kai Startet 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2008 Hei, Jeg har hatt en MD40A med HS1A gear (5000 timer) som nå har 6500 timer og lekker MYE olje ved zimmerring ved svinghjul. Den har gått helt problemfritt, men har vært i minste laget. HS1A gearet var ikke originalt på denne motoren, men ble montert etter en grunnstøting like før jeg kjøpte båten i 1999. Dette gearet er normalt montert på 41-motorer. Jeg har nå kjøpt en AQD40B for å få litt mere effekt og tenkte å bruke HS1A gearet på denne motoren. På den nye motoren er vibrasjonsdemper-platen defekt (2 fjærer med brudd), og av en helt annen type enn demperplaten på min gamle MD40A. Svinghjulet er også helt forskjellig. Mulig at dette svinghjulet ble skiftet når HS1A gearet ble montert. Kan jeg bytte over svinghjulet fra MD40A til AQD40B (som da blir TMD40B -:) ) uten at det blir problemer med ballansering. På noen motorer er jo veivaksel og svinghjul ballansert sammen. Manualen for xxMD40 og xxAD40 sier ingenting om at svinghjulet må monteres i en bestemt stilling på veivakselen, eller at de må ballanseres sammen. Er det noen som vet hvordan dette er på Volvo Penta motorer????????? Skrives ballansere med 1 l?? :-) MVH Skarven Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 balansere tror jeg. mange veivaksler har en tapp eller usymetriske skruehull på svinghjulsiden for at svinghjulet skal stå et sted. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.