Torgeir Sørby Startet 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2008 Hei alle båt og motorkjennere! Håper med dette å få noen forslag som er uprøvd med min Hanto 24 som fusker og som jeg sliter med å få klar til planlagt feriestart førstkommende lørdag. Jeg kjøpte min Hanto 24 med BMW d35 motor i fjor sommer. Det oppstod problemer allerede på jomfruturen. Fikk så høre om dette dieseldyr-problemet, hvor jeg da fikk tømt tanken, vasket den ( ihvertfall 1.kammer som ligger tilgjengelig), skiftet dieselfilter som var tette og fylt på ren diesel. Båten gikk som ei klokke resten av sesongen etter dette, uten noen problem. Av en eller annen grunn stod problemene i kø når jeg fikk satt båten på vannet igjen 01.mai. Først måtte jeg ha nytt gear da båten sluret. Fikk tak i en havarert motor av samme type (BMW d55), og tok av gearet på denne. Dette fungerer bra. Når jeg først hadde fått orden på dette og kunne ta i bruk båten igjen, oppstod akkurat samme fusking som i fjor. Dette ble starten på en uendelig lang feilsøking og testing av nye teorier for å få løst problemet. Og der står jeg nå, en uke før vår planlagte sommerferie på vannet skulle starte. Jeg har utført følgende tiltak for å finne ut av problemet: 1. Skiftet dieselfilter - uten resultat 2. For å finne ut om problemet fortsatt kommer fra tanken eller fra fødepumpa, tok jeg en 5 L kanne med ren diesel, satt en slange fra fødepumpa direkte nedi denne, og min "mekaniker" tok en prøvetur med den da. Han kjørte da på full hastighet og sa at den fungerte greit da. 3. Det var da naturlig å tenke at det fortsatt var skitt fra tanken som utløste fuskinga. Tok derfor å renset tanken på nytt i år, enda grundigere enn i fjor uten å ta ut tanken da det er rimelig vanskelig å få til. Startet opp og kjørte 100 m og samme ujavne gangen kom igjen. 4. Da "mekanikeren" sa han også hadde hatt ett par juks på vei inn til brygga som han trodde bare var noe luft, kunne jeg ikke annet enn å se at fødepumpa måtte skiftes. Byttet derfor fødepumpa fra motoren jeg kjøpte over. Dersom denne ikke også var ødelagt, var jeg ganske sikker på at dette var svaret. Men til min store forbauselse var det der like herlig. 5 Det er der jeg står i dag, og lenger har jeg ikke kommet. Tar imot alle gode råd og vinklinger av saken som kan være sider som er uprøvd. Håper så inderlig på en løsning slik at vi kan dra ut på vår planlagte ferie førstkommende lørdag. Hilsen en ferieklar familie på 4 fra Porsgrunn Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Har du sjekket at slanger og rør mellom tank og pumpe er OK? Dieseldyrene kan ha tettet ganske bra her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BjornLie Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Kjenner ikke denne motoren men de moterene jeg har skrudd har gjerne et lite finfilter som en del av fødepumpa eller dieselpumpa. Sjekk også denne. Hvis den ikke har blitt renset på en stund kan den være tett. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Torgeir Sørby Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Har du sjekket at slanger og rør mellom tank og pumpe er OK? Dieseldyrene kan ha tettet ganske bra her... Nei, jeg har ikke gjort noe med slangene ennå. Har tenkt tanken flere ganger selv, men min "mekaniker" hadde ikke noe tro på at det satt noe her. Skal gjøre det umiddelbart i ettermiddag hvis du har erfaring med at det kan tettes. Har fått forslag om at både dyser og evt. hovedpumpa på motoren kan være defekt, men håper at dette kan vær svaret. Takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 (redigert) Sjekk også om alle koblingene på diesel slanger er skikkelig trukket til. Dersom den fusker så høres det mer ut som luft i systemet enn tett filter. Min erfaring er at du mister turtall ved tette filter eller slanger uten noen form for fusking. Redigert 23.Juni.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Torgeir Sørby Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Sjekk også om alle koblingene på diesel slanger er skikkelig trukket til. Dersom den fusker så høres det mer ut som luft i systemet enn tett filter. Min erfaring er at du mister turtall ved tette filter eller slanger uten noen form for fusking. Jeg har sjekket og skrudd til noe, men kan selvfølgelig gå litt grundigere til verks på dette. Det var litt trangt når jeg skiftet fødepumpa, og vanskelig å få på plass en pakningsring som hadde utvidet seg noe. Jeg fikk dratt til skikkelig men er det allikevel mulig at det kan komme luft her? Takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post
Torgeir Sørby Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Fin-filteret i fødepumpa var det første som ble gjort rent sammen med skifte av dieselfiteret. Det var en del skitt her. Takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Hvis du har stigerør i tanken (uttak av diesel på toppen av tanken) så har denne enkelte ganger en grov sil nederst! Denne kan evt ha tettet seg av dieseldyrene... Ellers: Blås gjennom aller rør og slanger slik at du er sikker på at de er helt åpne, og sjekk at alle skjøter/koplinger mellom tank og pumpe er tette! Det skal veldig lite til før den suger luft inn i systemet, selv om det lekker luft inn trenger det ikke lekke diesel ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
power Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Hva om du rigger deg til med en 20 L kanne og kjører båten på denne for og evt eliminere bor problemer med selve tanken . Sitér dette innlegget Link to post
Torgeir Sørby Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Har allerede prøv det. Riktignok med en 5 L kanne men fikk jo testet dette ut. Han som prøvde da fikk også ett par lugg, men trodde det muligens var noe luft. Fant noe løs kobling ved filteret som kunne muligens skape noe luft-problem. Aner ikke jeg, men skal montere nye slanger og skru ordentlig til i kveld, lufte skikkelig, og bare håpe på at det finnes noe som heter rettferdighet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.