Jump to content

Valg av motor til "vikingbåt"

Skarv

Recommended Posts

Heisann! Jeg har en 32 fots åfjordsbåt som har lyst på motor. Båten veier 1600 - 1800kg og trenger ikke å gå veldig fort når den går for motor... gleden med slik båt ligger i å seile... men noen ganger i dårlig vær, og spesielt motvind er det fint å ha en motor. Det er ikke alltid gøy å ro. Jeg har forelsket meg litt i tohatsumotorene, da de virker driftssikre- og kanskje fundert på en 9.8hk med lang stamme. Det er første gangen i mitt båtliv at jeg i det hele tatt kommer til å starte en motor, så jeg trenger råd.

På Forhånd takk!

Fins jo også egne utgaver av påhengs, beregnet på seilbåter/tyngre båter, med lengre stamme og annen utveksling/større propell, noe som gir mer skyvekraft i lav fart, kjekt å ha ved manøvrering...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 9 måneder senere...
Heisann! Jeg har en 32 fots åfjordsbåt som har lyst på motor.

Flott båt! Og motor er absolutt praktisk en del ganger.

Men stikk imot det du antar, er motorbrønn eneste gode måten å motorisere en slik båt på! Planke ut på siden er rett og slett litt farlig, i tillegg til at det er besværlig å få motoren dit, å behandle den, og om båten ruller, kommer propellen opp av vannet.

Selv har jeg motorbrønner i færing, stor seksæring og tiæring, og har sett det i flere andre seksæringer, i halvfemterømmings Åfjordsbåt (altså nesten så stor som din) , i Bergen Kystlags store jekt "Enigheden", og har hørt om flere ganske store Åfjords- og Nordlandsbåter som har.

Den delen av bunnen som skjæres ut (etter at brønnen er bygd ferdig!), lager man lokk av, som lukkes når motoren er ute av brønnen. Dermed er bunnen helt slett som om brønnen ikke var der - og bekymrer man seg for de få kiloene med vann som står i brønnen, finnes det grei måte å bli kvitt dette også (men jeg merker ikke dette selv på færingen!)

Om du alt har innrettet en annen motorfestemåte, er denne lett å erstatte med brønn.

Hvordan går det med båten? Hvor i landet er den?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...