Jump to content

Dieselforbruk KAD 43 / Sink anoder

auriga30

Recommended Posts

Hallo.

Er eier av en Mørejet 30 med 2 x KAD 43 216 ahk i kjelleren. Båten veier 6400 kg ferielastet og 75% oppfyllt vann/diesel. Full rulle 3900 o/min. Kjører normalt med 3100 o/min farta ligger da på 30-knop. Forbruk målt til 56 liter/time. Hvordan lyder tallet for forbruk i ørene til en som har erfaring og tror han kan si noe om dette?

Kan ikke finne opplysninger om sinkanoder i instruksjonsboka for KAD 43. På forespørsel til levereandør svares at det ikke er slike. Har nå kommet over ett lite hefte som inneholder di mest nødvendige delene til VP her framgår det at det leveres sinkanoder til nevnte motorer????

Takknemlig for opplysende svar.

Ha en fin seilas.

:flag:

"Auriga"

Jeg kjenner ikke motoren, men uansett om den kommer med sinkanoder eller ikke bør du montere dette. Du får mange universal-anoder som du kan montere, bare pass på at den har god kontakt med gods

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Selve motoren har ikke zink anoder, men drev og transom skal selvsagt ha zink. Dersom du bruker stålpropeller bør du doble zinken på transomplate og montere trekant zink på bærearm/gaffel til drevet.

Forbruket virker rimelig - har selv 2 stk i min Sunseeker og beregner 50 l/h ved planlegging av tur. Som oftest bruker jeg rett under 50 l/h.

marsjer da på 3000-3100 o/min og farten ligger mellom 29,5 og 33 knop.

• 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...