Kodvaag Startet 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2008 Jeg har en Joda 7500 snekke med mekanisk styring. Jeg må holde hardt i rattet over ti-tolv knop. Det virker som om propellen drar roret til ene veien. I normal snekkefart er det ikke noe problem, men jeg kjenner det litt da også. Har lyst til å bytte styresnekka til en som ikke tilbakefører moment fra roret tilbake til rattet. (Altså en snekke som gjør at du ikke kan stå under båten, bevege på roret og få rattet til å snurre) En venn av meg har frarådet dette, og sier jeg bør bygge om til hydraulisk styring pga den store motorkraften i båten. (25 knop/Ca 180 hk Yanmar/50mm propellaksel) Dersom styrewiren skulle ryke plutselig i full fart kan det bli farlig, men hydraulisk styring kan jo og svikte? Snekke uten feedback: ca 2000,- kroner Hydraulisk styring: ca 5000,- kroner Hva anbefaler de som har peiling? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Suggen (i sundet) Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 (redigert) Uten den minste tvil, hydraulisk styring som er dimensjonert til din båt. Redigert 20.Juni.2008 av M/Y LUCIELLE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.