brs Startet 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2008 Har båt med to motorer, to stk D6 på aksel, 63 gearkasse. Er det noe i veien å kun bruke den ene motoren når en rusler rundt i 5-6 knop. Det er jo både dieselbesparende og en sparer timeforbruk på tellerne, men er det skadelig for gearkassen på den motor som ikke er i bruk, tenker først og fremst på smøring av gearkasse når denne blir dratt rundt av propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Her vil jeg anbefale deg å sjekke i instruksjonsboken og/eller sende e-post eller brev til forhandler/importør slik at du har alt på det rene. Det er som regel ikke smøring av girkassen som er problemet, men manglende kjøling. Jeg kjenner til at girkasser har havarert som følge av at kun den ene motoren har vært innkoblet slik at propellen på den andre har følgt med og gitt seg utslag i varmgang i giret. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Jeg har gått slik på en maskin i mange år når forholdene ligger tilrette for det. Dvs på flatt hav hvor jeg kan holde en behagelig hastighet på 6kn. Jeg legger meg i 1500 RPM, og oppnår da 6kn, med fin kjølevannstemp, oljetrykk og lading. Bortsett fra sikkerhetsaspektet vil jeg hevde at den kanskje største fordelen med to motorer er at du har mulighet til å gå på kun en av de av gangen. Alternativet for meg med mine 2x200 hk (TAMD 41B) ville jo være en stor motor på rundt 400 hk. Å måtte fyre opp et digert beist av en 400 hk motor når du egentlig kun trenger å hente ut en 25-30 hk for å forflytte en båt på 8,5tonn i 6 kn. er dårlig økonomi. Mange større motorer med høy gearing og stor propell har også problemer med å holde en tilstrekkelig lav og økonomisk optimal desplasementhastighet (på min båt er dette under 6kn.) og samtidig oppnå gode driftsbetingelser (lading, oljetrykk og kjølevannstemp) På vei hjem fra treffet i Åsgårdstrand nå i helga, en tur på 30 Nm brukte vi 5 timer. På turen brukte vi 25l diesel. Det er mye båtglede det for skarve 25 liter. Kunne vi gått enda saktere skulle vi gjort det. Vi koser oss på sjøen og har overhodet ingen hast med å komme fram. Blåser det opp eller vi trenger å gå fortere fyrer vi ganske enkelt opp en maskin til og legger oss i 20 kn@3200RPM. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
kes Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Til REM: Låser eller blokkere du akslingen på motoren som ikke brukes? I så fall, hvordan gjør du det? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Står det ikke noe om dette i manualen på motor og gir? Det må stå noe om hva som skal gjøres ved et evt slep av båten. Dersom girkassene ikke tåler å løpe fritt når motoren står så må det vell finnes en måte å låse akslingen på? Dersom ikke så kan ikke båten slepes ved et evt motorstopp uten å risikere skade på gir. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
rover Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 OK.... så sier noen at det er ufarlig å for et gir å løpe fritt, mens noen andre sier manglende smøring eller varmgang. Hvem har rett? Er det kansje forskjell på mekaniske og hydrauliske gir? Gir / propellaksel kan sikkrt "låses" med en "griptang" Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Uten at eg har veldig god peiling på dette, kva med å sette den andre i revers? Da vil jo strømmen motarbeide propell retningen og den vil ikkje gå i ring. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Interessant diskusjon. Så langt ser jeg at det er diskutert to situasjoner; Fast aksel og mekanisk gear Fast aksel og hydraulisk gear Hva med to motorer og drev? Er det da helt OK å kun benytte en motor ved "kosefart"? Eller bør man alltid kjøre med begge? Finnes det noen offisiell dokumentasjon; VP anbefalinger? Sitér dette innlegget Link to post
RITS Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 OK.... så sier noen at det er ufarlig å for et gir å løpe fritt, mens noen andre sier manglende smøring eller varmgang.Hvem har rett? Er det kansje forskjell på mekaniske og hydrauliske gir? Det er forskjell og derfor bør ingen segle med ein motor utan å forsikre seg om at gearet som heng med tåler det. På mine TwinDisc MG 507, som omfattar alle TD utanom 4 gear i den tyngre enden av skalaen gjeld følgande i hht. manualen: - Start den andre maskina 1 gong kvar 8 time, observer at du får oljetrykk, kjør i 5 minutt og stopp. Progress som er importør av TD seier: - Start den andre maskina 1 gong i timen, observer oljetrykk og stopp. -Ein manual Progress viste til seier: - Start den andre maskina 1 gong kvar 4 time, observer oljetrykk og stopp. Etter råd starter eg 1 gong i timen. Gjer merksam på at dette gjeld TwinDisc gear. Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP 2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715 Link to post
REM Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Låser eller blokkere du akslingen på motoren som ikke brukes? I så fall, hvordan gjør du det? Jeg har MS4B gear, hvor tannhjulene plaskesmøres. Hos meg blir det da hipp som happ. Som regel sjalter jeg inn gearet fordi en stillestående propell yder mindre motstand i vannet enn en som roterer med vannstrømmen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
SF Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Så du holder propellen igjen med kompresjonen i motoren? Har du reflektert noe over hvor raskt kan du da gå eller taues før motstanden i motoren overvinnes og propellen evt driver motoren rundt? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
REM Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Nei det har jeg ikke grublet så mye over. Når jeg går for en motor går jeg i 6kn@1500RPM. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
SF Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 (redigert) Grunnen til jeg spør er at jeg hadde en liten hendelse i fjor der jeg trengte tauing og var veldig i tvil hva jeg skulle gjøre med drevet. Valgte å fri giret og løfte drevet så godt opp som det lot seg gjøre med trimen. Vurderte å sette det i gir men valgte å la være. Kanskje på tide å sjekke hva Mercruiser anbefaler Redigert 24.Juni.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.