Jump to content

Hurt Gir Høyre og/eller venstre ?

halldor

Recommended Posts

Hei !! Har et Hurt gir- tror det heter 450?- , og en Venstre gående 21"- 23" propell, til en 120Hk. Ford. Får ikke nok turtall og max 10 Kn., tror propellen er for stor,lurer på å bytte propell og har fått tak i en 22"-20" som kan passe til min Marex Friendship. Det er bare det at den "nye" propellen er Høyre gående .Så er spørsmålet!!: Kan jeg montere propellen og koble den i "revers" og dermed få en høyre rettet aksling og følgelig benytte den nye propellen?? mvh. Halldor

Ja vi er godt fornøyd med båten og har bl.a. vært både i Grimstad og på Utsira med den. Mangler ca. 20% fart sammenlignet med tilsvarende båter på internett. turtallet har jeg fått oppgitt til max 2550 omdr/min.På giret står det r2, og den er marinisert av Kingsen i Bergen.Den har flaps . Tyngden vil jeg anta er 5-6 tusen kilo.

Nå har jeg funne noe data om gearet, hos ZF mener jeg det heter ZF45 og skal være det samme som Hurth 450. Er ditt viklet ned 8 grader? i så fall kan det stemme med R 2,03 som i praksis er 2. Det står at gearene kan leveres for høyre og venstre propell og at de tåler full belastning for- og akterover bortsett fra noen modeller. Dette må da sjekkes med en forhandler av ZF.

Når det gjelder propellen virker det som begge har for stor stigning. Ville heller ha testet en med mindre stigning, diameteren er bra. Det er også avhengig av hvordan kjølavslutningen er.

Hei igjen!!

Godt jobba !! Må sjekke opp i dette......Tror du har rett med tanke på stigningen- får lete videre etter en propell som kan passe.

Det er vel noe som kalles slip som sjekkes opp i ....

Kjølavsluttningen har jeg forandret til å avslutte i en spiss forran propellen og fikk mye mindre propellstøy men ingen fartsøkning.

H

Jeg havde et Hurth gear i min Skilsø 33.

Efter et propelhavari skulle jeg have ny propel på forsikringen. Værkstedet fik bestilt en ny propel i USA (Michigan) og der gik otte, lange uger før den kom!! Da den endelig kom, havde værkstedet bestilt den højregående i stedet for venstregående!!

Stor krise - indtil de fandt ud af at gearet kunne vendes. Så blev det løst.

Her er den flotte, nye propel:

newprop.jpg

Andy

Når det gjelder slipp, så er du inne på noe der. Det virker som den er for høy. Det som forvirrer er at du klarer så pass høyt turtall selv om du mangler no på maks turtall.

Har du sjekket at turtelleren viser riktig, det ganske vanlig med variasjoner i forhold til rett turtall. Biltema selger optisk turteller som kan brukes ved en kontroll. Selv lånte jeg en for å sjekke min turteller og der var det over 100 rpm feil.

Jeg har kjøpt en håndskrevet !!bok ( over 500 sider også med illustrasjoner) av Jan Arne Markussen i Sandviken -Bergen ,den omhandler masse tekenisk , råd,tips og fornøyelige historier . Her fant jeg også forsjellige formler deriblant om slip.. Og etter hans beregninger så får jeg alt for høye prosentvis verdier.

Turtelleren min er en VDO montert ny i ca.2004- Men det kan absolut være en idee å sjakke at den er korrekt.

Jeg fikk oppgitt av forrige at giret er mekanisk , noe som gjør meg skeptisk til å vende retning .... men du mener hydraulisk .. :confused:

var ned og sjekket benevnelsen:

Hurth HBW 450- 2R iA2,04 iB 2,06 Nr.1c 136 9

Jeg har en 120 Hk Ford , er dette giret sterk nok for en 180Hk ( : som kan være alternativet til å bytte propellen :crazy: )

Jeg har en 120 Hk Ford , er dette giret sterk nok for en 180Hk ( : som kan være alternativet til å bytte propellen :crazy: )

Det er avhengig av turtallet på motoren. Har sett tabell over dette, men bare for hydraulisk gear.

Her er en link som viser oversikt over forskjellige gear. Du finner også belastningstabell her, men bare for hydrauliske 450. Det ser ut for at motor bør ha 3000 rpm for å klare 180hk. Det er vel trolig at ditt gear er litt svakere.

Hurth oversikt

Redigert av Nemo (see edit history)
Tror også det, her er nok et forhold mellom gir og motorstørrelse.

Jeg vet ikke helt forskjellene på HSW450 og HBW450 - om det er noen forskjell i det hele tatt mht belastning. Vil tro de tåler det samme!?

Jeg har ihvertfall en 212 Hk som gjør 4400 rpm med utveksling 2.5 og ut til 40 mm aksling og en 20/20 fireblader propell.

Det er klart at det går bra med gearet på din motor. Hvis du ser på grafen som du finner på sidene på den første linken ovenfor, vil gearet tåle belastningen fra en motor med rpm på 4000 og over 250 hk.

Halldor må jo ta hensyn til det turtallel som hans motor har. Ellers er det flere steder nevnt at de gamle mekanisne gearene ikke er så robuste og det anbefales å ta kontakt med forhandler.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...