Havdude Startet 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2008 Gromling 15 foter er laget av Linge som bl.a har laget/designet Wesling, Musling, Fjordling, Windy mm. Jeg vurderer å kjøpe en Skibsplast Sportmann, men fikk øynene opp for Gromling 15 foter. Er det noen som har noe informasjon om denne båten? Gjerne også en sammenligning med Sportmann. Vet noen hvor stor mottor som er anbefallt? På forhånd takk. Sitér dette innlegget Gromling 15 med 70 HK Tohatsu Link to post
ivar Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 Gromling kom til ca 84-85 , etter at Musling 12/14 kom på markedet. Den har i motsetning til Musling/Wesling osv ikke vannballast tunell, noe som gjør den litt mer ustabil v/ stilleligge. Har selv en Gromling av ukjent årgang, har mistanke om at det er "hjemmestøp" , da innerskrog er dårlig avstivet og båten virker ganske lett. Med 60hk Yamaha gjør den ca 39 knop m/ 21" alu prop. Vet om en som har 140hk Evinrude på sin, det blir litt i overkant da han ikke får den stabil i over 50 knop... Linge selv hadde vel 90hk som maks anbefalt motor. Sammenlignet med Sportmann 14 er det "no contest" , v-bunnen i Gromlingen gjør den totalt overlegen når det gjelder kjøre/sjøegenskaper, Skibsplasten blir en flatbunnet balje i forhold. (Har noen timer i Skibsplast 14 m/60hk, den sommeren hadde jeg mye vondt i ryggen...) Men skibsplasten er bredere,mer stabil når den ligger i ro og mer forseggjort i innredningen. Maks anbefalt motor på 14 Sportmann er vel 40hk,skal da gjøre ca 28 knop. Ikke sikker på hva den gjorde med 60hk - det var før GPS'ens tid. Sportmann er også ganske "stutt" i skroget og treg å få i plan, vil si Gromlingen er mer lettplanende. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Draco24styling Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 Hva med draco 17. har en slik selv og er veldig fornøyd med båten i sjø. I min sitter det vp aq140, som yter 125hk, båten gjør 32 kn med 4 stk ombord Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Daffy Svart 22.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2008 Maks anbefalt motor på 14 Sportmann er vel 40hk,skal da gjøre ca 28 knop. Ikke sikker på hva den gjorde med 60hk - det var før GPS'ens tid. Sportmann er også ganske "stutt" i skroget og treg å få i plan, vil si Gromlingen er mer lettplanende.Mener at min gjorde 37 med 50 hk.Tror nok 28 er litt lite med 40 hk... Men Havdude som jeg sa i den andre tråden din. Skibsplast 14 er ingen sportslig båt selv om den heter sportmann Det er en turbåt og det duger den bra til bare det ikke blir alt for mye sjø. Denne Gromlingen kjenner jeg ikke til men det virker å være en ganske tøff båt og sikkert bedre egnet til ditt bruk. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
ivar Svart 22.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2008 Skibsplast oppgir selv 28 knop m/40hk, synes 37 knop m/ 50hk hørtes mye ut.. Var det målt med GPS eller trykklogg? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Daffy Svart 22.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2008 (redigert) Det var målt med stoppeklokke og to pinner som indikerer kvartmilen hvis jeg ikke husker feil Redigert 22.Juni.2008 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
yzfr17 Svart 22.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2008 Sportmann er også ganske "stutt" i skroget og treg å få i plan, vil si Gromlingen er mer lettplanende. Monterte en gang Smart Tabs fra Båtbua i Fr.stad på en Sportsmann 14, den blir betydelig mer lettplanende (alle kjøreegenskaper forbedres) Sitér dette innlegget Kim Link to post
Havdude Svart 22.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2008 Takk for veldig fine tilbakemeldinger. Skulle gjerne kjøpt en gul Draco 17 men jeg synes 30 knop er litt lite og med 5 ekstra knop så vet jeg at jeg er fornøyd (føles ikke som om det er så lenge siden guttedagene). Jeg må dermed mist opp i 140 HK for et sprekt ekseplar og det er ikke mye å velge mellom for tiden. Denne ser flott ut: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Men er nok ganske tørst er jeg redd og så er prisen dessverre litt for stiv for meg i år. Jeg har enda et spørsmål vedrørende Gromling: Noen skriver at båten er selvlensende og andre skriver at det er innstalert lensepumpe. Vet noen om det finnes to forskjellige utgaver av denne båten? Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Gromling 15 med 70 HK Tohatsu Link to post
ivar Svart 22.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2008 Orginalt er den ikke selvlensende. Mulig det går å bygge den om til det... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Havdude Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 (redigert) Da er Gromlingen kjøpt: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Det er et oppussingsprosjekt om den skal bli pen. Tenkte å begynne å sparkle det verste av sprekker med Polyesterbasert sparkel fra Biltema. Er det noen som har andre evt. bedre forslag? Så er vindskjermen sprekt og lappet sammen. Vil gjerne ha en hel vindskjerm og tengte å snakke med en lokal glassmester, men kan det hende at det finnes noen reservedeler til disse båtene noe sted? Evt. noen som vet hva en slik skjerm bør koste å få laget? En lanterne er knust og det er jo fint med de samme lanternene. Noen som vet hvor de har gode priser på slikt? Jeg må også ha en ny havnepresenning. Jeg fikk med den gamle, men det er ikke mange av festene som vil sitte fast da hullene minst er på størrelse med en femmer, he he. Noen med Gromlinger som har vært i samme situasjon? Putene har fått mye fuktighet og går på siste verset. Spessielt er treverket som danner underlaget i putene morsome i sin vandige form. Vurderer om like godt alle setene bør byttes. Er det noen som vet om hvor man kan få et uslåelig tillbud på omtrekking evt. oppbyggede seter/sofa fra bunnen? Jeg kan levere inn de originale. Hadde vert supert om det finnes noe standard som er ferdigtillpasset denne båten. Noen som vet om noe slikt. Jeg har en god følelse for denne båten og ble glad i den med det samme jeg så den selv om den var langt fra så fin som jeg trodde i virkeligheten. Jeg vil gjerne at den skal bli helt fin igjen og kan ta noe i sommer og resten til neste år. Kanskje lakke den om til neste år. Vet noen om hvor mange slike båter som ble produsert/solgt? Evt. om den i små format lages enda? Evt. hvor/hvem? Motoren ser ut til å ha blitt stellt godt med og jeg er ivrig etter å se hvor fort dette går med en relativt lett to takters Tohatsu 70 HK. Noen som vet hvilket propell jeg kan spare til for å få enda mere fart samt hvor denne propellen kan kjøpes til best mulig pris? Propeller bør vel kanskje kjøpes nytt? Dette var mange spørsmål og jeg blir takknemmelig om jeg kan få noen svar på noen av dem. Takk til Baatplassen og informative svar Hav-ling-dude Jeg gleder meg til jomfruturen Redigert 25.Juni.2008 av Havdude (see edit history) Sitér dette innlegget Gromling 15 med 70 HK Tohatsu Link to post
Noflow Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 hmm, kommer ikke inn i noen annonse på linken din, men gratulerer med ny båt:) Sitér dette innlegget Link to post
Havdude Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 hmm, kommer ikke inn i noen annonse på linken din, men gratulerer med ny båt:) Her er den: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Sitér dette innlegget Gromling 15 med 70 HK Tohatsu Link to post
ivar Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Sto samme setene i min, de var også i laber stand. Er bygd på isopor stamme (!) , så de tåler ikke all verden. Prøvde å stive de av men det gikk dårlig. Satte så inn stolene fra Weslingen. (SAP "rørstoler") Har kun sitteputa til benken bak, ikke ryggputa. Ville kjøpt nye seter og ikke "dillet" med de gamle, man trenger noe solid , med bra sidestøtte når det begynner å gå unna. Benken bak burde være grei å fått byttet kryssfiner på, evt lagd ny med den gamle som mal. Lanternene ser ut til å være std Hella eller tilsv. , skal gå å få tak i hos de fleste båtforhandlere. Havnepresenning bør du kunne få sydd ny med den gamle som mal. Vet ikke hva slags girutveksling Tohatsuen har, en Yamaha 70 på den båten vil bruke 19-20-21" , avhengig av om det er stål eller alu, samt fabrikat. Kan være stor forskjell på 2 propeller med angivelig samme stigning.... Burde gjøre i overkant av 42 med rett propell og oppsett. Er greit å kjøpe brukt prop, så lenge den ser hel og fin ut. Kjøpte akkurat en 13.25x19" Turbo Quest fra www.deltaprop.com , kom på $389 inkl frakt (+ evt moms/gebyr) , den skal brukes på Weslingen iår. Du kan ellers høre med Olle på winracepropellers hva han anbefaler. Men uansett greit å se hvordan den propen du har idag funker (fart + rpm) og hva slags dimensjon det er. Bruker selv polyestersparkel med glassfiber der det er skader, deretter poyestersparkel/finsparkel for å få det jevnt og fint før sliping. (Har slipt og sparklet endel på min også, den viste seg også å være i dårligere stand enn jeg først trodde - men ble glad i båten likevel. Blir nødt til å dele skrogene for å fjærne råtten kryssfiner , ikke sikkert det blir i år... ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Havdude Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Hei Ivar og resten av Linge entusiaster, Takk for mange gode råd. Ivar, er det slike stoler du har satt inn i Gromlingen din? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Jeg lurer på om det er plass i den relativt smale Gromlingen til disse. Og da har du altså tatt bort den orginale sokkelen som de gamle stolene var festet i? Om du satte inn slike stoler, fikk du laget sofaen bak i samme trekk? Evt. hvor? Noen som vet om et gunstig firma å bestille en liten havnepressenning fra? Kan sende med orginalpressenning. Jeg har virkelig lysst til å sette Gromlingen min i top "orginal" stand, men har ikke noe videre erfaring med å pusse opp båter. Suger til meg allt av informasjon og er glad for baatplassen.no. Båten min er rød og det er jo ikke orginalfarge. Synes det bør være orginalfarge! Hvilken farge har din båt Ivar? Vet du/dere om Gromlingen kom i flere farger? Selgeren fortalte at båten min er turkis, he he - Hvorfor ikke? Vet du/dere evt. om hvilke fargekoder som er orginal for denne båten? www.westermoen.no selger både gul/blå og hvit gelcoat. Vet noen tilfeldigvis om denne blåfargen er den samme som min selger mener er turkis? Den hvite fargen innvendig i båten min er vel den hvite gelcoaten? Har stillt en del spørsmål til www.westermoen.no, men de har ikke laget Gromling så det er lite informasjon å hente her dessverre. Ved omlakkering, bør jeg pusse ned den røde lakken helt? Tengte å få den lakket ved et billakkeringsverksted for best mulig resultat. Noen som kjenner et firma/noen som er flinke og relativt hyggelige på pris i Akershus/Østfold? Ivar skriver at han må dele skråget, hjelp, er det kanskje noe jeg også må gjøre? Hvordan finner jeg ut av det? Bør jo evt. gjøres før en omlakering. Kan noen tipse om noen som kan gjøre en slik skrågsdelingsjobb, jeg tar ikke sjansen på å gjære noe slikt selv. Fortsatt god kveld Havdude Sto samme setene i min, de var også i laber stand. Er bygd på isopor stamme (!) , så de tåler ikke all verden. Prøvde å stive de av men det gikk dårlig. Satte så inn stolene fra Weslingen. (SAP "rørstoler") Har kun sitteputa til benken bak, ikke ryggputa. Ville kjøpt nye seter og ikke "dillet" med de gamle, man trenger noe solid , med bra sidestøtte når det begynner å gå unna. Benken bak burde være grei å fått byttet kryssfiner på, evt lagd ny med den gamle som mal. Lanternene ser ut til å være std Hella eller tilsv. , skal gå å få tak i hos de fleste båtforhandlere. Havnepresenning bør du kunne få sydd ny med den gamle som mal. Vet ikke hva slags girutveksling Tohatsuen har, en Yamaha 70 på den båten vil bruke 19-20-21" , avhengig av om det er stål eller alu, samt fabrikat. Kan være stor forskjell på 2 propeller med angivelig samme stigning.... Burde gjøre i overkant av 42 med rett propell og oppsett. Er greit å kjøpe brukt prop, så lenge den ser hel og fin ut. Kjøpte akkurat en 13.25x19" Turbo Quest fra www.deltaprop.com , kom på $389 inkl frakt (+ evt moms/gebyr) , den skal brukes på Weslingen iår. Du kan ellers høre med Olle på winracepropellers hva han anbefaler. Men uansett greit å se hvordan den propen du har idag funker (fart + rpm) og hva slags dimensjon det er. Bruker selv polyestersparkel med glassfiber der det er skader, deretter poyestersparkel/finsparkel for å få det jevnt og fint før sliping. (Har slipt og sparklet endel på min også, den viste seg også å være i dårligere stand enn jeg først trodde - men ble glad i båten likevel. Blir nødt til å dele skrogene for å fjærne råtten kryssfiner , ikke sikkert det blir i år... ) Sitér dette innlegget Gromling 15 med 70 HK Tohatsu Link to post
ivar Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Kan ikke tenke meg at du skulle trenge å dele skrogene. Grunnen til at jeg ønsker å gjøre det er at båten min ikke er bygd "fagmessig" , men avstivet med masse innstøpt kryssfiner som etterhvert har fått en litt merkelig konsistens. Derfor ønsker jeg å dele slik at jeg kan fjerne det som er råttent for så å bygge inn nye avstivninger (m/ divinycell..!) De setene jeg bruker har bare en stålbøyle til ryggstø , denne er kledd med en skumgummipølse. Disse er festet i dørken med sleideskinner (som de har på f.eks Maritim) slik at de kan justeres i lengderetning samt tas helt ut. Tør ikke si noe om originalfarge på båten, min er "Hvit" dvs snøhvit. Den hvitfarga Westermoen bruker er "8012 Oceanhvit" eller no sånt , en mer off-white variant. Ville iallefall konsentrert meg om å få alt det tekniske iorden først. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.