Jump to content

Hurt Gir Høyre og/eller venstre ?

halldor

Recommended Posts

Gearet ble også skiftet da Ford 2704 med turbo og ladeluftkjøler, 180 hk ble montert. Det stod opprinnelig et Paragon gear som var for lite til 180 hk. Det ble noe ekstra arbeid siden gearene var forskjellig. Så det jeg trodde var en enkel jobb, viste seg å bli ganske omfattende med justering av fundament, ny gjennomføring for aksling pluss noe mer.

Nå er båten en Halco 29 og den kan oppnå fart over 30 knop. Med 180 hk skulle det bli ca 23 knop avhengig av vekt, de gamle veier mer enn de som ble laget senere. Båten klarte knapt 15 knop før motorskifte og marsjfart var knapt 12 knop. I området rundt 12 knop var den veldig våt, det skvettet ved den minste bris. Dette ble merkbart bedre ved 14 knop og over.

Nå er marsjfart 14 - 20 knop, vanligvis 17 - 18 som er en fin og behagelig fart. Den går også fint på sakte opp til ca 9 knop.

Når det gjelder din båt tror jeg den passer til båten. Har sett at flere opererer med marsjfart på 10 knop og det tror jeg du kan få når propell er tilpasset. Nå har jeg tatt en beregning av propellen din og den viser at 22" diameter ser bra ut, men stigningen ligger rundt 16- 17. Dette blir grovt overslag. Å få lånt en slik propell ville avklart ganske mye.

Redigert:

16 - 17 kan være i minste laget, 19 er et bedre utganspunkt.

Redigert av Nemo (see edit history)
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...