Sailing Moana Startet 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2008 Hei. Sitter i den situasjon der vår 23 fots seilbåt begynner bli litt liten, og ser da rundt etter noe litt større. Har luktet en del på Maxi Fenix da det begynner å bli mange av dem tilsalgs og prisene har begynt å gå ned. (Ligger 14 stk fra 150.000 kr til 245.000 kr nå på Finn.no.) Lurer da litt på svakheter med disse båtene, og ting man bør være ekstra oppmerksom på når man inspiserer de aktuelle båtene. Det står original motor i stort sett alle. Volvo MD5 med 7,5 hk og 9,5 hk. Noen som har erfaring med disse motorene, slitesterke,, driftsikkerehet osv. Erfaring med tæring? De aller fleste er jo saltvannskjølt. Er det slik at man bør belage seg på snarlig motorbytte hvis man tar steget og kjøper en Fenix med original motor? Og en ting til er at 7,5 hk virker jo lite i en båt på 2800 kg, erfaring med dette? Hvis det ikke er vindstille når motoren er i bruk er jo gjerne min erfaring at været er rett i mot igjennom trange sund med straum å anna svineri. Hadde vært supert viss noen med erfaring tok seg tid til å svare på noe av det jeg lurer på! Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
La Digue Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Jeg har endel erfaring med MD5B. Det er en motor som er bygget spesielt for bruk i båt. Enkel og robust. Min er fra 1981 og jeg har hatt litt problemer med varmgang på den. Det er tre feil som oppstår: 1) Vannpumpen blir slitt, ny koster 2500 fra Sverige. 2) Termostathuset ruster i stykker, nytt kr 2500 i Norge 3) Kjølekanalene i toppen/sylinderveggene går tett pga rust etc. Av dette er det pkt 3 som krever endel jobb å rense opp i. Hvis båten ligger på vannet, kan du teste å skru opp tappekranen nede på sylinderen på bb side. Kommer det vann, er det ok, hvis ikke er det tett. Selv om jeg har hatt litt problemer med min, mener jeg fremdeles at dette er en kjempebra motor. Den starter med en gang. Har en følelse at dagens motorer ikke kommer til å være like bra etter 27 år. MD5B var standard motor på mange båter fra 70 og 80-tallet. Den funker helt greit opp til 27 fot. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Hot Johnsen Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Fenix er en glimrende lettseilt båt. -Sjekk kjølboltene -Lekkasjer i lufteventiler, konsekvens er skjolder i teak mellom forpigg og cabin -Slerk i ror, fixes ved å bytte bussinger. -Sjekk olje i eksos, kan tyde på dårlige deflektorer -Sjekk varmgang i motor, fixes ved å fjerne termostat. Årsak er som oftest at termostaten henger i termostathuset. -Sjekk eksosmanifoil, rust i underkant med fåfølgende lekkasje. Kan sveises eller byttes (Ny koster ca 1300,-) Eller er det en glimrende båt og motor, jeg har aldri angret. Og i tillegg har den et moderne skrog og design. løp og kjøp Hot Johnsen Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Mitt enkle råd er å vente til du finner den rette båten og det er en båt hvor motoren er byttet ut! Har selv ingen lyst til å kjøpe en båt med 25 år gammel saltvannskjølt motor og vet om konkrete eksemplet hvor det har kostet laaangt mere enn det har smakt å (få) bytte ut en slik motor i en Fenix (over 100'!). Det er sikkert flere her som tenker at det kan gå bra og det dreier seg mye om hvor bra motoren har blitt stelt, men hva vet man om det når man kjøper en båt som har hatt kanskje både tre og seks eiere? En stor fordel med en Maxi er at det finnes klasseklubber og Maxiklubber og masse råd og tips å få samt deler er tilgjengelig. Mine to cent! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fenix Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Jeg har en Fenix som jeg har byttet motor i. Den gamle MD5B'en holdt ikke lenger. Jeg gjorde jobben sjøl og kom i land på cirka 60.000 kroner med en ny MD2010 (som nå har gått ut av produksjon) innkjøpt i Sverige (og fortollet). Jeg er ikke noen verdensmester i motorrommet,men det gikk greit så lenge jeg finleste manualen. De gamle MD5'ene er gode motorer, men det er jo en grense for hvor lenge de kan gå. Det er stort sett kjølesystemet som er kilden til problemene som etterhvert oppstår. Folk er forskjellige - noen trives med å pusle med sånne ting kontinuerlig, noen gjør det ikke. Jeg tror jeg ville anbefalt en Fenix til under 200.000, og så legge inn motorbytte i budsjettet, evt. vente til det kommer seilende en med relativt ny motor. 7,5 hester holder stort sett greit hvis det faktisk er det du har. En motor med dårlig kjøling yter mindre. En ny motor vil kunne gi deg 10HK, hvilket selvfølgelig gir litt mer guffe i motstrøm/motvind. Ellers er Fenix'en en utmerket båt som jeg gjerne anbefaler! Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Jeg har en Fenix som jeg har byttet motor i. Den gamle MD5B'en holdt ikke lenger. Jeg gjorde jobben sjøl og kom i land på cirka 60.000 kroner med en ny MD2010 (som nå har gått ut av produksjon) innkjøpt i Sverige (og fortollet). Jeg er ikke noen verdensmester i motorrommet,men det gikk greit så lenge jeg finleste manualen. Hvordan var det med plass til ny motor? Er motorlokket fortsatt slik som orginalt? Eller måtte du lage nytt og større? MD5B er en fysisk liten motor, og ved motorbytte kan det fort bli problemer i båten med plass til ny motor. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
FredrikW Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Denne har ny motor Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Er motorlokket fortsatt slik som orginalt? Eller måtte du lage nytt og større? Jeg måtte skjære toppen av lokket og støpe en ny topp, som jeg har satt på med hengsler. Nå kan jeg komme til for sjekk av olje og kjøling uten å lempe opp hele kassa. Støpingen var avgjort den mest plundrete delen av jobben, men det gikk jo på et vis. Jeg ville nok ikke fått noen designpris for det lokket. På det danske Maxi-forumet er det forøvrig flere nyttige tråder. Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Denne har ny motor Den har ligget ute for salg lenge nå. Men 210.000 for en Fenix med såpass ny motor synes jeg høres nokså rimelig ut. Sitér dette innlegget Link to post
per-pusling Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 (redigert) Eg har sjølv ein orginal MD5, i ein granada 27. Den veg 2,7 tonn. Når skroget er reint, og propellen er nypussa, leverer den nok krefter. Sjølv i motvind opptil liten kuling. Er det derimot groe på skroget er det vrient å få båten opp i skrogfart. Fordelen med ein så enkel motor er at du kan reparere nær sagt alt sjølv, noko som ikkje er like enkelt med ein ny motor. MD5 vart normalt levert saman med eit 110s seildrev. Dette er eit bra drev som du kan ta med deg vidare dersom MD5en vert bytta ut. Då eg kjøpte båten min rekna eg med at eg kunne ha motoren i ein sesong, alt anna vil vere bonus. Motoren går fortsatt bra, med berre nokre få timars vedlikehald kvar sesong. Ulempene er som nemnt: Motoren rustar. Det er ingen offeranoder på motoren heller, men eindel tjukt gods. Volvo tek seg godt betalt for slitedeler. I tillegg er impelleren på baksida av motoren, det kan bli trangt når den skal byttast. Redigert 24.Juni.2008 av per-pusling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.