halldor Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Har faktisk vært i kontakt med marex eieren. Volvomotoren hans har et turtall max. 3600 alså ca.1000 mer enn min Ford , så det blir nærmest som å sammenligne epler og perer. Han har jo en propell som forholder seg til det turtallet.......... Min motor er på 6,22 l Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Ja, da blir det ikke så enkelt å sammenligne. Hvis du har dataene om motor, gear og stigning/ diameter på propell kan du finne ut hvor stor slipp han har på propellen. Det kan og være godt å vite. Forden din skal være den mest robuste av Fordmotorene. Jeg hadde samme modell før jeg skiftet den ut med 180 hk. Sitér dette innlegget Link to post
halldor Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Har ikke dataene på propellen hans her jeg nå er , men det var tall og bokstaver som ikke refererte seg til tommer iallafall. Du har skiftet til 180 Hk. Skiftet du da også giret etc..., var det stor fartforskjell og forbruket gikk det tilsvarende til værs ? Jeg har nemmelig lurt på å bytte j me... Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 (redigert) Gearet ble også skiftet da Ford 2704 med turbo og ladeluftkjøler, 180 hk ble montert. Det stod opprinnelig et Paragon gear som var for lite til 180 hk. Det ble noe ekstra arbeid siden gearene var forskjellig. Så det jeg trodde var en enkel jobb, viste seg å bli ganske omfattende med justering av fundament, ny gjennomføring for aksling pluss noe mer. Nå er båten en Halco 29 og den kan oppnå fart over 30 knop. Med 180 hk skulle det bli ca 23 knop avhengig av vekt, de gamle veier mer enn de som ble laget senere. Båten klarte knapt 15 knop før motorskifte og marsjfart var knapt 12 knop. I området rundt 12 knop var den veldig våt, det skvettet ved den minste bris. Dette ble merkbart bedre ved 14 knop og over. Nå er marsjfart 14 - 20 knop, vanligvis 17 - 18 som er en fin og behagelig fart. Den går også fint på sakte opp til ca 9 knop. Når det gjelder din båt tror jeg den passer til båten. Har sett at flere opererer med marsjfart på 10 knop og det tror jeg du kan få når propell er tilpasset. Nå har jeg tatt en beregning av propellen din og den viser at 22" diameter ser bra ut, men stigningen ligger rundt 16- 17. Dette blir grovt overslag. Å få lånt en slik propell ville avklart ganske mye. Redigert: 16 - 17 kan være i minste laget, 19 er et bedre utganspunkt. Redigert 28.Juni.2008 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
halldor Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Hei ........ plutselig tilbake hm.. Ja dette er sikker et sted å begynne . Jeg må få takke så mye for hjelpen Nemo !!! og alle de andre som har bidratt.. Så da er jeg plutselig på jakt etter en 22" 19" eller 22" 20" venstre propell med 40 mm aksling !! Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Er det 4 blad propell du har? I så fall vil det være ok med en diameter på 21. Jeg tok utgangpunkt i 3 blad propell. Hele overslaget er ganske usikkert siden fart og propell stemmer dårlig i dag. Når man regner med at data om båtens fart ikke stemmer med det man burde forvente, ja så blir overslaget også usikkert. Sitér dette innlegget Link to post
halldor Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Ja det er en 4 - blader Har forstått at det er mer støy og vibrasjon med en 3- blader. Men er 21 en ok diameter er vel vridningen som må ned et par tommer. ?? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Dersom det er god klaring rundt propellen vil det ikke være noe særlig støy av 3 bladet propell. Nå er det ofte liten klaring rundt propellen og da er det riktig som du skriver. En 4 blad propell med 21" diameter er det samme som en 3 blad propell med 22" diameter og man har da samme stigning på begge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.