Godværseileren Startet 22.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2008 Følgende skjer når jeg skal starte motoren: Når jeg setter på tenningen lyser ladelyset og det går en alarm. Hvis jeg allikevel starter motoren lyser lampen og alarmen tuter hele tiden. I mens motoren er igang får jeg omtrent 12 V på voltmeteret, men så snart jeg skrur den av går den ned i minimum. Hvis jeg kobler til landstrøm så får jeg strøm på voltmeteret. Når jeg kobler fra så synker spenningen forholdsvis raskt ned til minimum igjen. Jeg har to forbruksbatterier som virker helt døde (inget utslag på syremåleren). Startbatteriet virker imidlertid å være bra. Spørsmålet blir da: Er det kun batteriene som har røket og som må fornyes eller har jeg et problem med ladesystemet? Dersom det kun er batteriene, hvorfor svikter plutselig begge disse samtidig, og ville ladelyset "merket" dette? Men hvis det er noe galt med ladingen, hvorfor slår voltmeteret ut når motoren går (dette tyder vel på at dynamoen gir strøm til batteriene)? Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 22.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2008 (redigert) Hva er hvilestrømmen på batteriene da? Om syrevekten er lav, men jevn, så har du dårlig ladet batteri. Mål hvilestrømmen før start, og mål hvilestrømmen etter start. Gi gass og mål hvilestrømmen. Post resultaltet her da er det lettere å synse videre. Hva mener du med minimumen? hvor langt ned? Redigert 22.Juni.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 22.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2008 prøv å lade opp foruksbatteriene dine ,,de høres veldig døde ut men det kan jo være manglende lading som har tappet de helt ned .sjekk at det er vann på de Ang. lading bruk et multimeter e.l og sjekk hvor mye lading dynamoen din gir , nesten 12 volt høres lite ut , begynn med det og gi tilbakemelding ,så får du nok masse hjelp her . Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Smaapala Svart 22.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2008 (redigert) Viss ladelyset lyser indikerer jo dette at dynamo ikke lader. Du leser av 12 volt på voltmeter når motoren går indikerer også at dynamo ikke lader. Selvfølgelig kan batteri være gåen. For å finne ut om batteriene er gåen må du lade dem opp for å se tilstanden. Koble batteriene ifra og lade dem ett for ett for å se om batteriene tar lading. Da kan du lese av syrevekten på alle Celler som da skal ha tilnærmet lik syrevekt. For å få skikkelig test burde batterien også vært belastningtestet men dette har vanligvis ikke menig mann tilgang til i en båt. Begynn med å få strøm på batteriene. Kontroller at alle kabler er ok på/rundt dynamo. Ville så skaffet meg ett voltmeter for å kunne måle direkte på dynamo for å se hvilke spenninger som finnes. Her kommer det jo litt an på hvilke kunskaper du selv besitter Hilsen Smaapala UPS her var det kommet mange svar før meg Redigert 22.Juni.2008 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Godværseileren Svart 22.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2008 Viss ladelyset lyser indikerer jo dette at dynamo ikke lader. Du leser av 12 volt på voltmeter når motoren går indikerer også at dynamo ikke lader. Selvfølgelig kan batteri være gåen. Slik jeg ser det må jo disse 12 voltene komme fra dynamoen. Når motoren ikke går viser som sagt voltmeteret det minste det klarer (tror det er 6 volt, det gir altså ikke utslag). Kan det ikke tenktes at dynamoen gir strøm, men at noe av spenningen forsvinner da det prøver å lade ødelagte batterier? prøv å lade opp foruksbatteriene dine ,,de høres veldig døde ut men det kan jo være manglende lading som har tappet de helt ned .sjekk at det er vann på de Jeg har prøvd å lade dem opp, både via motor og via landstrøm, og alt tyder på at de er døde. Spenningen forsvinner svært raskt fra dem, og syrevekten er svært lav, faktisk så lav at indikatoren ikke flyter opp i det hele tatt fra noen av cellene... Men har de dødd grunnet at de ikke får lading? Når jeg måler på batteripolene med multimeter får jeg spenning (ca 12 V når motoren er igang, men knapt utslag når den ikke er det) Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 22.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2008 Det kan tyde på at ett batteri er gåen. Da må du koble batteriene ifra hverandre og lade ett og ett batteri for å se hvilke batteri som er ødelagt. Er det kortslutning i ett batteri vil dette tappe sammenkoblede batteri til ned til samme nivå. Når du sier at du har prøvd å lade, men strømmen forsvinner, da må jo strømmen forsvinne ett sted. Det er nærligende å tro at den forsvinner igjennom ett ødelagte batteri. At du måler 12 volt når motoren går kan også tyde på ett kortsluttet batteri. Det at du måler 6 volt før start viser jo at det er en spenningsøkning som kan indikere lading. Kan også være andre koblinger i båten som bare kobler startbatteri mot forbruksbank slik at det ser ut til at dynamo lader. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 22.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2008 Hei. Hvis spenningen ligger under 6V så er det nok stor fare for at batteriene er ødelagt eller i hvert fall sterkt svekket. Jeg foreslår følgende : 1. Kobl fra begge batteriene, slik at det ikke er kontakt hverken mellom dem eller til motoren. 2. Kobl på en batterilader, og la den stå minst 1 døgn på hvert batteri. 3. Mål spenningen mens laderen står på. Denne bør være rundt 14,4V etter 1 døgns lading. 4. Ta av laderen, og la batteriet stå uten tilkobling et døgns tid. 5. Mål spenningen på batteriet nå. Denne skal være ca. 12.7V. Er den lavere enn 12V så kan du garantert kassere batteriet. 6. Nå kan du koble til et batteri, uten å skru på tenningen. 7. Spenningen skal være den samme som i pkt. 5 (det skal ikke være noe som drar strøm). 8. Hvis du har tilgang til amperemeter så kan du sjekke om det går noe strøm. Den skal være 0 hvis alt er avslått. 9. Start motoren, og sjekk spenningen på batteriet. Denne skal være ca. 14.4 V hvis du gir på litt. Har du hovedstrømbryter, og er denne avslått når du forlater båten ? Hvis batteriene er tappet så lavt så må det være noe som drar strøm. Har du lensepumpe ? Da kan en feil her medføre at den tømmer batteriet. Jeg har selv mistet et lokk til en spray-boks i kjølen, og det la seg selvsagt under flottøren til lensepumpa, slik at denne gikk til batteriet var tomt. Hvis du gjennomfører denne sjekken, så vil det være enklere å svare på hva som er galt. LYKKE TIL! Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 22.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2008 Vet ikke hvordan batterivelger du har i båten. Men hvis du lar velgeren stå på start, er det vel sansynelig at forbruksbatteriene ikke er med i ladekretsen, spenningen over voltmeteret ditt skal da vise 14,4v. Siden ladelampa di ikke slukker og voltmeteret ditt står på 12v med motoren igang, så er det tvilsomt at dynamoen din lader. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Godværseileren Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Det stemmer nok at dynamoen ikke lader. Ingen spenning direkte fra denne, så den er nå tatt ut og levert til en motor (og forhåpentligvis dynamo) -kyndig kamerat. ...men i tilfelle han ikke får sving på den: Hvordan er det å få kjøpt ny dynamo? Er det lang leveringstid eller er dette hyllevare som man lett får kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Hvordan kom du til at dynamoen er defekt, fortell, det er jo det vi andre lærer av. Sitér dette innlegget Link to post
naumar.no Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Kanskje du kn bruke denne? http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=102777 Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
Godværseileren Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Hvordan kom du til at dynamoen er defekt, fortell, det er jo det vi andre lærer av. Jeg målte spenningen ut fra dynamoen, enkelt og greit. Spenningen var konstant på omlag 4 V uavhengig av om motoren gikk eller ikke (og av turtallet på motoren). I mine øyne er dette et klart tegn på at dynamoen ikke gir strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.