nimbuster Startet 22.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2008 Jeg har et par davitere påmontert, og skulle trekke opp jolla m/påhenger. Trakk nok litt for stramt opptil, men plutselig røk hele stroppen (båndet) og jolla deiset i sjøen. Vet at 2 davitere skal tåle en vekt på minst 150 kg, men jolle og påhenger veier vel bare ca. 75 kg. Noen som har erfart dette, og som kan anbefale en annen og sterkere type stropp? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2008 ILAS har vel i sin tid kopiert Whithal daviterne (har noe bakgrunnsinfo om dette - men vil ikke komme i juridisk minefelt). Whithal bruker tynn wire. Har du mulighet til å erstatte beltet med wire? Jeg skulle tro at du kan få montert/presset på opphengssystem på wiren hos en seilmaker. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Tror ikke det er lagt opp til wire der, men klart...wiren er jo mye sterkere. Jeg vet at det er flere som har hatt problemer med ILAS sine stropper....men ferietiden slår vel til for mange i disse dager. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Det der har hendt meg også. Men det var delvis selvforskyldt. Jeg hadde ikke beskyttet stroppen der den hang og gnagde på akterenden av jolla. Det var akkurat der stroppen røk. Jeg bare demonterte stroppen, (det er ganske enkelt) tok den med til en som hadde kraftig symaskin, og fikk sydd en ny løkke på den. Det var minimalt med avkapp, så stroppen er fortsatt lang nok. Nå har jeg tredd på en liten slangebit over der hvor stroppen ligger inntil jolla og gnager. Elers bør det være mulig å få tak i ny stropp hos Ilas antar jeg. Eventuelt prøve å bruke deler fra en lastestropp elns. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 (redigert) Det er ganske vanlig iflg ILAS. De nye stroppene de selger nå har lengre dobbelt-søm for å lage løkken. Koster heller ikke allverden å kjøpe nye av ILAS - kjøpte nye hos dem selv i fjor. Selv stoler jeg ikke på dobbelt-sømmen og har laget en knute-løkke. Har holdt så langt, men jolla mi er veldig lett (30 kg + motor 26 kg). Dersom du bytter til nye bør du nok skru av daviten å gjøre skifte på land - det er noen små-deler du helst ikke vil miste edit: jeg for min del sliter med lakken. det skaler av i fleng - noen som har gode tips? i fjor ble de pusset ned, grunnet og lakkert på nytt, men det er ikke bedre av den grunn Redigert 26.Juni.2008 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Takk for tips1 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.