Jump to content

kobling av bryter

eysteind

Recommended Posts

Hei!

Har kjøpt nye brytere til båten, men det følgde ikke med noe koblingsskjema. Bryteren har tre punkt. Regner med et av dei er minus fordi bryteren har rødt lys når den står på.

Men hvilken ledning skal på hvilket koblingspunkt?

Står noen tal på bryteren, men kan ikke forstå hva de står for....

Bilde

Den kobles vel opp som en vanlig enpolt bryter. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, uten å tegne, men  :yesnod:

Skru av dekselet på en i stua, så forstår Du kanskje hva jeg mener. Men det var jo litt rart at der ikke var koblingsskjema da.

Eystein,

Som andre sier; det enkleste er å prøve.

Har du ikke et ohm-meter så kan du jo bare bruke en lommelyktpære, et lite batteri og en ledningsstump.

Kanskje står er også noe i retning av NC og NO på bryteren? Det vil i såfall bety "Normally Closed" og "Normally Open", hvis det kan være til hjelp.....

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

men er det ikke naturlig at minus skal inn på midten(for det skal vel vere minusledning til lyset) og pluss inn/ut på 1/6

Det kommer jo helt an på hvordan innmaten ser ut. Siden du ikke kan si noe om bryteren, er eneste mulighet å prøve seg frem. Alt annet blir bare gjetting.

Lotus

Har gjort noen forsøk. Har funnet ut at pluss inn er koblingen på midten av bryteren, fordi når eg kobler strøm på den, er det kun strøm på de to andre koblingene(1 og 6) når bryteren står på.

Gjorde et lite ekspriment: Kobla først 12V(med sikkring) på koblinga på midten, og en prøvelampe på punkt 6 og  direkte på minus på batteriet. Da lyste lampen kraftig, men lyset på bryteren lyste ikke. Prøvde deretter å koble prøvelampen på koblingspunkt 1, da lyste lyset på bryteren, men prøvelampen lyste da veldig svakt.

Trudde lyset på  bryteren måtte ha jording, så eg prøvde også å koble minus til punkt 1, pluss inn på midten og pluss ut på 6, men da røk sikringen.

Trenger ikke lyset på bryteren lys for å virke?

Kjøpte bryteren på Biltema:

/BILTILBEHØR/BIL EL/STRØMBRYTERE/  

Bilde

Rektangulær bryter

To pos.(på/av). Rød belysning ved på-posisjon. Fjærbelastet festeanordning.Innbygningsmål: 37 x 20 mm. 12 V, 20 A.

Art nr Pris Antall  

43-045 19,90 kr    

Har gjort noen forsøk. Har funnet ut at pluss inn er koblingen på midten av bryteren, fordi når eg kobler strøm på den, er det kun strøm på de to andre koblingene(1 og 6) når bryteren står på.

Hadde det samme problemet med noen WEMA brytere med varsellampe. Du må bruke et OHM-meter, men husk at du på grunn av filamentene i kontrollampen får alle mulige avlesninger.

En kontakt er pluss inn, en er minus inn for varsellampe og en er pluss ut.

Når kontakten er AV skal du kunne lese av litt motstand mellom minus inn og pluss ut. Det skal ikke være forbindelse til pluss inn.

Du har nå funnet pluss inn.  Er det den samme du trodde det var?  :confused:

De andre er jord inn og pluss ut. Pluss ut er den som ikke har motstand ift pluss inn når kontakten er PÅ. På jord inn vil du lese en svak motstand (lampefilamentet).

Rotete?  :lol: Ja!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...