Jump to content

Dunkelyd i Yamaha 30 3syl.

Sveinung_

Recommended Posts

Kan sikkert få tatt noen bilder av gir og clutch. Det innerste giret(forover) har jeg ikke fått tatt ut og sjekket fordi skruen som holder pinion drevet(?) sitter bom fast.

Bilder sier mere en 1000 ord :smiley:

Og du VIL IKKE at den mutteren skal løsne....

Kom på en ny ting. Kan det være fjære som holder clutchen på plass når jeg kjører forover som er sliten? og dermet gjør at clutchen hopper tilbake nå og da?

Mulig, men blir ikke clutche lås i inngrep ?? av fassongen på selve inngrepet, er vel ikke bare ei lita fjør som holder den på plass...

Begynner å tro mer og mer på at det er hakkene i pinon drevet som får det til å glippe.

Hakkene KAN kanskje gi lyden, MEN drevene glipper IKKE, DET hadde du merket ( har opplevd det.......selv en byråkrat kunne sett hva som var feil med de drevene ( har muligens et av dem liggende enda....ikke pent.. )

Arne Kjetil

Da er vi tilbake til clutchen igjen. Når den er i gir(forover) er det kun en fjær som holder clutchen inne i nr 36. Hvis den fjæra er slitt kan det hende at clutchen da ikke går helt inn og glipper når det kommer stor belastning. Kan dette være riktig?

Mulig, men synes det skulle vært merkelig hvis det ikke var en bedre låsing av clutchen.

Uansett så er antagelig clutchen + drevene modne for utskiftning.....

Den må vel nesten det hvis jeg skal ha ut nr 36

...under gange :smash:

Bilder ??

Arne Kjetil

Da er det på tide å begynne å lete litt på nettet.........

Autodb, Finn. Ebay, Blocket.se, burde kunne gå an å finne et brukt girhus, undersøk litt rundt da det sikkert ble brukt på flere modeller over flere år ..

Bilder ?? hadde vær fint å kunne sett på delene.....er mulig et godt maskin verksted kunne maskinert dem tilbake til "spec" ( eller til brukanes )

Selve clutchen....er den lik på begge sider ??, er det mulighet for å snu denne, kan det ha blitt gjort ??

Arne Kjetil

HAr vært borte i dette på en slik motor en gang. Delene er svindyre. Men fikk et tips som har funket i hvertfall 6 år nå og det er og snu clutch-dogen so den ble kalt. dvs. no 41 slik at du bruker gripetennene som var tiltenkt reversen til og kjøre forover med. Mens de slitte kommer inn i reversen.

På den som jeg gjorde det på så ble det ingen problemer med reversen og ingen problemer forover heller. Det er litt nøye med shimsingen slik at det ikke blir for stor avstand mellom clutchen og der den skal gripe i tannhjulet.

21 fot sørlandssnekke med 12 hk Marna.

Skilsø 23 med Lombardini LDW 1003. 28 hk.

Bavaria 27 Sport med Volvo D4-260.

Princess 35 med 2xVolvo 41P.

Regner ikke med jeg kommer til å ha denne motoren i 6 år, har en som vil kjøpe den når jeg får fikset den. Så lenge det jeg gjør varer lenger enn 2 år(klagefrist på bruktkjøp) så er jeg fornøyd. Åpner den helt i morra og undersøker nøyere hvordan det står til der. Har dog et problem siden jeg ikke lenger kan teste motoren under belastning (har solgt båten).

Ser ikke slitt ut. Men hvordan fungerer dette egentlig, i enden av gearstangen er det jo bare en konisk spiss.

Clutchdogen skyves i retning av propellen når man setter i akterover (gearstangen går ned).

Hvordan overføres bevegelsen fra gearstangen til clutchdogen? Det må vel også være en fjær som presser den motsatt vei når man setter i forover, finner ikke noe sånt på tegningen.

Det jeg tenker på er om det kan være noe med systemet som skal holde clutchdog'en i posisjon. (Imot et av tannhjulene)

Edit: Nå husker jeg det, det er en stang inni akslingen som den koniske flaten på gearstangen går imot, den tuppen man kan se i enden av akslingen.

Da er det 40 som er returfjæra. Denne er på plass og ikke skadet på noen måte? Og hullet i akslingen som pinnen går igjennom er ikke større enn det skal være (slitt) slik at det slarker her.?

Vet du hvorfor denne pinnen knakk, er vel ikke utsatt for noen stor belastning.

Har vel med billedvinkelen å gjøre, men for ordens skyld: Det ser ut som om tennene på den ene siden av clutchen er større en på den andre.

yamaha_clutchdog.jpg

Da er det 40 som er returfjæra. Denne er på plass og ikke skadet på noen måte?

Returfjæra er helt fin.

Og hullet i akslingen som pinnen går igjennom er ikke større enn det skal være (slitt) slik at det slarker her.?

Vet du hvorfor denne pinnen knakk, er vel ikke utsatt for noen stor belastning.

Pinnen knakk da undervannshuset var fullt av vann. Den hadde vel kilt seg pga manglende smøring.

Har vel med billedvinkelen å gjøre, men for ordens skyld: Det ser ut som om tennene på den ene siden av clutchen er større en på den andre.

Tennene på den ene siden er faktisk kortere enn på den andre. Det er tennene som griper når den går forover som er kortere. omtrent en mm kortere.

Er det for slitt til å brukes? Eller kan jeg bare snu clutch, sette den sammen igjen og håpe på at det går?

Vanskelig å si, litt rengjøring hadde gjort det litt enklere å se......hvordan er kantene på clutchen ?, er de slitt runde ? ...hvordan er motsvarende kant på fremover giret ??

Er en ting som jeg lurer litt på...du har IKKE hatt av pinjongen og fremover drevet ?? vilket vi si at eventuelte metall spon som kan ha havnet der fremdeles er der....

Er et par ting som ikke helt passer med clutchen.....

Når jeg kjører i gir kommer det et kraftig dunk(hele motoren rykker til) ca en gang hver 8. sekund på tomgangsfart( i gir)

På tomgang, clutches skal være temmelig utslitt for ikke å holde der.....

Pinnen knakk da undervannshuset var fullt av vann.

Dette girsystemet er nesten 100% likt det Mercury har brukt i maaange år ( forskjeller er bare selve sjalteren ), og på Mercury bare sitter den pinnen der, dens eneste jobb er å forbinde clutchen og en indre sjalteren......trenger ikke smurning til det .

Den hadde vel kilt seg pga manglende smøring.

Manglende smurning......hvordan er lagrene.....spesielt det du IKKE har sett på.....

Hvilket lager har mest kraft imot seg ved bruk ???

Inn med handa, roter giret med fingrene... press det godt inn samtidig..... kjenner du noe ?, hører du noe ?...

Kommer til flere bekjennelser ethvert ser jeg....

Det at tennene er kortere på den ene siden kan godt komme av at jeg måtte kjøre et stykke mens de glapp for å få båten på land. De kan ha blitt slitt da.

Disse delene blir ikke slitt ned, enten blir de banket runde ....eller så går det av skall....

Hvis dette er grunnen til at ting glepper MÅ delene byttes....

Arne Kjetil

Vanskelig å si, litt rengjøring hadde gjort det litt enklere å se......hvordan er kantene på clutchen ?, er de slitt runde ? ...hvordan er motsvarende kant på fremover giret ??

Er en ting som jeg lurer litt på...du har IKKE hatt av pinjongen og fremover drevet ?? vilket vi si at eventuelte metall spon som kan ha havnet der fremdeles er der....

Er et par ting som ikke helt passer med clutchen.....

På tomgang, clutches skal være temmelig utslitt for ikke å holde der.....

Har ikke hatt av pinjongen nei. Skruen som holder den sitter bom fast. Får dermed ikke undersøkt fremover drevet ordentlig heller.

Kantene på clutchen er litt avrundet, men ikke mye. Skal tørke litt av den og få tak i ett litt bedre kamera så jeg kan få tatt noen klarere bilder.

Det virker rett og slett som om clutchen ikke kommer langt nok inn i fremover drevet. Hvorfor den ikke kommer langt nok inn er et godt spørsmål. Det kan ikke være bare det at forover siden på clutchen er 1 mm lenger for den skal jo 5-6 mm inn i forover drevet.

Dette girsystemet er nesten 100% likt det Mercury har brukt i maaange år ( forskjeller er bare selve sjalteren ), og på Mercury bare sitter den pinnen der, dens eneste jobb er å forbinde clutchen og en indre sjalteren......trenger ikke smurning til det .

Den gjør vel kanskje ikke det. Da har jeg ingen anelse om hvorfor den brakk. Vet bare at den brakk og at den ikke lagde noen skader.

Manglende smurning......hvordan er lagrene.....spesielt det du IKKE har sett på.....

Hvilket lager har mest kraft imot seg ved bruk ???

Inn med handa, roter giret med fingrene... press det godt inn samtidig..... kjenner du noe ?, hører du noe ?...

Må av med undervannshuset og fjerne impelleren hvis jeg skal få rotert den med fingrene. Skal gjøre det seinere.

Disse delene blir ikke slitt ned, enten blir de banket runde ....eller så går det av skall....

De er jo litt runde i kantene, men de burde jo holde på mer enn bare kantene, er en godt stykke på alle delene som ikke er avrundet.

Har du noen gode tips om hvordan jeg skal få løsnet skruen som holder pinjong drevet?

Dersom tennene er kortere enn de skal være har du nok ikke noe valg; ny "dog".

Selv om de er kortere på den ene siden enn på den andre siden trenger de ikke være kortere enn de skal være. Tennene skråner litt og er bare slitt blanke på toppen så tror ikke de har blitt så mye kortere.

Droll: Får ikke ut forover drevet pga skuren som holder den sitter VELDIG fast og har ikke noen god måte å holde fast den andre enden.

Redigert av _V_ (see edit history)
Må av med undervannshuset og fjerne impelleren hvis jeg skal få rotert den med fingrene. Skal gjøre det seinere.

Hvorfor det ??, lagret jeg sikter til sitter bak giret som sitter igjen i huset ....forover giret..

Har du noen gode tips om hvordan jeg skal få løsnet skruen som holder pinjong drevet?

Ta av hele girhuset, fest akslingen i ei skrustikke......inn med rett fast nøkke ( eller annet )skru opp ( eller skru ned her da :lol: ), fest akslingen slik at du kan rotere huset...

Arne Kjetil

Hvorfor det ??, lagret jeg sikter til sitter bak giret som sitter igjen i huset ....forover giret..

For forover giret er låst til resten av systemet hele tiden. Aldri mulig å bevege det fritt uten å ta det ut. Merker om lageret er gåent hvis jeg tar av impelleren og roterer på akslingen(har testet det før). Men er jo greit å få ut alt for å se etter slitasje på drevene.

Går ut og demonterer resten nå.

Redigert av _V_ (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...