Jump to content

Innførsel av båt fra Sverige


stko

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Gjør som bonden. Finn en båt som er moden for motorbytte, hiv ut motoren i Sverige, importer båten og kjøp en industrimotor som du popper i båten.

 

Lovlig? Neppe..

 

Eller gjør som småfiskere langs kysten. Registrer deg som fisker, kjøp en av de kombisjarkene med god plass under dekk.

 

Lovlig? Neppe..

 

Eller gjør som firmaeieren. Kjøp firmabåt.

 

Lovlig? Kanskje?

 

Om man ikke er bonde, registrert fisker eller eier av et firma, ja da må man vel betale som alle andre :sad:

Link to post
Gjør som bonden. Finn en båt som er moden for motorbytte, hiv ut motoren i Sverige, importer båten og kjøp en industrimotor som du popper i båten.

Lovlig? Neppe..

Hvorfor skulle ikke det være lovlig :confused:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Gjør som bonden. Finn en båt som er moden for motorbytte, hiv ut motoren i Sverige, importer båten og kjøp en industrimotor som du popper i båten.

 

Lovlig? Neppe..

 

Dette er faktisk fullt lovlig! Importerer du en båtsmotor for å sette den inn må du betale HK avgift. Mariniserer du selv for eksempel en bilmotor fra en bruktbil så slipper du.

 

Regelverket finner du her: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;parentid=72044

 

Og det sier tollvesen om privat ombygging til båtmotor:

 

9. Privat marinisering

(jf. saf. § 3-15-1)

Avgiftsplikten omfatter kun båtmotorer. Dersom en motor senere skal ombygges til båtmotor (mariniseres), faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten dersom dette gjøres privat til eget bruk (ikke for salg). Ervervsmessig marinisering anses som avgiftspliktig tilvirkning slik at avgifts- og registreringsplikt oppstår.

Likestilt med salg av båtmotor i forhold til avgiftsplikten er det dersom det ved annonsering eller på annen måte tilbys for salg ”byggesett” hvor det inngår avgiftsfri motor, med utstyr for marinisering.

34

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...