Jump to content

Bøying av teakfiner

Ojda

Recommended Posts

Du kan ikke bruke teakfiner. Du må bruke bladfiner av teak eller annet treslag og bygge opp til finer med flere lag, hva du bruker på de underste lagene spiller liten rolle. Heller ikke hvilken vei du legger det. Når det gjelder siste laget(finish) ville jeg tapet en stripe på hver side på selve innredningen, laget hjørnebiten så stor at den gikk utover denne tapen. Selvsagt ha lim mellom. Stifteller skru fast en lekte inne på tapet område. La tørke og renskjær tilslutt sidene hvor det er tapet og fortsett med de rette sidene. Er radiusen liten hadde jeg vel prøvd meg på stimming la i allefall bladfineret ligge i veldig varmt vann før du prøver deg. Lykke til og la oss høre om det går og hvordan du gjorde det. Selv har jeg ikke prøvd ovvenstående men mener det kan fungere.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

driver selv på med dashbord, og har da bøyet instrumentplaten. Lagden først i vanlig kryssfiner, deretter la eg på finerblad på buen. Litt vanskelig å finne en lim som festet godt nok, men brukte tilslutt kantaktlim på sprayboks.

Synd eg brukt feil type finer, det var iallefall ikkje eik slik eg trudde. Må vel høvle den bort og legge på en ny :yesnod: :yesnod:

Her er et par bilder ehadde liggende:

Bilde

Bilde

Takker for responsen, flere gode tips her som jeg setter stor pris på.

Kontakt på spray er nevnt, erfaring - eller er det andre ting som bør

prøves.

Eystein, har du fått kryssfineren til å holde fasong på noen måte eller

er den bare tvunget i form og limt.

Fint ser det i allefall ut til å bli.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.

Trenger også noen råd til lim da eg må gjøre dette på nytt. Kontaktlimspray var iallefall betre enn vanlig kontakt lim, men var ikke 100% fornøgd. Det var nesten umulig å legge det i press, og det gikk ogg i endane.

Vurderer å legge fineren i vatn for å få den meir bøyelig, så tørke den på formen før eg limer den. Vil dette bli bra?

For å bøye kryssfineren mye er det vanlig å bruke varmt vann eller å steame den.

Du kan f.eks. legge på håndklær dyppet i varmt/kokende vann.

Som lim kan epoxy benyttes med riktige fyllstoffer, mer info om dette finnes bl.a.

på westsystems og trebåten sine websider. Epoxy er jo noe dyrt da, men den

holder meget godt og har gode fyllegenskaper.

Ellers så bør du bruke så tynn finer som mulig og heller legge flere lag utpå

hverandre for å få ønsket tykkelse. 3mm kryssfiner skal du kunne bøye ganske

mye, men det avhenger av om du bøyer på langs eller på tvers av plata.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...