Ingar Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Den har vel sannsynligvis vært sånn siden den gangen motoren var i orden. Kan være gode sjanser for at dette løser seg bare du setter den riktig vei. Sitér dette innlegget Link to post
Sveinung_ Svart 22.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Velger å tro på det utsagnet. Det mest positive jeg har hørt på lenge. Men tar likevel å demonterer resten for å sjekke pinjong drevet. Merket noen hakk der tidligere. Kan tyde på løst metallspon e.l.? Sitér dette innlegget Link to post
Sveinung_ Svart 22.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 (redigert) Nå ligger hele undervannshuset i deler. Tok meg en halvtime å få av den nederste delen av impellerhuset. Salt....... Glemte jo selvfølgelig at det var et lager der så fine runde sylindre spratt ut over hele gulvet da jeg tok ut akslingen. Fikk nå satt det sammen igjen, men huff for noe pirk. Begge lagrene er ihvertfall helt fine(litt rust her og der, men ingenting på de små sylindrene(aner ikke hva de heter). Forover drevet var ikke slitt i det hele tatt. Pinjong drevet derimot hadde fire tenner med hakk i. Betyr det at dette må byttes? Synd å måtte koste på for mye på en motor jeg aldri kommer til å bruke selv.... Bilde kommer i morgen. Tar kvelden nå. Redigert 22.Juni.2008 av _V_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 (redigert) Den dogclutchen kan du bytte, i tillegg må du bytte motsvarende drev da inngreper i dette sikkert også er tilsvarende slitt. og shimse opp på nytt. Ellers av det du forteller om skader, litt rust osv... -Prøv heller å få tak i et brukt undervannshus..... Redigert 23.Juni.2008 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Sveinung_ Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 (redigert) Den dogclutchen kan du bytte, i tillegg må du bytte motsvarende drev da inngreper i dette sikkert også er tilsvarende slitt. og shimse opp på nytt. Ellers av det du forteller om skader, litt rust osv... -Prøv heller å få tak i et brukt undervannshus..... Hvorfor skal jeg bytte motsvarende drev når det ikke er slitt i det hele tatt? tror nok jeg klarer meg med den clutchdogen også..... Redigert 23.Juni.2008 av _V_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sveinung_ Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Har fått tatt et ordentlig bilde av pinjongen nå. Ser det ut som denne holder i to år til? Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Med motsvarende drev mener jeg det drevet som dogclutchens slitte del tar inngrep i, ikke det motstående drevet. Selve pinjongen holder nok i 2 år til---- Hvis det er det du har satt garantitiden til... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Sveinung_ Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Vet akkurat hvilket drev du mener og står fortsatt på at det ikk er slitt i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Kom du til noen konklusjon på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sveinung_ Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 (redigert) Kom du til noen konklusjon på dette? Hadde montert clotch-dogen feil vei. Var ute å testet motoren for en uke siden og alt fungerte knirkefritt. Den skal selges til fordel for større båt og motor (nordkapp 17) Slapp unna billig føler jeg. Kun et par hundrelapper til et par-tre oljeskift og noen pakninger. Redigert 10.Juli.2008 av _V_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Så med riktig vei var problemet vekk? (tenker på slitasjen på den) Sitér dette innlegget Link to post
Sveinung_ Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Ja. Tror nok slitasjen var der før problemet oppsto. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Ok. Takk for tilbakemelding! Sitér dette innlegget Link to post
TLarsen Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Hei! Jeg har også nesten samme oppførsel på min yamaha F30 som du hadde...kanskje det er det samme? Men min motor er bare kjørt 40TIMER!!! Dette er en 2004 modell...hadde den på service etter ca.18timer og den var innkjørt..Den er blitt jevnlig kjørt, men dog bare korte turer a`la 1time å slikt i slengen..Så når den nå hadde stått en mnd på land og jeg satte den ut...Da kom problemene..snodig...må være noe dritt yamaha har produsert om dette er årsaken på min også :( MVH TLarsen Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Årsaken til problemet som er omtalt i denne tråden var feilmontering av gearhuset, så det kan ikke være det samme du har. Meg bekjent er dette heller ingen svakhet hos Yamaha, første gang jeg kan huske at det har blitt omtalt på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.