Storø RC 34 Startet 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2008 Hei! Jeg har 2 stk TMD40 motorer. Begge viser 70 grader ved 2000 omdreininger og jeg har noen spørsmål 1. Er temperaturen for lav? Kan evt målerene vise feil 2. Kjøleveska renner ut på babord motor, ,finnes det erfaringsmessig noen steder jeg bør lete? (Går motoren varm uten at jeg vet det? ref spm 1) 3. Er det fare for at kjøleveska renner inn i oljen etc? Pøs på med info, jeg vet mange kjenner disse motorene godt... Som alltid, takk for alle hjelp!! Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig T(A)MD40.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
BjornLie Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Har selv samme motor og som de fleste dieselmotorer får de ikke særlig høy temp ved lav belastning. Tror mao at det er helt normalt at det ligger på 70 grader ved 2000 o/min Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
LALUNA II Svart 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 samme temp på min også på instrumentet iflg forrige eier har den alltid vært sånn alle de årene han hadde hatt den ..ca 20 år trodde også den gikk litt kaldt .. hva som er normalen vites ikke i øyeblikket Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Fusebox Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Heisann. Jeg kan også bekrefte merkverdig lav temperatur ved 2000 rpm. Tror ikke min motor kommer opp i "driftstemperatur" 80 grader før ved ca. 2500 og over... En teori ved tap av kjølevann, er lekkasje i toppakning, eller defekt topp... da vil det forsvinne i eksosen. Om du ikke ser antydning til grå olje, så havner vel neppe kjølevannet der. Du kan forresten ikke se om oljen er grå på peilepinnen (med mindre den er "ille" grå), men pump opp en lite glass og se da. Sitér dette innlegget Link to post
ArildH Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Hva mener du med "renner ut"? Kjøleveska kan "renne ut" og bli liggende i kjølen dersom kjølevannskjøler ikke er helt tett i forkant av motor. Jeg måtte sette på en litt tykkere O-ring enn originalt for å få dette tett. Prøv 3,5 mm tykk. Ellers kan "radiatortoppa" være dårlig...?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.