Jump to content

Tært hull i sylindertopp, Honda 5 hk.

Baywatch

Recommended Posts

Båtsesongen er ikke kommet i gang hos oss enda, og nå spørs det om ikke den blir ytterligere utsatt...

Jeg skulle prøvestarte Hondaen i dag etter vinterlagringen. Oppdaget at det var tært bort store deler av sylindertoppen like ved tennpluggen, se bilde.

img_0782.jpg

Jeg tok likevel sjansen på å prøve å starte den. Motoren fyrte på 3. trekk i snoren, og gikk som normalt, MEN: det rant ut kjølevann i en jevn strøm der det er tært. Jeg antar at toppen nå må byttes, og med mindre jeg får tak i en brukt topp, blir vel ikke dette spesielt lønnsomt på en ti år gammel motor.

Spørsmålet nå er hvorfor dette har skjedd.

Noen fakta:

-Motoren er hjelpemotor i seilbåten vår, Marieholm IF, der den er montert i en brønn. Den kan ikke tiltes opp og står derfor i sjøen konstant.

- Videre: anoden nede på kavitasjonsplaten var lite tært. Jeg mener at jeg passet på at det skulle være kontakt mellom anoden og godset i motoren da jeg skiftet anoden i fjor, men jeg var kanskje ikke grundig nok? (Motoren ble nemlig sprayet med drev-stoff i og med at den står i sjøen hele tiden.)

- Motoren ble kjørt i ferskvann før vinterlagringen, men stort mer ble ikke gjort da det var en travel tid med bl.a barnefødsel i fjor høst.

Dette ble uansett en nedtur :headbang:

Redigert av S/Y Cleopatra (see edit history)

Hva med båtens el anlegg evt om du ligger med landstrøm. og evt om du har jordet motoren din ekstra. det kan jo være at disse motorene har problemer med og kvitte seg med vannet på det aktuelle punktet

Hvis du vet om et godt mekanisk verksted som sveiser alu, kan du jo prøve og reparere den hvis ny topp er dyr :seeya:

Norske båter er best!

Vet ikke hva en ny topp koster, har ikke fått sjekket siden jeg oppdaget det hele nå utenfor verkstedets åpningstid.

Motoren kan kobles til båtens el.anlegg da den har ladefunksjon, men dette kobles fra når båten ikke er i bruk. Imidlertid vet jeg at en annen båt i havnen fikk tæring på hekkaggregatet en gang. Kan det være at problemet stammer fra en annen båt i nærheten? (Nå er vi inne på noe jeg ikke kan noen ting om)

starter motoren, er det ikke usannsynlig at den kan fixes.

Alu kan sveises, loddes og fylles med kjemisk metall.

I tillegg til at det sikkert finnes vrakede motorer som toppen kan doneres fra. Ring rundt til verksteder som kan tenke seg å ha en vrakmotor. Kellox har nye deler disse....

Suzuki

No boat needed..

Ringer MC Marine, Hondaverkstedet i Bergen, på mandag, og ber om råd og evt om de har en brukt topp liggende.

Det går ikke akkurat tretten på dusinet av disse motorene, så jeg skal vel ha litt flaks for å finne en passende "donor".

Det jeg også vil finne ut er hvordan denne skaden kan ha oppstått, med tanke på å unngå samme situasjon senere. Noen flere som mener noe om årsaken?

- Videre: anoden nede på kavitasjonsplaten var lite tært. Jeg mener at jeg passet på at det skulle være kontakt mellom anoden og godset i motoren da jeg skiftet anoden i fjor, men jeg var kanskje ikke grundig nok? (Motoren ble nemlig sprayet med drev-stoff i og med at den står i sjøen hele tiden.)
Har du hatt drevstoff på anoden?

Da har i alle fall den ingen effekt...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

S/Y Cleopatra

Av bildet ditt ser jeg at det er plenty andre potensielle steder det kan "smuldre" bort deler av motoren. Av bildet fremkommer det at det er flere steder som er sterkt irret. Dette er mest sansynlig rester av saltvann, som enkelt kunne vært skylt vekk med lunkent ferskvann regelmessig. Ved mye salt så er det utrolig hvor fort aluminium anløper. Motoren skal kjøres i ferskvann før vinterlagring og det er et must å skylle motoren utvendig på blokken også.

Dette har ikke noen sammenheng med naboens landstrøm. Det er enkelte motorer som er værre en andre når det gjelder dette, og det er ikke noe nytt. Selv har jeg skiftet flere topper med slike skader på 9,9 og 15 HK Yamaha fra 80 tallet. Det som er litt undelig er at det etter mitt syn var disse blokkene som utmerket seg når det gjaldt Yamaha.

Materialet på din Honda kan selvfølgelig være av tilsvarende dårlig legering, men renhold og fjerning av salt utv. og innv. hadde hjulpet.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Clas Ohlson har en metall epoxy (Artikkelnummer 34-3469) denne er hurtigherdende, men de hadde i butikken en lagsomtherdende "J-B weld epoxy" med dobbelt styrke. De påstår at denne kan brukes i stedenfor sveising. Vet at faderen fro 30 år siden benyttet vanlig Araldit epoksy til å tette tilsvarende skade i blokka på en gammel Sleipner 7 hk. som stod i snekka, og det holdt i årevis.

Først: Takk for alle svar.

Har du hatt drevstoff på anoden?

Da har i alle fall den ingen effekt...

Det er jeg klar over. Motoren ble sprayet først, deretter ble aleggsflaten pusset ren før anoden ble montert.

S/Y Cleopatra

Av bildet ditt ser jeg at det er plenty andre potensielle steder det kan "smuldre" bort deler av motoren. Av bildet fremkommer det at det er flere steder som er sterkt irret. Dette er mest sansynlig rester av saltvann, som enkelt kunne vært skylt vekk med lunkent ferskvann regelmessig. Ved mye salt så er det utrolig hvor fort aluminium anløper. Motoren skal kjøres i ferskvann før vinterlagring og det er et must å skylle motoren utvendig på blokken også.

Nå har ikke jeg hatt denne motoren så lenge, men jeg innser at vedlikeholdet kunne vært bedre. På den annen side har jeg hatt flere andre påhengere, og flere har også hatt slike rester av saltvann som du beskriver, men ingen har vært i nærheten av det som er på denne motoren. Tidligere har det vært tilstrekkelig å tørke av med en klut om høsten. Som nevnt gikk det litt fort i svingene da motoren ble satt vekk for vinteren.Det får bli en lærdom for ettertiden at rengjøringen ikke må slurves med.

Konstruksjonssvakhet?

Kanskje det. Jeg har i alle fall ikke oppevd lignende på andre motorer jeg har hatt.

Hvor gammel er denne motoren?

Den er fra 1998.

Kjemisk metall er en gjenganger i svarene her. Det er kanskje verd å prøve, håper bare at det blir tett nok, ettersom det er deler av anleggsflaten mot toppakningen som er borte.

Ny topp koster 2450,- , altså nesten en tredel av prisen på en ny motor. Det er med andre ord ikke så veldig aktuelt, tror jeg, å spandere så mye på en halvgammel femhester. En kamerat med kontakter i bransjen er satt på saken for å "fiske" litt etter en brukt topp.

Sveising har vært nevnt som et alternativ. Noen som vet om noen i bergensregionen som kan ta på seg et slikt oppdrag?

Takk for tipset, Chagall.

Nå har jeg imidlertis mer eller mindre bestemt meg for å gjøre noen omprioriteringer og kjøpe ny motor. Det er mye triveligere å ta med familien ut i båten når jeg stoler 100% på motoren, selv om det er seilbåt vi har.

Det blir enten en ny Honda, eller en totakts Yamaha, hvis jeg får tak i en overligger. Disse to vet jeg passer nedi brønnen på båten. Kan jeg velge, blir det en Yamaha :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...