Storø RC 34 Startet 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2008 (redigert) Hei! Jeg skal bruke PC for GPS navigasjon, og da skal jeg montere en 300W inverter for pc laderen. Strømforbruket kan dermed bli: 300W / 12 Volt= 25 Amper og da ser jeg at ledningene i mitt dashbord blir for tynne. Spørsmål: Er det akseptabelt å strekke tilstrekkelig tykke kabler rett fra batteriet utenom hovedstrømsbryter om jeg monterer en 25A, eller evt 30A sikring på kursen? Er jeg helt på jordet i det hele tatt i tankegangen her? På forhånd takk... Redigert 23.Juni.2008 av Storø RC 34 (see edit history) Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
nilsht Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 300W er vel max ut på 220V siden, så skulle vel bli 300/220=1.36A ? Eller er JEG helt på bærtur nå? Sitér dette innlegget Link to post
Zappa_no Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 (redigert) Du er ikke så på jordet, nei. Faktisk har du helt rett :) 25A blir det og da bør du nok ha 6mm2 ledninger Tror jeg ville trukket nye kabler og sikret disse. Redigert 23.Juni.2008 av Zappa_no (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Dimensjonen på ledninger er stort sett avhenging Strøm (Amper) og lengde på ledningen. Husker ikke helt hvilken dimesjon du bør bruke, men mener at det er en fin tabell (nonogram) i Watskikatalogen. Jeg har brukt en 150W inverter direkte i 12V sigarettuttaket i båten min og det går bra, (2,5mm2). Det beste er om du bruker en inverter som gir sinus spenning. disse er dyrere men de rimligere kan ødelegge adapteret til PC'en. En 300 W inverter bør nok ha noe bedre lednings tversnit, selv om en PC ikke trekker så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Storø RC 34 Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 300W er vel max ut på 220V siden, så skulle vel bli 300/220=1.36A ? Hm, dette var en overraskende vinkling. Kanksje du har rett, folkens hva tror dere???? Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
mateco Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 De fleste av disse små inverterne leveres med sikret sigarettenner stikk. Se på tykkelsen på disse så har du en viss peiling på kvadraten du skal bruke. Les også bruksanvisning for å finne hvor stor kontinuerlig belastning inverteren tåler. En PC alene trekker ikke mere enn 40-60W. mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Lett match Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Effekt = Spenning*Strøm P = V*A eller A=P/V På 240 volt siden har du 300/240= 1,25A På 12 volt siden har du 300/12 = 25 A På båter med 24 V blir det da 300/24 = 12,5 A og her er grunnen til at båter ofte har 24 volt anlegg, de trenger da mindre dimensjoner på ledninger. Sitér dette innlegget Link to post
Storø RC 34 Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Spørsmål litt på siden: Jeg har inntrykk av at større båter gjerne har 24 volts anlegg og mindre båter alltid har 12 volts anlegg. Hva er grunnen til dette?Effekt = Spenning*StrømP = V*A eller A=P/VPå 240 volt siden har du 300/240= 1,25APå 12 volt siden har du 300/12 = 25 APå båter med 24 V blir det da 300/24 = 12,5 A og her er grunnen til at båter ofte har 24 volt anlegg, de trenger da mindre dimensjoner på ledninger. Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
Storø RC 34 Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Det var faktisk dette som fikk meg til å tenke på dette i første omgang, men de ser ut til å være bare bittelitt tykkere enn mine 2.5mmDe fleste av disse små inverterne leveres med sikret sigarettenner stikk. Se på tykkelsen på disse så har du en viss peiling på kvadraten du skal bruke. Les også bruksanvisning for å finne hvor stor kontinuerlig belastning inverteren tåler.En PC alene trekker ikke mere enn 40-60W.mvhMateco Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
Superkul Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 jeg har bare en ting å si: kjøp 12 volt billader til pc har du en billigere konverter går datan til h......e jeg ble forklart hvorfor men husker ikke nok til og gjengi det men, jeg fikk vræka 2 bærbare på 1 sommer og etter å satt i direkte 12 volt til datan har jeg kjørt maskinen i 2 sesonger uten hyss Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Storø RC 34 Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 hvordan finner jeg ut hvilken lader jeg trenger til en hævvete gammel cinet pc?Regner med at orginalt utstyr til denne er umulig å få tak i....:)jeg har bare en ting å si: kjøp 12 volt billader til pchar du en billigere konverter går datan til h......ejeg ble forklart hvorfor men husker ikke nok til og gjengi det men, jeg fikk vræka 2 bærbare på 1 sommerog etter å satt i direkte 12 volt til datan har jeg kjørt maskinen i 2 sesonger uten hyss Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
mateco Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 jeg har bare en ting å si: kjøp 12 volt billader til pchar du en billigere konverter går datan til h......ejeg ble forklart hvorfor men husker ikke nok til og gjengi det men, jeg fikk vræka 2 bærbare på 1 sommerog etter å satt i direkte 12 volt til datan har jeg kjørt maskinen i 2 sesonger uten hyss Hva slags lader sikter du til her jab??En 220VAC -> 12 VDC lader vil jo fordre 220VAC ombord!Hva med merkespenningen på PC'en? De fleste Lap-topper idag skal ha 18-19 VDC.CO har en spenningsomformer som kan konvertere fra 10-14VDC til flere alternativer, deriblant 18VDC.Les mere om den her hos Clas Olshonmvhmateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Blanco Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Claes Ohlson laderen har jeg brukt nå i 2 år til samme bærbare, og har ikke hatt noen problemer. Det er ikke få timer. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Ingar Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Såsant det er mulig er det best å sette inverteren ved batteriet og trekke 220V kabel dit. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 jeg mente en fks clas ohlsson sak fra 12 volt - 18 / 20 volt det er etter min mening eneste holbare med mindre du har en svindyr konverter som gir "riktig" strøm ble forklart at en slik 12 til 220 volt gir "firkanta" sinus kurver ellernosånt og det skal være runde kurver Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
mosteen Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Se denne tråden, der står det meste forklart om dette emnet. Bruk ikke inverter, sats heller på en 12V / 19V konverter, da slipper du inverteren og batteriladeren. Sitér dette innlegget - Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill. - Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein. Link to post
olpi Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Såsant det er mulig er det best å sette inverteren ved batteriet og trekke 220V kabel dit. De fleste invertere av denne typen har bryter på enheten (ikke fjernkontrollert). Hvis det er litt bryderi å komme til der batteriene står vill jeg heller montert inverteren mer tilgjengelig og lagt opp ok kabledimensjon frem til den. Har selv en 300W ren sinus inverter og har gjort dette. Har montert en automatsikring ved batteriet på denne "kursen". Da er inverteren lett tilgjenglig for av/påslag og tilkobling. Den bruker også strøm selv om det man har tilkoblet er avslått hvis man ikke slår inverteren av. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Det er akkurat den løsningen jeg har valgt OLPI. Skal bare montere den. Kjøpte en mellomting, en modifisert sinus kurve, dvs den hopper opp til toppen med interval. Håper PC`en ikke ryker med dette. Enn sålenge er det bare babycallen som har vært koblet opp her, for dette har jeg brukt sigarettenner uttak. Sikring her er 15A så jeg kan trekke ut 12*15= 180W som burde holde til laptopen også. Inverteren kjøpt på ebay var betydelig billigere enn ren sinus og faktisk billigere enn CO sine billige ikke sinus invertere. Max 5 min 1200W og max kontinuerlig 600W. Kom på 800,- ferdig inn i landet. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 ....og hvordan forklarer jeg nå til mange mange kunder, som ha kjøpt kvasisinus for drift av bærbare av meg siden 1999, at anbefalingene mine ha -ikke- vært riktig og at dette folk nå bare må reklamere på feil og skader selv om det ikke finnes en som jeg bare vet om? Eller kan kanskje jeg ber om at noen som påstår allminnelig at kvasisinus er skadelig for bærbare, eller strømforsyninger, kan være så snill for å nevne noe tall eller forhold mellom solgte kvasisinusinvertere og kvasi-skadete bærbare PC? Hvis det finnes noe sånt da skulle man jo også si i fra til produsentene, synes jeg. Slik at de i det hele tatt får informasjon om hvor slemm at de er. ...og selvfølgelig at de skal la det være, nå. Jeg mener jo bare, fordi det kan jo være at produsentene ikke ha peil om noe problem som andre vet mer om. Med det forhindrer man jo også unødvendig mange anmeldelser og klager på dømstolen, som egentlig skulle følge snart, eller? Men... skal jeg nå heller ikke lengre bruke en av IBM-bærbare mine, med kvasisinus og som jeg pleier å gjøre siden lenge? Jeg bare spørr fordi det koster jo en del og. Og de andre begge to "no-name", som jeg har brukt i både mange år og hver dag før, men som dessvere fortsatt virker: Hva anbefaler spesialistene at jeg skal gjøre nå med det ? Stor takk for svarene, moralsk støtte og hjelp som kanskje følger etter hvert. Mvh. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Jeg har tenkt litt på dette uttrykket ”modifisert sinus”. Den som kom på den positive vinklingen av et redusert produkt spiser sikkert modifiserte epler og bananer. Jeg ville si at han i så fall spiser råtten frukt. Kanskje forbrukerne får vondt i magen av en råtten strøm? Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Har brukt Clas Ohlsons 300w inverter i båten i fjor og i år. Det fungerer stort sett greit, men jeg legger merke til at ting ikke er som "vanlig" 220V: Akkurat nå bruker jeg inverteren til å lade min Lenovo (IBM) bærbare PC. PC-laderen "durer" på en helt annen måte enn med strøm fra veggen hjemme. I går ladet jeg PC, mobil og et videokamera samtidig. Forbruket var under 300w.Kunne ikke bruke videokameraet da dette ville ikke motta ladning. Skjermen ble stående å "blunke".Det virket som om det ble sendt ut pulser med strøm, slik at kameraet ikke forsto om det skulle bruke eget batteri eller kjøre på "nettstrøm". Kan dette ha med 4-kant sinus å gjøre? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
JRK Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Hei, Det finnes sikkerrt flere varianter av modifiserte sinus invertere. Men her er et par grunner til å skygge unna disse på utstyr med fintfølende elektronikk. En sinusspenning er en jevn kurve uten spenningshopp og transienter. Det er dette en sinusinverter leverer, altså det samme du har hjemme i stua. En modifisert sinus inverter leverer firkantpulser som danner en trapp opp til maksimumspenning før den returnerer til 0 igjen. For å få rett effektiv-verdi fra en modifisert inverter, justeres spenningen gjerne opp til mellom 300 og 350 Volt. Dette kan være skadelig, da det gir en økt belastning på kondensatorer. I tillegg dannes det stygge transienter i hvert trappetrinn. Disse sliter på spoler og transformatorer. Transientene kan komme opp i mange hundre kanskje 1000 volt i noen microsekunder. Disse kan skade halvlederkomponentene. Om du tilfører denne spenningen på fintfølende elektronikk med switchmodeteknologi, som er vanlig i TV'er, PC strømforsyninger og ladere, kan disse også interferere med inverteren. Det vil si at switche frekvensen påvirker hverandre og apparatene kan ødelegges. Om inverteren har dårlige filtere, overføres gjerne en del av denne støyen til apparatrene som brukes av inverteren, dette kan også være skadelig. For rent resistive laster som varmeovner, varmtvannstank og vanlige lyspærer er dette helt greit. Ofte går det greit med dyr fintfølende elektronikk som PC'er også, fordi produsenten leverer kvalitetstrømforsyninger som tåler mye, men disse blir mer utsatt. Jeg har sett en TV, En PC, En Makita batterilader, som har blitt ødelagt av dårlige invertere. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 For noen år siden testet jeg noen inverere som jeg hadde skiftet ut over en periode. Ingen av dem leverte den oppgitte effekten. I tillegg merket jeg at effekten ble redusert ganske mye i forhold til hva jeg er vant med når batterispenningen ble lav. Testen er vel kanskje ikke representativ da alle sammen i grunnen hadde sviktet eierne sine. Jeg leste også en test hvor forskjellige invertere ble testet ved å varme opp vann i en microbølgeovn. Som noen kanskje kjenner til så benyttes måleenheten BTU når man varmer opp vann etc. Og testen er ganske så nøyaktig i tillegg til å være utrolig enkel. Man måler jo bare temperaturøkningen i vannet. Firkant og modifisert sinus kom heller dårlig ut på denne testen, og konklusjonen var at firkant og modifisert sinus invertere ikke leverer oppgitt effekt for å drive enkelte forbrukere. Effektivitetsgraden var også lavere, og det er jo ikke så bra når man vet at mange allerede sliter med batterikapasiteten. Jeg tror ikke alltid de billige inverteren er så billige som man har tror når alle forholdene med betydning tas med i regnestykket. Jeg skiftet en inverter senest på fredag. Kunden hadde kjøpt TV med tilbehør som dekoder og antenneforsterker etc. Inverteren som denne totalleverandøren også leverte klarte ikke å drive utstyret selv om den i følge dataene på utstyret absolutt var stor nok. At en leverandør av TV utstyr leverer en kvasi inverter til sine produkter synes jeg er rart, for tross alt så diskuteres det nå om elektronisk utstyr med en eller annen form for intelligens skal logge spenningstransienter og lagre høyeste laveste verdi. Selvfølgelig diskuteres dette for at produsenten skal kunne motbevise fabrikasjonsfeil og garantier, og det skulle ikke forundre meg om produsentene samtidig reduserer beskyttelsen mot tranienter. Global oppvarming og mer lyn ble også nevnt i rapporten hvor produsentene mener de kan få en økning i urealistiske reklamasjonskrav i fremtiden som de må beskytte seg mot. Det ble nevnt i en annen tråd at prisen på produktene stiger som følge av garantier og en sterk kjøpslov, og jeg tror nevnte forslag til logging av transienter i enkelte forbrukere vil plassere kostnadene med havarier der de hører hjemme. (Timeteller på utstyr som vaskemaskiner etc. og oppgitt levetid i brukertid ble også nevnt i rapporten). Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 I en ideell verden kjører jeg flett ny Ferrari, spiser på Bagatel og drikker 100 år gammel cognac. I den virkelige verden er det Berlingo, kjøttkaker og til nød en VSOP. Fint om man tar seg råd til en sinus inverter som gir strøm nok, personlig ville jeg ikke ha en ren firkantpuls og gikk for mellomtingen med modifisert sinus, altså flere trinn på stigen. Det duger for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Har brukt Clas Ohlsons 300w inverter i båten i fjor og i år. Det fungerer stort sett greit, men jeg legger merke til at ting ikke er som "vanlig" 220V: Begynner vi altså med spørs om merke og leverandør. Jeg varsler jo i hele tida for kvalitet a la "byggemarkedet". Akkurat nå bruker jeg inverteren til å lade min Lenovo (IBM) bærbare PC. PC-laderen "durer" på en helt annen måte enn med strøm fra veggen hjemme. Jeg bruker I12150 (150W) Det går helt strøken, men jeg pleier å ha ladet på pc-batterier forut. Ellers ville jeg anbefale en 350W. [*]I går ladet jeg PC, mobil og et videokamera samtidig. Forbruket var under 300w.Kunne ikke bruke videokameraet da dette ville ikke motta ladning. Skjermen ble stående å "blunke". Det virket som om det ble sendt ut pulser med strøm, slik at kameraet ikke forsto om det skulle bruke eget batteri eller kjøre på "nettstrøm". Kan dette ha med 4-kant sinus å gjøre? Både ja og nei. Allene ladning av batteriene dine skulle virke helt fint, hvis du hadde en enten større inverter eller bedre kvalitet. Bortsett av det er videoskjermen din et LCD skjerm, at ikke det er alltid bra med modifisert skulle selgeren din har sagt noe om. Da trenger du vel ren sinus. Men et annen problem er inverterens effekt og kurve ved belastning. Mange invertere klarer ikke å holde form i både frekvens og bølgeform så snart den får belastning. Noen dårlige kvasisinus danner en skev kurve (eller skev firkantbølge, sagtann, utvidet trappeform, trapets, eller at deler av kurven detter ut, spenningsspisser, osv.) allerede så snart forbruket går litt i rettning 50%. Utover det begynner mange "billige" inverter å bråke riktig, inverteren din er da et bra eksempel for et dårlig produkt. Det betyr altså at en slik frekvens blir så urent og ustabilt at den ikke er brukbart lengre. I tillegg er strømmens nytbart effekt direkte avhengig av at sinuskurven er stabilt, om det dreier seg om sinus eller modifisert sinus spiller da stortsett ingen rolle men er det samme. Enkelt sagt: Dårlig frekvens eller "haket" kurve = dårlig effekt = mindre kraft på 230V-siden og. Hadde du nå valgt en inverter som er "beregnet" for f.eks. 600W da ville du kanskje ikke har skjønnt noe av et problem først og fremst. Men bruker man da enda mer strøm, da kommer det ut på det samme igjen. Forresten gjelder det også for noen større rensinus-invertere av kjente merker. Så snakker vi igjen om både kvalitet av kjøpt materiell og rådgiving som du skulle ha fått. Som du nå har kjøpt av en stor bedrift som kanskje hanterer reklamasjoner på en annen måte enn andre. Her hadde du fått en annen informasjon. Hei, Det finnes sikkerrt flere varianter av modifiserte sinus invertere. Men her er et par grunner til å skygge unna disse på utstyr med fintfølende elektronikk. .......... Jeg har sett en TV, En PC, En Makita batterilader, som har blitt ødelagt av dårlige invertere. Meget bra forklaring og helt rikig det du sier. Men løsningen er ikke å holde seg unna modifisert sinus, men at man holder seg unna både produkter som ikke tilbyr nødvendig utstyr og selgere som ikke klarer å henvise på mulige problemer. Informasjon er tingen allerede, men man kan sette en til. Sterling tilbyr at man kan både kjøpe og prøve kvasisinus av dem. Oppdager man da i løpet av fire uker at en man fikk anbefalt en inverter som ikke klarer å drive utstyret man har likevel, da kan man gi inverteren tilbake og betaler kun differensen til en sinusinverter. Som sagt, rådgiving er tingen og jeg hadde ikke noe spørsmål om slik etter hvert siden den bare virker For noen år siden testet jeg noen inverere som jeg hadde skiftet ut over en periode. Ingen av dem leverte den oppgitte effekten. I tillegg merket jeg at effekten ble redusert ganske mye i forhold til hva jeg er vant med når batterispenningen ble lav.Testen er vel kanskje ikke representativ da alle sammen i grunnen hadde sviktet eierne sine. Da er jeg med deg, i hvert fall ang. de fleste produsenter jeg vet om. Yndlingsprodusenten din og mange andre "store" merker inkludert. At noe som vandler energi er avhengig av inngående energi er vel logisk, ustabil = går ikke. Uansett finnes det bare to muligheter. Enten virker inverteren i angitt spenningsområdene eller ikke. Blir det bråk innenfor angitt spenningsområdet da er det lov å sende inverteren tilbake som reklamasjon. Punkt. Produsenten kunne jo bare redusere angivelsen til alle nedere verdier, da stemmer det også med kundene igjen. Jeg vet forresten om en produsent som pleier å opperere på den måten. Jeg leste også en test hvor forskjellige invertere ble testet ved å varme opp vann i en microbølgeovn. Som noen kanskje kjenner til så benyttes måleenheten BTU når man varmer opp vann etc. Og testen er ganske så nøyaktig i tillegg til å være utrolig enkel. Man måler jo bare temperaturøkningen i vannet. Jeg synes at det ikke er lurt å måle/teste slik med en mikrobølgeovn. Men her bare som henvisning at strømtrekk av mange m.b.-ovner kan være opp til tre ganger mer enn angitt effekten er. Så heller her liksom nevnt ovenfor allerede noe henvisning for å kjøpe en inverter som er stoor, hvis man ønsker å bruke slike forbrukere. Forresten har også jeg mange forespørsel om invertere til bruk av bl.a. mb.-ovner. Så svarer jeg som her, men det liker mange kunder ikke. "Jeg har en -liten- m.b.-ovn som er betegnet med 600W effekt, ønsker en inverter med 800Watt, men hva anbefaler du?" Hvis jeg da sier at kunden skal velge en med minst 1800W (og A.B.Y.C. norm) da tror mange at jeg tuller med dem. Så kjøper noen noe andre produkter men klager etter hvert at det bråker, eller måtte byttes flere ganger. Hvorfor? Fordi folket fikk ikke den informasjon som den skulle. Punkt. Firkant og modifisert sinus kom heller dårlig ut på denne testen, og konklusjonen var at firkant og modifisert sinus invertere ikke leverer oppgitt effekt for å drive enkelte forbrukere. Effektivitetsgraden var også lavere, og det er jo ikke så bra når man vet at mange allerede sliter med batterikapasiteten. Enig i punkt nr. 1. Nr to kan ikke være et problem når en inverterselger viser ansvar og henviser på det. Jeg mener, hvis en kunde spør om en 2000W for "bobilen" sin, hva skal man spørre ellers enn om batteribenken som han eier? Det samme gjelder også for båt. Jeg skiftet en inverter senest på fredag. Kunden hadde kjøpt TV med tilbehør som dekoder og antenneforsterker etc. Inverteren som denne totalleverandøren også leverte klarte ikke å drive utstyret selv om den i følge dataene på utstyret absolutt var stor nok........... Slik finnes, men pekes også på totalleverandørens ansvarsevne. Omvent vet jeg om kvasisinus-invertere som klarer det fint. (Timeteller på utstyr som vaskemaskiner etc. og oppgitt levetid i brukertid ble også nevnt i rapporten). Nesten ingen vaskemaskin går med modifisert sinus. Så er det bare, også uten elektronisk timeteller. Og da er vi tilbake ti hovedproblemet: Dårlig rådgiving av mange selgere, som ikke bryr seg en dr... Nå skal jeg jobbe, ønsker en fin dag så lenge. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.