Jump to content

Volvo penta tamd30...svartrøyk

primusmotor

Recommended Posts

Hei der ute, har en skilsø 750 med en tamd 30a 105 hk maskin i denne, har problemer med at jeg får svært mye svart røyk når motoren kommer over 3000 omd. Når jeg går med båten med bølgene bakfra, så ryker den når den må klatre på bølgene(får litt belastning) Motoren får for lite luft, når jeg åpner motorluken, så klarer jeg og få motoren opp til 3500 omd, men det varer bare i max 10 sek, så dør motoren ned mot 3000 omd og svartrøyken kommer veltende.... er det noen som har noen tips? Har akkurat kjøpt båten. Er det turboen??

Eller ladeluftkjøleren ???

på forhaånd takk

soa

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Har nytt luftfilter montert, motoren bruker ca 2 liter olje på 5-6 timers kjøring på 3000 omdr.

Tok kompresjonstest i går og da hadde jeg 30bar på alle sylindrene, mistenker turboen......

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

ja. det er det den gjør. jeg lå bak en baltic med td70 i fjor . røykla til tider store områder og røyken var faktisk som du sier svart , men noe blåskjær kunne skimtes der røyken ble tynnet ut i luften. den røyk mest ved dellast. full spiker var det mindre røyk og tomgang mindre røyk.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...