marflow Startet 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2008 Hadde i dag problemer med motoren min. Kjørte ca 30 min og skulle legge til ei brygge.. sakker litt ned på farten og motoren stopper. Til alt hell stoppa den like ved en marina og jeg kunne bare drive inn til den... hadde bensin på tanken og alt iorden Fyllte allikevel litt bensin og prøvde igjen. Da starta den som bare det. Kjører deretter hjemover og hva skjer.. jo båten stopper like ved båtplassen min når jeg igjen har sakket litt på farta (til ca 4-5 knop) Prøver å starte igjen det går forsåvidt men den dør ut. Dette gjentar seg flere ganger og motoren går i ca 30 sec for hver gang. Nå er dette turtalls uavhengig... Kjører båten opp i plan og poff så stopper den... Får IKKE start igjen... Slenger tu dregg... venter ca 10 min og prøver igjen.. båten starter og jeg får lagt til båtplassen min. Tenkte jeg fikk ta meg en tur for å teste igjen kjører da en tur på ca 30-35 min som går knirkefritt. Blir litt skeptisk til å legge ut på tur når slike ting skjer... føler at jeg må få fiksa noe før jeg kan dra ut igjen nå. Motoren har nye plugger Ny impeller (kjølevann kommer fint ut) Fint om noen har tips til meg her... :) Hilsen en småbekymret og ny båteier.... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Typisk problem på gamle Johnson/Evinrude er coilene. Det kan vise seg på mange måter, generell fusking, fusking på høyere turtall, startproblemer. Er coilene originale ville jeg byttet dem. Sitér dette innlegget Link to post
marflow Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 okay, takk for raskt svar :) Hvor på nettet er det greiest å bestille deler til en slik motor? Sitér dette innlegget Link to post
marflow Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 hmm, når jeg tenker etter så kom den litt til hektene igjen den ene gangen ide jeg pumpet inn litt bensin kan det eventuelt være noe med drivstoff pumpe? eller? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 Da kan det være verdt et forsøk å prøve en annen slang f.eks låne en. Har selv opplevd at å bytte slange var løsningen og til jeg fikk gjort det så måtte jeg sitte og pumpe på slangen/belgen manuelt, men det funket! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
marflow Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 okai, prøve å kjøpe ny bensinslange i morgen + nye coiler.... om dette ikke lykkes.. er det da fler forslag? :) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Hei, bare et "skudd i blinde", hva med vacuum på tanken din.? Hadde problemer men en plasttank fra Biltema, som ikke hadde nok åpning i lufteskruen på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Mye rart av problemer som kan oppsta pga dårlig bensinslange, f.eks at motoren trekker falsk luft i koblingene. Har også opplevd at ventilene i blæra har blitt så slitt at de fungerte "feil vei" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
marflow Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 viste seg i dag at det ikke blei noe greie på dette med ny bensinslange. Derfor bestemmer jeg meg for å ta en plugg sjekk. Skrur ut pluggene og skal skru dem inn igjen.. den ene går knirkefritt, men den andre er umulig og dra til Gjengene har med andre ord vært dradd over fra før. Kan det være her problemet er? Tok litt gjenge tape rundt pluggen og skrudde den forsiktig inn igjen... ikke fått kjørt så mye etter dette så vet ikke om det løste problemet? Er det andre greie måter å fikse dette på? eller er det å bare å få bytta topp ? Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Glem trikset med gjengetape, få satt i helicoilgjenger (løsgjenger). Gjengetape skal brukes på vannkoblinger. Du vil få for stort trykk til at det holder, og om det mot formodning skulle holde så får du ingen/dårlig kontakt med pluggen (den jordes gjennom gods). Et siste problem er varmen, tapen vil bare smelte. De fleste mekaniske verksteder kan hjelpe deg med å få satt inn helicoil. Sitér dette innlegget Link to post
marflow Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 takk for svar, okai får prøve det...:) Må vel plukke av toppen.. er dette mye arbeid for en som aldri har gjort det før? Gjenge og sette inn løsgjenger skal jeg alltids klare bare jeg får tak i riktig løsgjenge. Har de så fingjenga saker på wurth tro? eller er det andre plasser dere vil ambefale? Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Vet ikke om Wurth har, men disse har. Det er ganske dyrt å kjøpe hele settet, vil tro at det er rimeligere å få et verkstet til å sette inn. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Biltema har. bruk mye fett på tappen og rens ofte så går det uten å ta av toppen Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Ja så sannelig har de det, og til 90 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.