Astor Startet 22.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2008 For alle oss som lå i Åsgårdstrand i helgen merket vi oss den mangelfulle merkingen inn til havna. Horten havnevesen holder på med bygging av ny molo på utsiden av den gamle og en taubåt med lekter kommer til stadighet med stein som blir fraktet i land. Så skjedde også på fredag mens vi lå der. Fra sør går en lenke med bøyer festet sammen med et tau mot et innløp som munner i en gul badebøye med brukket stang slik at krysset på toppen er borte. Fra nord går det bøyer til en tilsvarende badebøye hvor stang og kryss er i behold. Åpningen inn til havna er altså mellom de to gule bøyene. (Som vi strengt tatt ikke har lov til å gå innenfor med eget fartøy.) De sammenbindte bøyene inneholder hvisnok apperatur som registrerer ustabil masse på bunnen. Disse blir overvåket av utbygger. Mens vi lå der var det flere nesten-uhell hvor båter holdt på å kjøre i taulenken med bøyer. Er dett et havnevesen verdig? Her mellom de gule badebøyene var innløpet til gjestehavna i Åsgårdstrand. Her er Sjøhjemmeværnet på vei mot de røde bøyene som hang sammen med tau og ledninger. Jeg fikk vinket dem mot innløpet. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hansi Svart 22.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2008 Må si var et merkelig opplegg. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Jeg ankom havna lørdag under rolige værforhold og kunne observere de to gule bøyene med kikkert. Men jeg har ikke lært noe sted at man skal seile inn mellom to gule bøyer. Hadde den ene vært rød og den andre grønn med tilsvarende refleks, så kunne jeg forstått det bedre. Dette opplegget må vel føre til noen propell-hendelser. Dersom det hadde vært større bølger hadde jeg ikke vært i stand til å observere det "snodige" arrangementet i kikkerten. Jeg lurer på hvordan havnemyndighetene/de ansvarelige for opplegget har "tenkt"? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Gule bøyer med og uten toppmerke/kryss på toppen eller lys er spesialmerker og brukes til å markere spesielle områder, f.eks. badeplasser og som her hvor midlertidig arbeid pågår. Her er det for trangt og ville blitt svært rotete med midlertidige kardinalmerker. Mulig at også grønne/røde bøyer iht. leias hovedretning kunne vært brukt. Kan det være at spesialmerkene blir sjeldent brukt utover det å merke badeplasser at vi glemmer egentlig betydningen av spesialmerkene. jfr. en tråd her tidligere med spørsmål til de store gule bøyene i forbindelse med mudringen utenfor malmøykalven. Uansett virker det som slett merking. Her skulle det vært to store spesialmerker med lys og kryss i hver ende av lenkene. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
halo Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 (redigert) For alle oss som lå i Åsgårdstrand i helgen merket vi oss den mangelfulle merkingen inn til havna. Horten havnevesen holder på med bygging av ny molo på utsiden av den gamle og en taubåt med lekter kommer til stadighet med stein som blir fraktet i land. Så skjedde også på fredag mens vi lå der. Fra sør går en lenke med bøyer festet sammen med et tau mot et innløp som munner i en gul badebøye med brukket stang slik at krysset på toppen er borte. Fra nord går det bøyer til en tilsvarende badebøye hvor stang og kryss er i behold. Åpningen inn til havna er altså mellom de to gule bøyene. (Som vi strengt tatt ikke har lov til å gå innenfor med eget fartøy.) De sammenbindte bøyene inneholder hvisnok apperatur som registrerer ustabil masse på bunnen. Disse blir overvåket av utbygger. Mens vi lå der var det flere nesten-uhell hvor båter holdt på å kjøre i taulenken med bøyer. Er dett et havnevesen verdig? Enig at dette var heller talentlaus merka. Eg vart oppringt og fortalt kvar eg skulle segle. Kva når ein kjem i mørket og kanskje aleine på vakt ? No var eg ute på laurdagen og snudde den "brekte" badabøya så no er det i alle fall to heile badebøyer ein må segle i mellom :) Redigert 23.Juni.2008 av halo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pallemann Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 På bakgrunn av dette innlegg, samt at det har vært 3 båter som har villedet seg inn i bøyene har Horten Havnevesen idag lagt ut ny merking i Åsgårdstrand. I utgangspunktet var det entrepenøren som hadde lagt ut merkingen. Fra syd er det lagt ut oljelense med reflekser, fra land og ut til badebøyen som igjen er merket med hurtigblink av samme type som fiskerne bruker på drivgarn. Badebøyen nord for åpningen er også merket med hurtigblink. Seilasen foregår da i mellom disse 2 bøyer og åpningen er 15 meter bred. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.