halldor Startet 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2008 Hei !! Har et Hurt gir- tror det heter 450?- , og en Venstre gående 21"- 23" propell, til en 120Hk. Ford. Får ikke nok turtall og max 10 Kn., tror propellen er for stor,lurer på å bytte propell og har fått tak i en 22"-20" som kan passe til min Marex Friendship. Det er bare det at den "nye" propellen er Høyre gående .Så er spørsmålet!!: Kan jeg montere propellen og koble den i "revers" og dermed få en høyre rettet aksling og følgelig benytte den nye propellen?? mvh. Halldor Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Noen av gearene kan brukes på begge typer propeller H eller V. Mener du må koble om på gearet dersom det kan gjøres på ditt gear. Ta kontakt med en som har solgt Hurth gear eller ZF som det nå heter. Du må da ha betegnelsen på gearet for å få det rette svaret. Hvilket turtall har du nå da på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
halldor Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Hei !! Klarer 2400 omdr. på fullt pådrag. Har også forsøkt å justere dieseltilflørselen slik at jeg hadde knapt 2600 omdr. Resultatet ble bare svart røyk og knapt målbar fartsøkning. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Det er en flott båt denne typen. Det er vel ikke så mye du mangler på farten. Hva skal turtallet være da og hva er utvekling på gearet? Det er flere mariniseringer av Ford, turtallet kan være forskjellig på disse. Er det flaps på båten og hvilken fart bør du ha? Tyngde har jo mye å si på farten. Sitér dette innlegget Link to post
halldor Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Ja vi er godt fornøyd med båten og har bl.a. vært både i Grimstad og på Utsira med den. Mangler ca. 20% fart sammenlignet med tilsvarende båter på internett. turtallet har jeg fått oppgitt til max 2550 omdr/min.På giret står det r2, og den er marinisert av Kingsen i Bergen.Den har flaps . Tyngden vil jeg anta er 5-6 tusen kilo. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Nå har jeg funne noe data om gearet, hos ZF mener jeg det heter ZF45 og skal være det samme som Hurth 450. Er ditt viklet ned 8 grader? i så fall kan det stemme med R 2,03 som i praksis er 2. Det står at gearene kan leveres for høyre og venstre propell og at de tåler full belastning for- og akterover bortsett fra noen modeller. Dette må da sjekkes med en forhandler av ZF. Når det gjelder propellen virker det som begge har for stor stigning. Ville heller ha testet en med mindre stigning, diameteren er bra. Det er også avhengig av hvordan kjølavslutningen er. Sitér dette innlegget Link to post
halldor Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Hei igjen!! Godt jobba !! Må sjekke opp i dette......Tror du har rett med tanke på stigningen- får lete videre etter en propell som kan passe. Det er vel noe som kalles slip som sjekkes opp i .... Kjølavsluttningen har jeg forandret til å avslutte i en spiss forran propellen og fikk mye mindre propellstøy men ingen fartsøkning. H Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Jeg havde et Hurth gear i min Skilsø 33. Efter et propelhavari skulle jeg have ny propel på forsikringen. Værkstedet fik bestilt en ny propel i USA (Michigan) og der gik otte, lange uger før den kom!! Da den endelig kom, havde værkstedet bestilt den højregående i stedet for venstregående!! Stor krise - indtil de fandt ud af at gearet kunne vendes. Så blev det løst. Her er den flotte, nye propel: Andy Sitér dette innlegget Link to post
halldor Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Flott, da må jeg sjekke at også mitt gir kan gå begge veier......... men den oppfører seg vel motsatt når du bakker ?? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 (redigert) Ja, alt er normalt - bare omvendt Men det er jo afgørende vigtigt som tidligere skrevet at sikre, at netop din model af gearet kan gå begge veje. Andy Redigert 24.Juni.2008 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Når det gjelder slipp, så er du inne på noe der. Det virker som den er for høy. Det som forvirrer er at du klarer så pass høyt turtall selv om du mangler no på maks turtall. Har du sjekket at turtelleren viser riktig, det ganske vanlig med variasjoner i forhold til rett turtall. Biltema selger optisk turteller som kan brukes ved en kontroll. Selv lånte jeg en for å sjekke min turteller og der var det over 100 rpm feil. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Det er en kalkulator her på BP som du kan bruke for å beregne slipp. Her er linken: Slipp. Bruk turtall og fart du oppnår i dag. Sitér dette innlegget Link to post
halldor Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Jeg har kjøpt en håndskrevet !!bok ( over 500 sider også med illustrasjoner) av Jan Arne Markussen i Sandviken -Bergen ,den omhandler masse tekenisk , råd,tips og fornøyelige historier . Her fant jeg også forsjellige formler deriblant om slip.. Og etter hans beregninger så får jeg alt for høye prosentvis verdier. Turtelleren min er en VDO montert ny i ca.2004- Men det kan absolut være en idee å sjakke at den er korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Oi. Den boken står på ønskelisten hos hos meg. Hvor fikk du fatt i den? Regner med at det meste er omtalt der. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Glemte at tilføje, at "vendingen" af gearet foretages i gear/gas-håndtaget. Det er en meget hurtig operation - jeg stod og så på og det tog kun 5 minutter - cirka. Andy Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Jeg har en HSW450 - den går fint begge veier - kassen er hydraulisk - Som MajorAndy skriver bare å bytte side i hendel Sitér dette innlegget Link to post
halldor Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 Ja det meste er omtalt der med med fine illustrasjoner og greier......... Du ringer rett til - Jan Arne Markussen- mob: 900 28 629 da får bestilt , - en god prat - og pakke hjem i posten Sitér dette innlegget Link to post
halldor Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 Trodde man eventuelt måtte snu girstaget nede på kassa , det så ut å være plass til det - men det er lettere å sitte i seten å snu på overføringen i spaken. Sitér dette innlegget Link to post
halldor Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 Jeg fikk oppgitt av forrige at giret er mekanisk , noe som gjør meg skeptisk til å vende retning .... men du mener hydraulisk .. var ned og sjekket benevnelsen: Hurth HBW 450- 2R iA2,04 iB 2,06 Nr.1c 136 9 Jeg har en 120 Hk Ford , er dette giret sterk nok for en 180Hk ( : som kan være alternativet til å bytte propellen ) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 (redigert) Takk for tipset! Skal ta en prat med Markussen. Du har rett når det gjelder gearet: HBW er mekanisk gear og HSW er hydraulisk gear. Legger ved en link der dette er opplyst: Hurt gear Redigert 26.Juni.2008 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 (redigert) Jeg har en 120 Hk Ford , er dette giret sterk nok for en 180Hk ( : som kan være alternativet til å bytte propellen ) Det er avhengig av turtallet på motoren. Har sett tabell over dette, men bare for hydraulisk gear. Her er en link som viser oversikt over forskjellige gear. Du finner også belastningstabell her, men bare for hydrauliske 450. Det ser ut for at motor bør ha 3000 rpm for å klare 180hk. Det er vel trolig at ditt gear er litt svakere. Hurth oversikt Redigert 26.Juni.2008 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
halldor Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 Tror også det, her er nok et forhold mellom gir og motorstørrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 (redigert) Hei. Så en båt på Tinde som er av samme modell som din med 130 hk Volvo. Marex 32 Kanskje der kan være tips å få om propell. Er det 5,9 eller 6,22 Ford du har? Redigert 27.Juni.2008 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Tror også det, her er nok et forhold mellom gir og motorstørrelse. Jeg vet ikke helt forskjellene på HSW450 og HBW450 - om det er noen forskjell i det hele tatt mht belastning. Vil tro de tåler det samme!? Jeg har ihvertfall en 212 Hk som gjør 4400 rpm med utveksling 2.5 og ut til 40 mm aksling og en 20/20 fireblader propell. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Det er klart at det går bra med gearet på din motor. Hvis du ser på grafen som du finner på sidene på den første linken ovenfor, vil gearet tåle belastningen fra en motor med rpm på 4000 og over 250 hk. Halldor må jo ta hensyn til det turtallel som hans motor har. Ellers er det flere steder nevnt at de gamle mekanisne gearene ikke er så robuste og det anbefales å ta kontakt med forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.