse rystingene, men..... Slik jeg forstår det har girhuset vært oppe nylig.... hvorfor ?? noe byttet ?? . Vet ikke hvor mye klaring det skal være på Yamaha, men skal være litt..... Hvis du setter den i gir.... holder propellakslingen låst ( hindre rotasjon ), er det da noe slark i drivakslingen ??( frem/tilbake..opp/ned ) Trimtab ?? noen merker på denne ?? Propellen ?? noen merker på denne, på bladene eller imot girhuset ?? Noen ulyder med litt turtall med motoren ifri ?? Noen ulyder med motoren i gir ( forover OG bakover )...UTEN propell ... Når jeg kjører i gir kommer det et kraftig dunk(hele motoren rykker til) ca en gang hver 8. sekund på tomgangsfart( i gir) og en gang i sekundet i marsjfart Tror muligens du kan finne noe i disse tallene...... Et dunk hvert 8 sek .....tomgang ca 800 ?, 800/60 = 13.33 omdreininger pr sek ..... passer ikke med motor, skulle hatt 13.3 dunk pr sek... Hvilken utveksling er det på giret ??. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sveinung_ Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 (redigert) Slik jeg forstår det har girhuset vært oppe nylig.... hvorfor ?? noe byttet ?? . Girhuset var oppe fordi det hadde vært vann i det og nr 42 var brukket. Vet ikke hvor mye klaring det skal være på Yamaha, men skal være litt.....Hvis du setter den i gir.... holder propellakslingen låst ( hindre rotasjon ), er det da noe slark i drivakslingen ??( frem/tilbake..opp/ned ) Hvis jeg holder propellakslingen låst i gir kan jeg rotere drivakslingen kanskje en millimeter hver vei. Ingen slark ellers. Trimtab ?? noen merker på denne ??Propellen ?? noen merker på denne, på bladene eller imot girhuset ?? Noen ulyder med litt turtall med motoren ifri ?? Noen ulyder med motoren i gir ( forover OG bakover )...UTEN propell ... Ingen merker på verken girhus eller propell. Det er heller ingen ulyder når jeg ruser motoren i fri. Har ikke prøvd å sette den i gir uten propell enda, men kan jo prøve det. Akkurat nå sitter jeg med girhuset i fanget så det må bli i morra tidlig. Hvilken utveksling er det på giret ??. Holder på å finne det ut. EDIT: fant det ikke. Redigert 20.Juni.2008 av _V_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sveinung_ Svart 21.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 Da har jeg testet uten propell, men med girhus og funnet ut at det ikke kommer noen dunkelyd når jeg kjører i gir uten propell. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 21.Juni.2008 Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 Girhuset var oppe fordi det hadde vært vann i det og nr 42 var brukket.Hvis jeg holder propellakslingen låst i gir kan jeg rotere drivakslingen kanskje en millimeter hver vei. Ingen slark ellers. Ble alle klaringer sjekket i henhold til spec under montering ??, de aller fleste motorer jeg har vært borti må sjekkes og shimses etter at de har vært oppe. 1 mm slark høres mye ut, men igjen jeg kjenner ikke til Yamaha...... NR 42 brukket... ble alle deler funnet, kom delene fri ??, noen andre skader pga metall spon/biter ? Da har jeg testet uten propell, men med girhus og funnet ut at det ikke kommer noen dunkelyd når jeg kjører i gir uten propell. Kan hende dunkelyden trenger belastning for å komme, men kan også være noe med propellen.... noen mulighet for å prøve en annen propell ? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sveinung_ Svart 21.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 (redigert) Tviler på at det er noe med propellen. Alle delene av nr 42 ble funnet, ja. Begynner å tro på Ingars versjon om at hele giret er slitt. Har bedt om prisoverslag på alle delene som jeg oppdaget den minste slitasje på. (34, 35, 36, 41 og 46). Redigert 21.Juni.2008 av _V_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 21.Juni.2008 Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 Tviler på at det er noe med propellen. Alle delene av nr 42 ble funnet, ja. Begynner å tro på Ingars versjon om at hele giret er slitt. Har bedt om prisoverslag på alle delene som jeg oppdaget den minste slitasje på. (34, 35, 36, 41 og 46). Kanskje en god ide, ta med ei verksteds bok samtidig, regner med at du da må sette opp høyden på piniong giret ( nr 34 )( justeres med tykkelsen på shims nr 5 ?? Backslashen på nr 36 gjøres med shims nr 38, samme justeringa på nr 46 gjøres med shims nr 49... Har du noen anelse om hva nr 43 kan være? Har ikke funnet den noen av gangene jeg har hatt girhuset åpent. Hvis jeg har rett i mine antagelser, er nr 43 VELDIG vital, ser ut til å være fjøra som holder nr 42 på plass, uten denne vil ikke giret holde mange minuttene.....mangler denne... tror jeg at jeg vet hva dunkinga er ( noe jeg håper den IKKE gjør ?? ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Ingar Svart 21.Juni.2008 Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 Slik jeg oppfatter deg er det snakk om en ganske brutal , rytmisk dunkelyd og da mener jeg propellen kan utelukkes. Fikk ikke svar på det jeg spurte om i innlegg 15. Er svaret positivt er det så godt som sikkert at årsaken ligger i clutchen. Sitér dette innlegget Link to post
Sveinung_ Svart 21.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 (redigert) Droll: Hvis nr 43 er fjæra så er den på plass som den skal være. Ingar: Ja, lyden kom først etter at jeg hadde åpnet og satt sammen igjen girhuset, men det må merkes at jeg har åpnet det en gang før det pluss at sist gang jeg kjørte uten dunkelyden var nr 42 brukket og jeg kunne dermed kun kjøre forover. Redigert 21.Juni.2008 av _V_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 21.Juni.2008 Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 Er det slik å forstå at problemet ikke var der før du demonterte gearhuset. Og har vært der etterpå? Var vel en grunn til at girhuset ble demontert, kan tyde på at det var flere skader..... Nr 42 holder clutchen på plass, uten den ville vel clutchen kunne vandre fritt imellom girene.....som igjen kunne skade gripe flatene... Teori nr 2 .....er ikke store delen som skal til for å gjøre stor skade .... hvis den kommer inn i inngrepet imellom drevene.... Droll: Hvis nr 43 er fjæra så er den på plass som den skal være. Bra Noen mulighet til ta noen bilder av girene og clutchen ?? Er vel ingen mulighet for å forveksle disse drevene, bytte om forover/bakover ?? (Er mulig på noen motorer ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sveinung_ Svart 21.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 (redigert) Kan sikkert få tatt noen bilder av gir og clutch. Det innerste giret(forover) har jeg ikke fått tatt ut og sjekket fordi mutteren som holder pinion drevet(?) sitter bom fast. Han som egentlig skulle kjøpe både båt og motor kommer for å hente båten om en times tid. Etter det kan jeg se litt nærmere på hele undervannshuset. Kommer vel til å skru det helt fra hverandre for å lete etter løse metallbiter eller lignende. Kom på en ny ting. Kan det være fjære som holder clutchen på plass når jeg kjører forover som er sliten? og dermet gjør at clutchen hopper tilbake nå og da? Men da hadde det vel ikke kommet regelmessig. Begynner å tro mer og mer på at det er hakkene i pinon drevet som får det til å glippe. Redigert 21.Juni.2008 av _V_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.