Jump to content

ILAS davitere, og stropper som ryker

nimbuster

Recommended Posts

Jeg har et par davitere påmontert, og skulle trekke opp jolla m/påhenger. Trakk nok litt for stramt opptil, men plutselig røk hele stroppen (båndet) og jolla deiset i sjøen.

Vet at 2 davitere skal tåle en vekt på minst 150 kg, men jolle og påhenger veier vel bare ca. 75 kg.

Noen som har erfart dette, og som kan anbefale en annen og sterkere type stropp?

Det der har hendt meg også. Men det var delvis selvforskyldt. Jeg hadde ikke beskyttet stroppen der den hang og gnagde på akterenden av jolla. Det var akkurat der stroppen røk. Jeg bare demonterte stroppen, (det er ganske enkelt) tok den med til en som hadde kraftig symaskin, og fikk sydd en ny løkke på den. Det var minimalt med avkapp, så stroppen er fortsatt lang nok. Nå har jeg tredd på en liten slangebit over der hvor stroppen ligger inntil jolla og gnager.

Elers bør det være mulig å få tak i ny stropp hos Ilas antar jeg. Eventuelt prøve å bruke deler fra en lastestropp elns.

Det er ganske vanlig iflg ILAS. De nye stroppene de selger nå har lengre dobbelt-søm for å lage løkken. Koster heller ikke allverden å kjøpe nye av ILAS - kjøpte nye hos dem selv i fjor. Selv stoler jeg ikke på dobbelt-sømmen og har laget en knute-løkke. Har holdt så langt, men jolla mi er veldig lett (30 kg + motor 26 kg).

Dersom du bytter til nye bør du nok skru av daviten å gjøre skifte på land - det er noen små-deler du helst ikke vil miste :smiley:

edit: jeg for min del sliter med lakken. det skaler av i fleng - noen som har gode tips? i fjor ble de pusset ned, grunnet og lakkert på nytt, men det er ikke bedre av den grunn

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...